MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBIASAAN TADARUS AL-QUR’AN

Authors

  • Dyah Ayu Puji Lestari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP Modern Ngawi
  • Santy Dinar Permata Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP Modern Ngawi
  • Anwas Mashuri Program Studi Matematika STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v15i1.8394

Keywords:

habituation, al-qur’an tadarus, religious character

Abstract

The formation of the character of students can be done through habituation or school culture as it has become the grand design of character education. School culture plays an important role in instilling character education values, especially in schools. This study aims to determine the effect of habituation of Al-Qur'an tadarus on the religious character cultivation of students at SDN Brangol 1. This research uses quantitative methods with ex post facto techniques. The population in this study were all students of SDN Brangol 1, totaling 78 people, and the sample of this study was 26 people using a purposive sampling technique. The research instrument used a questionnaire prepared by the researcher. Hypothesis analysis of this study uses a simple linear regression test. Because the value of to 3.522 > tt 2.064, it can be concluded that the habit of reciting the Al-Qur'an affects the religious character of students at SDN Brangol 1.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Amelia, Mitha, Z. H. R. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 05(06), 5548–5555.
Anggraini, M. S. A., & Zulfiati, H. M. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Di SDN Kotagede 3 Yogyakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(3), 151–158.
Arifin, M. T. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Pada Mata Pelajaran PAI Dengan Pembelajaran Berbasis Problem Solving. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(02), 117–130.
Cahyono, H. (2016). Strategi Pendidikan Nilai Dalam Membentuk Karakter Religius. Jurnal Ri’ayah, 01(02), 230–240.
Hambali, Muh, E. Y. (2018). Ekstrakurikuler Keagamaan Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik di Kota Majapahit. Jurnal Pedagogik, 05(02), 193–208.
Ilham, M., Agus, I., & Kadir, S. F. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Hasil Belajar Siswa di SDN 5 Ranomeeto , Kab . Konawe Selatan. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(01), 1–14.
Khusniyah, T.W, Sahruli, J.N & Mariyati, A. R. (2022). Pemanfaatan Laboratorium Virtual IPA Sebagai Upaya ... Jurnal Elementary, 5, 95–99.
Kurniawan, S., & Rose. (2017). Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Implementasinya Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi (2017th ed.). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Lestari, F. A. (2020). Upaya Guru PAI dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Kelas XI melalui Kegiatan Keagamaan Harian di SMKN 1 Jenangan Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/11244
Mahmudiyah, A., & Mulyadi, M. (2021). Pembentukan Karakter Religius Di Madrasah Ibtidaiyah Berbasis Pesantren. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 2(1), 55–72. https://doi.org/10.37812/zahra.v2i1.223
Mastoah, I., Yufiarti, & Supena, A. (2021). Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Proses Pembelajaran Jarak Jauh Di MIS Ciwaru Kota Serang. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 13(01), 31–42.
Melina, E. G. I. (2022). Pengaruh Smartphone Addiction Terhadap Neurotisme. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(02), 149–158.
Mulyani, E. S., & Hunainah. (2021). Pembiasaan Shalat Dhuha Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Qathruna, 8(1), 1–20.
Samani, M., & Hariyanto. (2014). Konsep Dan Model Pendidikan Karakter (3rd ed.). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Susanto, S., & Fahmi, M. N. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Pedagogia, 07, 85–89.
Syaroh, L. D. M. & Mizani, Z. M. (2020). Membentuk Karakter Religius dengan Pembiasaan Perilaku Religi di Sekolah: Studi di SMA Negeri 3 Ponorogo. Indonesian Journal of Islamic Education Studies, 03(01), 63–82.
Triwulandari, R., & Prastowo, A. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Berbasis Zoom Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas III SDIT Fathonah Palembang. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(01), 15–26.

Published

2023-11-27

How to Cite

Dyah Ayu Puji Lestari, Santy Dinar Permata, & Anwas Mashuri. (2023). MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBIASAAN TADARUS AL-QUR’AN. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(1), 67–82. https://doi.org/10.32678/primary.v15i1.8394

Issue

Section

Articles