Kelayakan Media Pembelajaran iSpring Suite Berbasis Android pada Mata Pelajaran Shorof
DOI:
https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v13i2.4852


Keywords:
Learning Media, iSpring Suite, appropriate, Shorof, AndroidAbstract
Shorof learning is not easy for VIII grade students. Therefore, shorof is a branch of grammar Arabic, not a language mother. Caused, iSpring Suite learning media hope to increase attracted learners to study shorof. This research aims to determine the feasibility iSpring Suite learning media based on android of short subject for VIII grade students. This study uses the research and development method using Thiagarajan 4 D theory; they are defined, designed, developed, and disseminated. The instrument of study used material expert, media expert, language expert, and questionnaire of students. The result of the data is 81.25% includes the Very Good category of an expert. 70.45% includes the Good category of media experts. 96.87% includes the Very Good category of a language expert, and 87.19% includes questionnaire response students. So, based on the result, it determines of iSpring Suite learning media is “Very Good” to use.
Downloads
References
Cecep Kustandi, M P, and M S Dr. Daddy Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik Di Sekolah Dan Masyrakat (Prenada Media, 2020)
Daeng, Intan Truvena Maria, N.N Mewengkang, and Edmon R Kalesaran, ‘Penggunaan Smartphone Dalam Menunjang Aktivitas Perkuliahan Oleh Mahasiswa Fispol Unsrat Manado’, E-JUrnal Acta Diurna, VI (2017), 1–15
Dasmo, Ade Puji Lestari, and Mashudi Alamsyah, ‘Peningkatan Hasil Belajar Fisika Melalui Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Ispring Suite 9’, Prosiding Seminar Nasional Sains, 2020, pp. 99–102
Falahudin, Iwan, ‘Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran’, Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1.Desember (2014), 104–17
Farida, Ai, Unik Hanifah Salsabila, Liska Liana Nur Hayati, Jihan Ramadhani, and Yulia Saputri, ‘Optimasi Gadget Dan Implikasinya Terhadap Pola Asuh Anak’, Jurnal Inovasi Penelitian, 8.Januari (2021), 1701–10
Iswanto, Rahmat, ‘Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi’, Jurnal Arabiyatuna, 1 (2017), 140–52
Kurniawan, Dian, and Sinta Verawati Dewi, ‘Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast-O-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan’, Jurnal Siliwangi, 3 (2017), 214–19
Kusnadi, ‘Metode Gramatikal Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 1.November (2019), 8–13
Kuswanto, Joko, and Ferri Radiansah, ‘Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI’, Jurnal Media Infotama, 14.Februari (2018), 15–20
Lestari, Nurdiyah, ‘Prosedural Mengadopsi Model 4D Dari Thiagarajan Suatu Studi Pengembangan LKM Bioteknologi Menggunakan Model PBL Bagi Mahasiswa’, Jurnal Ilmiah Teknologi FST Undana, 12.September (2018), 56–65
Maknuni, Jauharil, ‘Pengaruh Media Belajar Smartphone Terhadap Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid-19’, Indonesian Educational Administration and Leadership Journal (IDEAL), 2.September (2020), 94–106
Mandias, Green Ferry, ‘Analisis Pengaruh Pemanfaatan Smartphone Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas Klabat’, Cogito Smart Journal, 3.Juni (2017), 83–90
Muchtar, M. Ilham, ‘Metode Contextual Teaching And Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, Al- Maraji’, 1.Juni (2017), 13–24
Mufid A.R, Ahmad, Mudahnya Belajar Ilmu Shorof, 2014
Nur, Jabal, ‘Pendekatan Landasan Dan Model Pembelajaran Bahasa Arab’, Jurnal Systems, 6.November (2013), 204–12
Nurrita, Teni, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa’, Jurnal Misykat, 3.Juni (2018), 171–87
Purnama, Sigit, and Adhi Setiyawan, ‘Pengembangan Game Wazan Berbasis Android’, Al Athfal, 1.Desember (2015), 9–19
Saat, Sulaiman, ‘Faktor - Faktor Determinan Dalam Pendidikan’, Jurnal Al - Ta’dib, 8.Juli-Desember (2015), 17
Sobon, Kosmas, Jelvi M Mangundap, and Stief Walewangko, ‘Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Mapanget Kota Manado’, Jurnal Autentik, 3.Juli (2019), 25–33
Suardi, Moh, Belajar Dan Pembelajaran, 2018
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, 2019
Suryani, Nunuk, Ahmad Setiawan, and Aditin Putria, Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya, 2018
Tadjuddin, Andi Fajriwati, ‘Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab’, Al- Maraji’, 1.Juni (2017), 25–37
Ubaidillah, ‘Pembelajaran Maharah Istima’ Berbasis Online : Blended Learning Dalam Istima ’ i’, Al-Ittijah, 12.1 (2020), 45–54
Wekke, Ismail Suardi, Model Pembelajaran Bahasa Arab, 2014
Zaenuddin, Rodliyah, ‘Pembelajaran Nahwu / Shorof Dan Implikasinya Terhadap Membaca Dan Memahami Literatur Bahasa Arab Kontemporer Pada Santri Pesantren Majlis Tarbiyatul Mubtadi-Ien (MTM) Desa Kempek Kecamatan Gempol Kabupaten Cirebon’, Jurnal Holistik, 13.Juni (2012), 95–120