Tathwîr Washîlah Aflâm Qashîrah Fî Ta’lîm Al-Mufradât

Authors

  • Ita Khoerunnisa UIN Banten
  • Zaki Ghufron

DOI:

https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v14i1.6291
Statistics: Abstract viewed : 97 times | pdf downloaded : 110 times

Keywords:

Audiovisual Media;, Short film, Vocabulary Learning

Abstract

The purpose of this study was to develop audiovisual-based learning media, namely short films for vocabulary learning in the profession chapter for the eighth grade and to determine the effectiveness of the product. This research was conducted at MTs Al-Wathoniyah 20 Bekasi. The method used in this research is research and development using the Borg and Gall development procedure which is summarized into four steps, namely 1) information gathering stage, 2) planning stage, 3) product development stage, 4) validation and trial stage. Data collection techniques using questionnaires, tests, and interviews. The test of short film audiovisual media in vocabulary learning uses a test as an instrument. The average result of the students' pre-test scores was 44.41, and the average results of the students' post-test scores was 57.65. Judging from the post-test results of students who experienced an increase, audiovisual media in the form of short films was effective to be used in the Arabic language learning process in class VIII MTs Al-Wathoniyah 20 Bekasi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

د كتور ذوالهادي، كتاب المؤتمر الدولي إسلام نوسنتارا: آمال وتحدت
عبد الرحمان بن إبراهيم الفوزان، إضاءات لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها ، العربية للجميع
معجم العرب online
محمد خبير سراج،(ديسمبير 2016)، تأثير وسائل التعليمية في تعليم المفردات باستخدام الأفلام، التدريس: المجلد الرابع – العدد الثاني
نصر الوالد،2013، مكانة المفردات والتراكيب من بين عناصر اللغة في تعليم اللغة العربية الفعال، Journal of English and Arabic Language Teaching, Vol 4 No. 1

Ahsan, Muhammad. Marhani. Nasruddin. 2019. Penerapan Media Pembelajaran Dalam Memperkenalkan Kosa Kata Bahasa Arab. IAIN Parepare Nusantara Press.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Arsyad, Azhar. 2019. Media Pembelajaran. Cetakan ke-20. Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Pers
Azhari. 2015. “Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah”. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA. Vol (16 No. 1)
Azmi, Nurul. dkk. Penerapan Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat (Kosa Kata) Pada Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah Limbung. Fakultas Bahasa dan Sastra. Universitas Negeri Makassar
Emzir. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Depok: Raja Grafindo.
Fitria, Ayu. 2014. “Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Anak Usia Dini”. Cakrawala Dini. Vol. (5 No. 2)
Hadi, Sutrisno. 2004. Jilid I. Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset.
Hanafi. 2017. Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman. Volume (4 No. 2)
Handayani, Muslih Aris. 2006. Studi Peran Film dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan. Vol (11 No.2)
Hasan, Hasmiana. 2016. “Penggunaan Media Audiovisual terhadap Ketuntasan Belajar IPS Materi Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, dan Transportasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 20 Banda Aceh”. Jurnal Pesona Dasar, Vol (3 No.4)
Hayati, Najmi. Yusuf Ahmad, M. Harianto, Febri. 2017. “Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota”. Jurnal Al-hikmah. Vol (XIV, No. 2)
Indriana, Dina. 2018. Mengajar Efektif Dengan Media Pengajaran. Yogyakarta: Diandra Kreatif.
Jalinus, Nizwardi. Ambyar. 2016. Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Margono. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nugriyawati, Jepri. 2018. Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama. Vol (6 No.1)
Rosyidi, Abdul Wahab. 2017. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Said. Muhammad, Reza. “Karakteristik Bahasa Arab”. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sorong. Papua Barat. Indonesia.
Setyosari, Punaji. 2016. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Cet ke-5. Edisi ke-4. Jakarta: Kencana.
Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cetakan ke-23. Bandung: Alfabet.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2022-06-20

Issue

Section

Articles