Peran Teknologi TikTok dalam Mempercepat Akuisisi Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.32678/alittijah.v16i2.10612


Keywords:
Arabic language acquisition, learning technology, tiktok platformAbstract
This research aims to explore the potential of TikTok as a learning medium to accelerate Arabic language acquisition. This research provides an understanding of the utilization of TikTok in supporting Arabic language learning through creative and interactive content. The method used is descriptive qualitative approach with literature study to analyze TikTok's role in Arabic language learning. Data were analyzed using the Miles & Huberman analysis model, which includes data reduction, data display, and conclusion drawing. The results show that TikTok has great potential in assisting the understanding of vocabulary, grammar, and Arabic culture through interesting short videos. These videos not only convey the material effectively, but also encourage interactive learner engagement. Despite challenges like the need for a stable internet connection and the distraction of entertainment content, TikTok has proven effective in Arabic language learning. This research is important to explore the use of TikTok as an innovative, practical and effective learning tool for Arabic language learners.
Downloads
References
@alazharcenter. “Video Mengenai Bahasa Gaul Yang Digunakan Oleh Kalangan Muda.” Accessed September 29, 2024. https://www.tiktok.com/@alazharcenter?_t=8rY0ZQzyzZg&_r=1.
@kursusarab. “Penjelasan Tentang Qowaid Bahasa Arab: Mufrodat Dan Jamak.” Accessed September 29, 2024. https://www.tiktok.com/@kursusarab?_t=8rY0XzwieIi&_r=1.
@mawadah003. “Tips Menghafal Bahasa Arab Yang Dilengkapi Dengan Teks Dan Strategi Pengingat.” Accessed September 29, 2024. https://www.tiktok.com/@mawadah003?_t=8rY0aEYOQbA&_r=1.
@nurulwhd_arab. “Belajar Bahasa Arab Yuk.” Accessed November 29, 2024. https://www.tiktok.com/@nurulwhd_arab?is_from_webapp=1&sender_device=pc.
Alvianto, Wibi Ardi, Juni Amanullah, and Lukman Santoso. “Jurnal Kajian Ilmu Seni.” Media dan Desain 1, no. 1 (2024).
Aman, Moh. “Bahasa Arab Dan Bahasa Al-Qur’an.” Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Tadarus Tarbawy 3, no. 1 (2021): 300–308.
Fikrotin, Vera, and Siti Sulaikho. “Kelayakan Media Pembelajaran ISpring Suite Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Shorof.” al-Ittijah: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab 13, no. 2 (2021): 95–118.
Haniah, Haniah. “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab.” Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya 2, no. 1 (2014): 1–19.
Husin, Hisana Zahran Dhia, and Luthfia Khoiriyatunnisa. “Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula.” In Konferensi Nasional Bahasa Arab (KONASBARA) VII, 543–554, 2021. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7146.
Indarti, Silvia, Halimahtus Sa’diyah, Tri Septiyani Fajri, Ayu Eriska Afriliyani, and Rasilah. “Peran Media Sosial Tiktok Dalam Mendukung Pembelajaran Matematika Di Sd.” PENDAS: Jurnal Pendidikan 1, no. 2 (2023): 55–64.
Indonesia, High Tech Teacher. Optimalkan Tiktok Untuk Pendidikan Dan Pembelajaran Di Era Digital, 2022.
Kholil, Muhammad, Muhammad Bayu Salim, Dede Rizal Munir, and Sekolah DR Tinggi Agama Islam KH EZ Muttaqien. “Penerapan Media Sosial Sebagai Sarana Kolaboratif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Penerapan Media Sosial (Kholil, dkk.) Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2, no. 2 (2024): 94–100. https://doi.org/10.5281/zenodo.10819779.
Kurniati, Depi. “Penggunaan Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Model Blended Learning.” Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies 1, no. 2 (2022): 119–138.
Kusumandaru, Awalinda Dea, and Fitri Puji Rahmawati. “Implementasi Media Sosial Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Menguatkan Literasi Sastra Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6, no. 3 (2022): 4875–4886.
Lasmi Febrianingrum, Falentinus Bata, Angel Sophia Intan, Amit Dana Ikmah, Cynantia Rachmijati, Marhamah Ulfa, Ari Minarni, et al. “Aspek Peningkat Kompetensi Dan Problematika Bahasa.” 1–253. Bandung: Akademia Pustaka, 2024.
Lathifah, Winda Nur, Fiki Roi’atuz Zibrija, and Asshindy Niswatul Ummah. “Hashtag Belajar Bahasa Arab Pada Aplikasi TikTok: Variasi Media Pembelajaran Kosa Kata Di Era Digital.” In Proceeding of International Conference on Arabic Language, 1–17, 2023.
Manoppo, Ningsih, Siti Aliyya Laubaha, and Nurhanifa Basarata. “Ragam Aplikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Ningsih.” Assuthur : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (2022): 85–99.
Maulana, Muhammad Adryan. “Peranan Ai Dalam Sektor Pendidikan: Meningkatkan Pembelajaran Melalui Personalisasi.” Kohesi: Jurnal Multidisiplin Saintek 5, no. 1 (2024): 1–15.
Miles, Matthew B., and A. Michael Huberman. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Qualitative Data Analysis. Jakarta: UI Press, 2012.
Muh. Umran, La Ode, La Ode Herman, La Iba, Joko, Muhammad Rajab, and Mohammad Ricky Ramadhan Rasyid. “Pemanfaatan Media Tiktok Sebagai Sarana Proses Pembelajaran Pada Siswa Menengah Pertama Negeri 11 Kendari.” Kongga : Jurnal Pengabdian Masyarakat 1, no. 2 (2023): 61–66.
Nur, Tajudin. “Sumbangan Bahasa Arab Terhadap Bahasa Indonesia Dalam Perspektif Pengembangan Bahasa Dan Budaya.” Humaniora 26, no. 2 (2014): 235–243.
Panjaitan, Pinta Uli, Indryanti Sulistia, Intan Nuraini, and Silvina Noviyanti. “Pengaruh Aplikasi Youtube Terhadap Pemerolehan Bahasa Kedua Pada Anak Usia 8 Tahun.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 3, no. 5 (2023): 7453–7460. https://ejurnal.universitasadzkia.ac.id/index.
Priantiwi, Tiara Nurfingkan, and Maman Abdurrahman. “Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab Pada Media Tiktok.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 8, no. 3 (2023): 1365–1371.
Rohmawaty, Evy Nur, Danial Hilmi, M Sholih Salimul Uqba, and Ummu Sulaimah Saleh. “Peran Artificial Intelligence Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Mahasiswa Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.” Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora 4, no. 3 (2024): 316–328.
Salshabila, Nurazizah, Vina Nadhifa, and Faisal Hendra. “Tantangan Dalam Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Secara Online Mahasiswa Prodi Bahasa Dan Kebudayaan Arab Universitas Al Azhar Indonesia.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 6, no. 6 (2020): 492–506.
Sucipto. “Analisis Tantangan Dan Peluang Implementasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digital Learning.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti 11, no. 3 (2024): 487–497.
Tamami, Fazri Nur Insan, and Acep Hermawan. “Perkembangan Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Fakkaar : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2023): 158–178.
Wali, Muhammad Roja Al, and Rima Maulida. “Studi Pemanfaatan Aplikasi Tik-Tok Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Bahasa Arab Pada Masa Pandemi Covid 19.” In Proceedings of International Conference on Islamic Studies “Islam & Sustainable Development,” 150–159, 2022. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/icis/article/view/12662.
Yelia, Sri Supiah Cahyati, Febi Nur Biduri, Inayah, Siswana, Martriwati, Maria Polencis Pere Ri’a, et al. “Faktor Peningkat Keterampilan Literasi Dan Bahasa.” 1–251. Tulungagung: Akademia Pustaka, 2024.
Yolanda, Anisya, Santa, and Rini Sri Indriani. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Genially Pada Materi Norma Dalam Adat Istiadat Daerahku.” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8, no. 1 (2023): 6246–6247.
Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004. https://www.google.co.id/books/edition/Metode_Penelitian_Kepustakaan/zG9sDAAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=Metode+Penelitian+Kepustakaan&printsec=frontcover.
Zubaidi, Ahmad, Junanah Junanah, and M. Ja’far Shodiq. “Pengembangan Media Pembelajaran Mahârah Al-Kalâm Berbasis Media Sosial Menggunakan Aplikasi Tiktok.” Arabi : Journal of Arabic Studies 6, no. 1 (2021): 119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abidah Nur Afdhilah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.