PENGARUH TEMAN SEBAYA TERHADAP PERILAKU VERBAL BULLYING SISWA DI MI NURUL IMAN SANGKANMULYA KUNINGAN

Authors

  • Ine Novitasari UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Tati Nurhayati UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
  • Dwi Anita Alfiani UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v16i2.10533
Statistics: Abstract viewed : 92 times | PDF (Bahasa Indonesia) downloaded : 42 times

Keywords:

Peers, Verbal Bullying Behavior, Students

Abstract

Abstract. Verbal bullying is a type of bullying carried out through speech by someone and can be detected by the sense of hearing. This study was conducted with the aim of identifying the extent to which peer influence affects verbal bullying behavior among fifth-grade students at MI Nurul Iman Sangkanmulya Kuningan. The approach used was a quantitative approach with an ex post facto method. Data collection techniques included observation, questionnaires, and documentation, with a sample consisting of 27 fifth-grade students at MI Nurul Iman Sangkanmulya Kuningan, comprising 11 male and 16 female students. The data analysis in this study included normality tests, linearity tests, simple linear regression tests, t-tests, and determination coefficient tests. The results showed a significant influence of peers on verbal bullying behavior among fifth-grade students at MI Nurul Iman Sangkanmulya Kuningan, as the hypothesis testing revealed a Sig value of 0.002, which is less than 0.05 (0.002 < 0.05) with a determination coefficient of 31.4%. Thus, this study concludes that peers have an influence on verbal bullying behavior at MI Nurul Iman Sangkanmulya Kuningan.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, A. (2022). Pengaruh Interaksi Sosial Teman Sebaya Terhadap Tingkah Laku Salah Suai Peserta Didik di Kelas XI IPS SMAN 2 Tebo. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 2(1), 9–14.

Aisyah, S., Ode, W., & Wulandari, I. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Verbal Bullying oleh Siswa. UMBUTON : Jurnal Wawasan Sarjana, 2(3), 101–110.

Amran, T. A. S. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Bullying Pada Siswa Di Smk Islamiyah Ciputat. Indonesian Journal of Nursing Practices, 011(1), 42–47.

Ani, S. D., & Nurhayati, T. (2019). Pengaruh Bullying Verbal Di Lingkungan Sekolah Terhadap Perkembangan Perilaku Siswa. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 8(2), 88–101.

Arifin, Z. (2020). Teori Perkembangan Sosial Anak dan Pengaruhnya Bagi Pendidikan. Tadarus, 9(1), 119–132.

Faaradila, S., Isnawati, I. A., & Widhiyanto, A. (2023). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Verbal Bullying Pada Remaja Pelaku Bullying Usia 16-17 Tahun. Jurnal Ilmu KesehatanMandira Cendikia, Vol.2No. 9, 231–238.

Intarti, E. R. (2020). Peran Strategis Teman Sebaya dalam Pembentukan Karakter Religius Remaja: Perspektif Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(3), 342–351.

Latief, P. M. (2015). Hubungan Antara Persepsi Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 1 Prambanan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1–13. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fipbk/article/view/272

Permata, J. T., & Nasution, F. Z. (2022). Perilaku Bullying Terhadap Teman Sebaya Pada Remaja. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 614–620. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.83

Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self Confidence) Dan Perkembangannya Pada Remaja. Al-Irsyad, 12(1), 40. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v12i1.11935

Sabani, F. (2019). Perkembangan Anak - Anak Selama Masa Sekolah Dasar (6 - 7 Tahun). Didakta: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.

Sari, A. (2021). Hubungan Faktor Teman Sebaya Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja di SMP Negeri 5 Samarinda. Borneo Student Research, 2(2), 2021.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (cetakan ke). ALFABETA.

Sulfemi, W. B., & Yasita, O. (2020). Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Perilaku Bullying. Jurnal Pendidikan, 21(2), 133–147. https://doi.org/10.33830/jp.v21i2.951.2020

Widodo, Y. P., Oktiawati, A., & Puspita Sari, D. I. (2021). Hubungan Teman Sebaya Dengan Perilaku Bullying Verbal Pada Anak Di Sd Panggung 4 Kota Tegal. Bhamada: Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan (E-Journal), 12(1), 11–16. https://doi.org/10.36308/jik.v12i1.252

Wulandari, D., Nelwati, & Dayati, R. (2024). Hubungan Pola Asuh Orang Tua, Lingkungan Teman Sebaya, Dan Lingkungan Sekolah Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja Di SMK Kota Payakumbuh Tahun 2023. Jurnal Ners, 8, 144–153.

Published

2024-12-31

How to Cite

Ine, Nurhayati, T., & Anita Alfiani, D. (2024). PENGARUH TEMAN SEBAYA TERHADAP PERILAKU VERBAL BULLYING SISWA DI MI NURUL IMAN SANGKANMULYA KUNINGAN. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 16(2), 135–154. https://doi.org/10.32678/primary.v16i2.10533