ANALISIS PEMBELAJARAN TOLERANSI DALAM BUKU BAHASA INDONESIA KURIKULUM MERDEKA KELAS II SEKOLAH DASAR

Authors

  • Khilyatul Ngulya Universitas Negeri Semarang
  • Sukardi Sukardi Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v16i1.10038
Statistics: Abstract viewed : 215 times | PDF (Bahasa Indonesia) downloaded : 259 times

Keywords:

Indonesian Textbook, Independent Curriculum, Tolerance Learning

Abstract

Developing students’ positive character is important, particularly the character of tolerance to minimize cases of intolerance. This study aims to describe the form of tolerance learning contained in the Indonesian language book of the independent curriculum for grade II elementary school. The formulation of the problem is how the form of tolerance learning is contained in the Indonesian language book of the Merdeka Curriculum for Grade II Elementary School. This research is library research. Data collection techniques using reading techniques, note-taking techniques, and documentation. The data collection instrument is a human instrument. The data analysis technique uses content analysis techniques. The object of this research is the Indonesian language book for the independent curriculum for grade II elementary school by Widjati Hartiningtyas & Eni Priyanti entitled "My Family is Unique". The results showed that the form of tolerance learning can be categorized into 4, namely observing and identifying individual differences in class and family through pictures, discussing differences with friends, writing about asking permission when borrowing items, and reading fairy tales about examples of intolerant attitudes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anandari, A. A., & Afriyanto, D. (2022). Konsep Persaudaraan dan Toleransi Dalam Membangun Moderasi Beragama Pada Masyarakat Multikultural di Indonesia Perspektif KH. Hasyim Asy’ari. Religi: Jurnal Studi Agama-agama, 18(2), 64–86. https://doi.org/10.14421/REJUSTA.2022.1802-05

Asniar. (2020). Pendekatan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 2157–2163.

Asrianti, P. U., Supriadi, U., & Anwar, S. (2024). Studi Kritis: Pembelajaran Toleransi dalam Buku Ajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 9(1), 27. https://doi.org/10.28926/briliant.v9i1.1850

Badiah, H. (2023). Pembentukan karakter akhlakul karimah anak usia dini melalui pembiasaan sikap cinta damai di TK Unggulan An Nur Surabaya [Skripsi]. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Chaer, Moh. T. (2017). Islam dan Pendidikan Cinta Damai. Istawa : Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 73–94. https://doi.org/10.24269/IJPI.V2I1.363

Gadi, M., & Wiryosutomo, hadi W. (2018). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Pada Siswa Kelas X Di SMKN 6 Surabaya. Jurnal BK UNESA, 9(1), 117–123.

Irfan, M., Firmansyah, E., Nasruddin, & Setiyadi, M. W. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 244–251. https://doi.org/10.31949/EDUCATIO.V7I1.938

Kemdikbud. (2018). Permendikbud No. 20 Tahun 2018. https://peraturan.bpk.go.id/Details/138192/permendikbud-no-20-tahun-2018

Kusmaryani, R. E. (2011). Membangun Karakter Keberagaman Pada Anak-Anak. Seminar Nasional Pusat studi Pendidikan Anak Usia Dini “Karakter sebagai Saripati Tumbuh Kembang Anak Usia Dini.”

Lilis, N. (2021). Upaya Meningkatkan Sikap Menghargai Perbedaan Melalui Proses Keterbukaan Diri Peserta Didik (Penelitian Pada Kelas XII SMA Negeri 2 Bandung). HAWARI Jurnal pendidikan Agama dan keagamaan Islam. https://doi.org/10.29313/tjpi.vxix.xxx

Linarsih, A., Yuniarni, D., & Miranda, D. (2023). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Implementasi Pendekatan Saintifik untuk Menginternalisasi Nilai Cinta Damai bagi Anak Usia Dini. 7(2), 1745–1753. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3912

Marwany, Kurniawan, H., & Lestari, Y. A. (2021). Penanaman Sikap Toleransi Anak Usia Dini Dalam Buku Dongeng Binatang Penyelamat Penyu Belimbing. GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 56–66.

Muslich, M. (2010). Text Book Writing : Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, Dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Nurfitri, A. D., Putri, A. R., Khikmawati, A., Rafli, M. A., & Fahmy, Z. (2023). Pengaruh Perilaku Body Shaming terhadap Tingkat Kepercayaan Diri pada Mahasiswa Psikologi di Universitas. Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 35–41. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alittizaan/index

Nurnina, I., Suseno, M., & Sulaeman, E. (2020). The Virtue Of Classroom Talk Method In Improving Studentunderstanding For The Value Of Tolerance In Character Education. Jurnal Sosiologi Nusantara, 6(1), 31–44. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.31-44

Panjaitan, H. (2014). Pentingnya Menghargai Orang Lain. Humaniora, 5(1), 88–96. https://doi.org/10.21512/HUMANIORA.V5I1.2984

Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972

Purbayanti, R. L., Suherdiyanto, & Veriansyah, I. (2022). Upaya meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran student facilitator and explaining pada mata pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran (JIPP), 1(1), 22–29. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/article/view/3839

Sipahutar, E., Paulina Lumbantobing, D., Gultom, H., & Surpi Sitompul, A. (2023). STRATEGI GURU MENUMBUHKAN SIKAP TOLERANSI PESERTA DIDIK BEDA AGAMA DI SMA NEGERI 3 TARUTUNG. Jurnal Manajemen Pendidikan Kristen, 3(1), 28–48.

Subekti, Y., & Widayati, M. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Pada Buku Teks Bahasa Indonesia Sekolah Dasar Kelas IV Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Stilistika: Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(1), 105–112. https://doi.org/10.32585/.V5I1.616

Sufanti, M., Oktaviani, A., Cahyati, J. N., & Sholeh, K. (2020). Muatan Pendidikan Karakter Dalam Cerita Pendek Di Buku Pelajaran Bahasa Indonesia SMA. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2), 421–435. https://doi.org/10.20961/BASASTRA.V8I2.43377

Sulaeka, B., & Ratnawati, S. (2023). Peran dan strategi guru dalam penanaman nilai toleransi sebagai upaya meminimalisir terjadinya bullying antar sesama siswa di sekolah dasar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 8(1), 137–143.

Tamaeka, V. (2022). PENANAMAN NILAI-NILAI TOLERANSI MELALUI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR. TOLERANSI : Media Komunikasi Umat Beragama, 14(1).

Tukiran, Nurul Fajar, W., & Abduh, M. (2017). Pengembangan Nilai-nilai Demokrasi dengan Model Pembelajaran Diskusi Kelas. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, 191–198.

Wardah, F. (2023). Setara Institute: Jumlah Pelajar yang Intoleran Aktif Meningkat, 83% Nilai Pancasila Bisa Diganti. VOA Indonesia. https://www.voaindonesia.com/a/setara-institute-jumlah-pelajar-yang-intoleran-aktif-meningkat-56-setuju-syariat-islam/7097499.html

Widiastuti, I., Muhsam, J., & Cakranegara, P. A. (2021). Analisis Pentingnya Pembangunan Pendidikan Karakter Siswa Dalam Mengembangkan Kualitas Sumber Daya Manusia di SMP Muhammadiyah Surakarta. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 255. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.255-262.2021

Winarni, S., & Lutan, R. (2020). Emphaty and tolerance in physical education: Cooperative vs. classical learning. Cakrawala Pendidikan, 39(2), 332–345. https://doi.org/10.21831/cp.v39i2.31851

Published

2024-06-26

How to Cite

Ngulya, K. ., & Sukardi, S. (2024). ANALISIS PEMBELAJARAN TOLERANSI DALAM BUKU BAHASA INDONESIA KURIKULUM MERDEKA KELAS II SEKOLAH DASAR. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 16(1), 63–78. https://doi.org/10.32678/primary.v16i1.10038

Issue

Section

Articles