MEMPERTAHANKAN BUDAYA ORGANISASI MELALUI BEST PRACTICES PENDIDIKAN SPIRITUAL LEADERSHIP PADA PONDOK PESANTREN
DOI:
https://doi.org/10.32678/geneologi%20pai.v5i1.1047


Keywords:
Kepemimpinan, Karisma, Transformasi PendidikanAbstract
Abstrak. Lembaga pendidikan pesantren merupakan lembaga pendidikan tertua di Indonesia. Transformasi pendidikan haruslah terjadi, hal ini dipengaruhi oleh kiai sebagai pemimpin dalam mentransformasi lembaga pendidikan. Perubahan ini terjadi pada budaya pesantren yang meliputi pendidikan spiritual, penyeleksian ustaz, dan santri. Karisma kepemimpinan yang dimiliki kiai, menurut sejarahnya, mampu menjadi sumber dan inspirasi perubahan dalam masyarakat. Kiai dengan karismanya tidak hanya dikategorikan sebagai elit agama, tetapi juga sebagai elit pesantren dan tokoh masyarakat yang memiliki otoritas tinggi dalam menyimpan dan menyebarkan pengetahuan keagamaan Islam serta berkompeten dalam mewarnai corak dan bentuk kepemimpinan di pesantren. Tipe karismatik yang melekat pada diri pemimpin menjadikan tolok ukur kewibawaan lembaga pendidikan pesantren.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Geneologi: Jurnal Pendidikan Agama Islamhttps://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/geneologi is licensed under aCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
An author who publishes in Geneologi: Jurnal Pendidikan Agama Islam agrees to the following terms:
- The author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work, simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal. They will not be made available for any other purpose or to any other party.