The Effect of Learning Resources on the Interest in Learning Arabic Language of Class X Students of Al Munawwir Krapyak Islamic Boarding School Yogyakarta

Authors

  • syafira risti sinatrya universitas islam jakarta
  • Tahir Wijaya Islamic University of Jakarta
  • Madian Madian Islamic University of Jakarta
  • Taufik Hidayat Islamic University of Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.32678/alittijah.v15i1.8228
Statistics: Abstract viewed : 31 times | PDF downloaded : 0 times

Keywords:

Education, Learning Resources, Interests

Abstract

An essential role in a country is held by education in creating quality human resources. Learning resources are necessary for teaching. Learning resources are utilized by students in the learning process by providing facilities separately. This study aims to determine whether there is a relationship between learning resources and interest in learning Arabic because the data needed is in the form of numbers. This study is a simple correlation study using primary data sources. The variables in this study, Likert scale questionnaires, were used. Knowing the interest in learning has extensively impacted students because someone will be interested in doing something he has. So that learning resources and learning interests are related to each other in supporting the success of the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arief Aulia Rahman, et all. Media Dan Teknologi Pembelajaran. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi, 2023.
Aries Veronica, et all. Metode Penelitian Kuantitatif. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi, 2022.
Darmadi, Hamid. “Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa.” Yogyakarta: Deepublish, 2017, 175.
Fimansyah, D. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA) 3, no. 1 (2015).
Hariyanto, D., Yuniarti, N., & Mutaqin. “Pelatihan Pembuatan Website Sebagai Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Software Berbasis Open Source Bagi Guru-Guru Bidang TI Se-Provinsi DIY.” Inotek 14, no. 2 (2020): 120–129.
Julianto, Endang Darmawati & Fitria Hidayati. Buku Metode Penelitian Praktis. Sidoarjo: Zifatama Jawara, 2018.
Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegar. Peneltian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama, 2017.
Muhsyanur. Pemodelan Dalam Pembelajaran: Mendesain Pembelajaran Menjadi Berkarakter Dan Berkualitas. Bandung: Forum Silahturami Doktor Indonesia, 2022.
Muis, A. A. “Peranan Internet Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas Xi Di Sma Muhammadiyah Parepare.” Jurnal Al-Ibrah 10, no. 1 (2021): 189–222.
Musfah, Jejen. Peningkatan Kompetensi Guru: Melalui Pelatihan Dan Sumber Belajar Teori Dan Praktik. Jakarta: Kencana, 2011.
Nur, Faizah M. “Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sains Kelas V SD Pada Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan.” Jurnal Penelitian Pendidikan 13, no. 1 (2012): 67–78.
Parmadani, T. S., & Latifah, L. “Pengaruh Minat Baca, Sumber Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi.” Economic Education Analysis Journal 5, no. 2 (2016): 505–505.
Piqri, Muhammad Hairul. Belajar Asyik Dengan Permainan Bahasa Arab. Banjarmasin: Guepedia, 2021.
———. Implementasi Bahasa Arab Sebagai Bahasa Internasional. Banjarmasin: Guepedia, 2021.
Rahman, D. “Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Dan Informasi.” Maktabatun: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi 1, no. 1 (2021): 9–14.
Ratnasari, I. W. “Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika.” Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi 5, no. 2 (2017): 289–93.
Ridlo, Ubaid. Metode Penelitian Studi Kasus: Teori Dan Praktik. Jakarta: Publica Indonesia, 2023.
Saputri, Oktoviana Banda. “Pemetaan Potensi Indonesia Sebagai Pusat Industri Halal Dunia.” Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah 5, no. 2 (2020).
Sasmita, R. S. “Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 2, no. 1 (2020): 99–103.
Sholeh, Muhamad. “Keefektifan Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan) 1, no. 1 (2016): 41–54.
Simbolon, N. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik.” Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed 1, no. 2 (2014).
Sirait, E. D. “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 6, no. 1 (2016).
Supriadi, Supriadi. “Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran.” Lantanida Journal 3, no. 2 (2017): 127. https://doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654.
Sutisna, D., Megiati, Y. E., & Pratiwi, N. K. “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika.” Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 8 (2022).
Ubaidillah, Ubaidillah. “Pembelajaran Istima’Berbasis Online; Blended Learning Dalam Istima’I.” Al-Ittijah: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab 12, no. 1 (2020): 45–54.
Yanti Karmila Nengsih, et all. Buku Ajar Media Dan Sumber Belajar Pendidikan Luar Sekolah. Palembang: Bening Media Publishing, 2021.

Published

2024-12-05

Issue

Section

Articles