Pengaruh Media Gambar Berbasis Digital Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Sederhana Siswa Kelas III SD

Authors

  • Siti Nuryuni UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG
  • Zahruddin Hodsay UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG
  • Aldora Pratama UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v17i1.11760
Statistics: Abstract viewed : 71 times | PDF downloaded : 36 times

Keywords:

Image Media, Digital, Writing Ability, Elementary School Students

Abstract

At the elementary school level, especially in early grades, practicing simple writing can serve as a strong foundation for students' literacy development. To ensure that the writing learning process is effective and enjoyable, appropriate instructional strategies that match the developmental characteristics of children are required. One such strategy is the use of engaging and contextual learning media, such as digital image-based media. The purpose of this study is to determine the extent of the influence

 

of using digital image-based media on the writing ability of third-grade elementary school students. This research is a quantitative study using a quasi-experimental method, with a one-group pretest-posttest design. The population consists of all third-grade students at SDN 90 Palembang, with a sample of 25 students from class III A. Data were collected using a writing skills assessment rubric. The data analysis technique used was the Mann-Whitney U test. Based on data analysis using SPSS 26, the results of the Mann-Whitney U test showed a significance value of 0.000, which is less than 0.05. This means that H₀ is rejected and Hₐ is accepted, indicating that there is a significant influence of using digital image-based media on the ability to write simple essays among third-grade students at SDN 90 Palembang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. Pernik : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 3(1), 3544.

Anari, PI (2023). Implementasi model kolaboratif Project Work melalui Picture and Picture untuk meningkatkan keterampilan menulis bahasa Jepang. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Anggara, A. G. (2023). Penggunaan Media Gambar Poster Digital terhadap Kemampuan Menulis Teks Argumentasi Siswa Kelas X SMAN 10 Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2022/2023 (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Armariena, N.D. & Murniviyanti, L. (2019). Penulisan karangan argumentasi dengan strategi Herringbone dan kemampuan berpikir kritis siswa. Wahana Didaktika, 8 (2), 120130.

Candra, S. (2025). Studi Literatur: Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran. Master of Pedagogy and Elementary School Learning, 1(1), 9-17.

Dewi, R. S., Andriani, N., & Setiawan, M. I. (2020). Pengembangan Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran SD. Bandung: Alfabeta.

Fadhilla, S. (2022). Teknik Dasar Menulis Karangan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Farhurohman, A. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Malang: Gunung Samudra.

Fitriany, F., & Maureen, I. Y. (2014). Pengembangan media gambar seri digital untuk meningkatkan kemampuan menulis karangan pada mata pelajaran bahasa indonesia siswa kelas v di sekolah dasar negeri kebondalem mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 2(02), 1-10.

Iba, Z. (2024). Operasional variabel, skala pengukuran, dan instrumen penelitian kuantitatif. Eureka Media Aksara.

Junaidi. (2019). Media pembelajaran dalam pendidikan. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Khaulani, F., Neviyarni, S. & Murini, I.(2020). Fase dan tugas perkembangan anak sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 123132.

Ledia, S. L., & Bustam, B. M. R. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, Vol 6(1), 790816.

Lelly, L. O. (2024). Pengaruh Media Gambar Digital Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 2 Kerandon: Pengaruh Media Gambar Digital Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 2 Kerandon. Jurnal PGSD, 10(2). https://doi.org/10.32534/jps.v10i2.6221

Lesin, R. (2022). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Efektif. Surabaya: Mitra Pendidikan Press

Marlina, L., Taufik, & Hasan (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Digital Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi. 7(2). 134-143

Marlina, E., Hilmiyati, F., & Farhurohman, O. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Karangan Sederhana Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tipe Kooperatif Concept Sentence. Ibtidai : Jurnal Kependidikan Dasar, Vol 8(1), 1120.

Muchlisoh, D., Suryani, R., & Hidayat, A. (2022). Materi pokok pendidikan Bahasa Indonesia 3. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Muliastrini, N. K. E. (2020). New literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 123134.

Nuraeni, W., Saadah, U., Utami, A. P., & Setiawaty, R. (2022). Literature Review: Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah Dasar dengan Media Gambar. In SEMINAR NASIONAL LPPM UMMAT 2022, August. Vol. 1, 222-232).

Nursolehah, S., Rasminah, S., Rokmah, S., & Najiyah, S. (2024). Efektivitas Pembelajaran Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Sejarah Islam di MI Miftahul Huda. EduSpirit: Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(3), 414-419.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, Vol 2(1), 18

Rohani, A. (2022) Media Instruksional Enaktif. Jakarta Rineka Cipta

Sari, I. P. (2022). Pengembangan strategi gambar seri untuk meningkatkan kemampuan membaca peserta didik. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(3), 4558.

Simarmata, H. (2019). Menulis Efektif dan Kreatif untuk Siswa SD. Medan: Literasi Nusantara.

Solikhah, N., & Wahyuni, A. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Vol 8(2), 46254640.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Nuryuni, S. ., Hodsay, Z., & Pratama, A. . (2025). Pengaruh Media Gambar Berbasis Digital Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Sederhana Siswa Kelas III SD. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 17(1), 95–108. https://doi.org/10.32678/primary.v17i1.11760

Issue

Section

Article