Study of Arabic Teacher Professionalism in Improving Language Proficiency
DOI:
https://doi.org/10.32678/alittijah.v16i1.10298


Keywords:
Arabic teacher, Professional competence, language skillsAbstract
This study was motivated by student UMBN results in MA Majalengka Negeri, which still needs to be below the KKM; the low teacher competence fears this. This research focuses on one of four essential competencies, namely professional competence. This study aims to describe the professional competence of Arabic teachers in increasing language skills. The method used in this study is phenomenology with a descriptive qualitative approach. The results of this study show that the professional competence of Arabic teachers in Majalengka MA Negeri needs to be significantly improved, and at this time, professional competency research is considered sufficient. The focus of the main improvement is the development of professionalism through reflective actions that can improve teachers' quality of learning and professionalism. Improving professional competence is hoped that Arabic teachers can be more effective in increasing Arabic language skills.
Downloads
References
Adawiyah, Y. R., Dini, A., Hasanah, L. F., & Kholifah, A. (2022). Pelatihan Peningkatan Profesionalisme Guru Bahasa Arab Melalui Penelitian Tindakan Kelas Mahasiswa PBA Madin Universitas Nurul Jadid. Communnity Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1534–1539. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.8095
Alkornia, S. (2016). Studi Deskriptif Kompetensi Pedagogik dan Profesionalisme Guru PAUD Dharma Wanita. Pancaran Pendidikan FKIP Universitas Jember, 5(4), 143–158.
Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia dan Presiden Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Dewi, R. S. (2018). Pengaruh Kemampuan Profesional Guru dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar di Kota Cimahi. Universitas Pendidikan Indonesia.
Direktur Jenderal Pendidikan Islam. (2022). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 3211 Tahun 2022 Tentang Capaian Pembelajaran PAI dan Bahasa Arab pada Madrasah.
Ghozali, M. D. H. Al. (2018). Peningkatan Profesionalitas Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Ma Darussalam Sengon Jombang. JoESM: Journal of Educatio and Management Studies, 1(1), 67–74.
Haris, A. (2019). Hubungan Penguasaan Materi Mengajar Guru dengan Prestasi Belajar Siswa di MTsN Kadur Kecamatan Kadur Kabupaten Pamekasan Tahun 2018. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 6(1), 40–50. https://doi.org/10.31102/alulum.6.1.2019.4050
Hasbullah. (2013). Profesionalitas Guru Bahasa Arab dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab pada Madrasah Aliyah di Kota Banjarmasin. Al-Maqoyis, 1(1), 63–111. https://doi.org/10.18592/jams.v1i1.181
Hendro, M., Khamid, A., & Ruwandi. (2021). Pengaruh Penguasaan Materi, Kemampuan Menggunakan IT dan Kemampuan Mengembangkan Materi PAI terhadap Presetasi Belajar Siswa (Studi Eksploratif di SMP Islam Al-Azhar 18 Salatiga). Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 5(2), 70–84. https://doi.org/10.30762ed.v5i2.3920
Kementrian Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan. (2011). Pedoman Pelaksanaan Penilaian Kinerja Guru (PK Guru). Direktur Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan.
Menteri Pendidikan Nasional. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Mentri Pendidikan Nasional dan Kepala Badan Kepegawaian Negara. (2010). Peraturan Bersama Menteri Pendidikan Nasional dan Kepala Badan Kepegawaian Negara Nomor : 03/V/PB/2010 dan Nomor : 14 Tahun 2010 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya (Pasal 3 Ayat 2 Huruf C).
Miswari. (2010). Peningkatan Profesionalisme Guru Bahasa Arab: Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 255–272. https://doi.org/10.19109/td.v15i02.75
Muradi, A. (2016). Pengembangan Kompetensi Guru Bahasa Arab Melalui Imla Sebagai Organisasi Profesi. Arabi: Jounal of Arabic Studies, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.2
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal). UPN Veteran Yogyakarta Press.
Murtafiah, Sumantri, M. S., & Dhieni, N. (2022). Pembinaan Berkelanjutan Profesional Guru PAUD melalui Program Microlearning dengan Pendekatan TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) dalam Kurikulum Bermain. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10113–10123. https://doi.org/10.311004/jptam.v6i2.4018
Novita, O. E., & Yusuf, F. N. (2019). Kemahiran Bahasa Guru Bahasa Inggris dan Efektivitas Mengajar. JPP: Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(3), 383–394. https://doi.org/10/17509/jpp.v19i3.22332
Nurhasanah, I. (2022). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Arab. NIHAIYYAT: Journal of Islamic Interdisciplinary Studies, 1(3), 251–258.
Nursyam, & Sidik, J. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Palu. ALbariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 45–61. https://doi.org/10.24239/albariq.v1i2.10
Pratiwi, D. (2012). Pengajaran Reflektif Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan dan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(8), 1–12.
Rahayu, P., & Hasanah, U. (2022). Hubungan Profesionalitas Guru Bahasa Arab dengan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 04 Kota Bima. AL-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Pengajarannya, 6(1), 97–108. https://doi.org/10.52266/al-afidah.v6il
Rahmaini. (2019). Menakar Kompetensi Guru Pasca Sertifikasi. Jurnal Benchmarking, 3(1), 57–66.
Razif, A., Shamshinar, N., Ismail, M. R., Ghazali, R., & Hamdan, H. (2020). Kompetensi Guru Bahasa Arab Sekolah Rendah di Malaysia Competency of Arabic Teachers in Primary School in Malaysia. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 7(1), 103–113.
Ritonga, S. (2022). Profesionalisme Guru dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Ihyaul Ulum Purbasinomba. Al-Ma’any: Jurnal Studi Bahasa Dan Sastra, I(1), 40–53.
Rohman, H., & Rosyadi, F. I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Common European Framework of Reference (CEFR) Untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Siswa. Al Mahara: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 1–21. https://doi.org/10.14421/almahara.2021.072-01
Safrudin, V. R., & Anshory, I. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di SMP Muhammadiyah Waipare Kabupaten Sikka. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 175–186. https://doi.org/10.22219/jkpp.v6i2.11613
Sanusi, A. (2019). Analisis Kompetensi Profesional Guru Untuk Meningkatkan Kualitas Lulusan Melalui Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah (Studi Kasus Terhadap Guru Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Al-Musdariyah 2 Kota Cimahi). Universitas Pendidikan Indonesia.
Sauri, S., Saepulloh, & Sanusi, A. (2021). Guru Profesional Abad-21. Mustika Ilmu.
Sugiyem. (2012). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Seminar Nasional 2012 “Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menghadapi UKG” Jurusan PTBB FT UNY, 1–6.
Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Rineka Cipta.
Syarifah, & Iskandi. (2020). Profil dan Kompetensi Guru Bahasa Arab Madrasah Aliyah Negeri di Bangka Belitung. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Agama, 6(2), 1–25. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1307
Syarifuddin. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Kelas di SD IT Ihsanul Amal. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2), 169–178. https://doi.org/10.37905/aksara.6.2.169-178.2020
Tuerah, R. M. S. (2015). Penguasaan Materi Pembelajaran, Manajemen dan Komitmen Menjalankan Tugas Berkorelasi pada Kinerja Guru SD di Kota Tomohon. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 137–154. https://doi.org/10.17977/um031v1i22015p137
Wulandari, S. (2021). Optimalisasi Penguasaan Materi Pelajaran dan Kemampuan Mengelola Kelas dalam Meningkatkan Kompetensi Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), 129–137. https://doi.org/10.31538
Zakiya, & Nurhafizah. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356–365. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.196
Zakkiyah, U. (2020). Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam Kelas XI (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Pademawu dan SMA Negeri 1 Galis Pamekasan Madura). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Zulfa, L. A. (2017). Problematika dalam Melakukan Tindakan Reflektif untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan Pembelajaran Dan Teknologi, 2(2), 120–129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iza Zainal Ambiya, Sofyan Sauri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.