Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika SD/MI

Authors

  • Mimi Hariyani Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Suska Riau
Statistics: Abstract viewed : 140 times | PDF downloaded : 0 times

Keywords:

math learning strategies, integration of Islamic values

Abstract

Nowadays, learning mathematics is still separated with Islamic religious education. Yet at the latest in madrasah curricu-lum requires the integration of Islamic values ​​in each subject. Integration of Islamic values ​​in the learning of mathematics itself is often considered difficult because teachers have not been accustomed to apply it. Actually, integrating Islamic values ​​into learning math is not difficult, it can be done in various ways such as: always mention the name of Allah, the use of the term, visual illustrations, or examples of applications, insert the relevant verse or hadith, search history, network topics, symbols kauniah verses

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mimi Hariyani, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Suska Riau

Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Suska Riau

References

Al-Quranul Karim. Surat An Nisaa’ Ayat 11 dan 12, Surat Al An’am Ayat 96, dan Surat Al Jumu’ah Ayat 9 dan 10.
Bisri, A. M. (2008). Sekitar Pembelajaran Efektif. (Online). (Tersedia:
http://pendis.depag.go.id).
Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.
Hamalik, O. (2003). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Helmaheri. (2004). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Siswa SLTP Melalui Belajar dalam Kelompok Kecil dengan Strategi Think-Talk-Write. Tesis PPS-UPI Bandung. Tidak diterbitkan.
Hudojo, Herman. (1988). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi P2LPTK.
Lie, A. (2002). Cooperative Learning: Mempraktekkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Nirmala. (2009). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Dasar. Tesis UPI Bandung. Tidak diterbitkan.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi-nya (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. (2009). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Tim Pengembang MKDK Kurikulum dan Pembelajaran. (2002). Kurikulum Pembelajaran. Bandung: UPI Press.
Untoro, J. (2007). Buku Pintar Matematika SD untuk Kelas 4,5, dan 6. Jakarta: Wahyu Media.
Wragg, E. C. (1997). Keterampilan Mengajar di Sekolah Dasar. Jakarta: Grasindo.
Yasri. (2013). Strategi Pembelajaran Matematika yang Bernuansa Islami.[Online]. Tersedia:http://bdkpadang.kemenag.go.id)

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Hariyani, M. (2013). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika SD/MI. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 5(01), 1–12. Retrieved from https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/primary/article/view/9182