Tathwîr Al-Washîlah Al-Ta’Alîmiyah Al-Fukâhi Li Ta’allum Mahârah Al-Qirâ’ah
DOI:
https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v13i1.4586


Keywords:
comic, learning Media, reading skillsAbstract
This research aims to develop the comic educational method for teaching reading in the seventh grade at Al-Jawhara Al-Naqiya Intermediate Islamic School, Cibeber Cilegon. Moreover, knowing the effectiveness of the humorous educational method for teaching the skill of reading in the seventh grade of the Al-Jawhara Al-Naqiya Intermediate Islamic School, Cibeber Cilegon. To achieve the purpose above, the researcher uses the Borg and Gall development theory to achieve the purpose above and uses the research to a type of Research and Development (R&D) that refers to the Borg and Gall model using six steps in development. The community in this research is 105 students from the three semesters, and its sample is 26. The methods of data collection used in this research are observation, interview, and testing. As a result of developing the humorous educational method for learning the reading skill, the pretest result is seen at 61 and the post-test result 82. Therefore, the average score in reading skills was upgraded from the pretest to the post-test with 20.
Downloads
References
وليد جبير. 1991. أسليب تدريس اللغة العربية. الأدن: دار الفكر.
فحر الدين عامر. 2000. طرق التدريس الخاصة باللغة العربية والتربية الاسلامية. عالم الكتب.
رشدي أحمد طعيمة. 2004. الأساس العامة لمناحخ تعليم اللغة العربية: إعدادها، تطويرها، تقويمها. القاهرة: دار الفكر العربي.
عمر الفاروق. 2014. أهمية استخدام الوسائل التعليمية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. Jurnal Lisanu ad-Dh , Vol. 01, No. 02.
Rahman, Abdul Anwar. 2017. Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Diwan Vol. 3 Nomor 2.
Mahmudin, Wildan. Problematika Pembelajaran Al-Qira`Ah Dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Pendidikan Islam.
Rosyidi, Abdul Wahab. 2009. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Malang Press.
Majid, Abdul. 2005. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sari, Ita Ristika. 2019. Pengembangan Media CD Interaktif Praktikum IPA Siswa MTs. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, No. 2.
Rindiantika, Yuni. 2018. Penerapan Media Dalam Kegiatan Pembelajaran Bahasa Inggris: Kajian Teoritik. Jurnal Intelegensia, Vol. 3, No. 1.
Arsyad, Azhar. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Juanda, Nickolas Isac, dkk. Perancangan Komik Pembelajaran Bertemakan Fabel Untuk Pembentukan Karakter Pada Anak, Desain Komunikasi Visual, Fakultas Seni dan Desain Universitas Kristen Petra.
Sudjana, Nana dan A. Rivai. 2005. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Nurcholis, Ahmad, dkk. 2019. Karakteristik dan Fungsi Qira’ah Dalam Era Literasi Digital. Jurnal UIN Mataram, Vol. 18, No. 2.
Dahlia, Sri. 2013. Urgensi Metode Qira’ah dalam Pembelajaran Bahasa Arab di PTAI, Vol. 5 No. 1.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan “Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D”. Bandung: Alfabeta.
Purnama, Sigit. 2013. Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab, LITERASI, Volume. IV, No. 1.
Pradana, Mahir dan Avian Reventiary. 2016. Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Merek Customade (Studi Di Merek Dagang Customade Indonesia), Jurnal Manajemen Vol. 6 No. 1.
Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Iryana, Risky Kawasati. Teknik Pengumpulan Data Metode Kualitatif, Ekonomi Syariah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong.
Tanzeh, Ahmad. 2009. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras.