PENGGUNAAN METODE GLOBAL (GANZE METHOD) DALAM MENINGKATKAN STRUKTUR BAHASA MELALUI MEDIA GAMBAR BERSERI

Authors

  • Faizatul Widat Universitas Nurul Jadid Probolinggo
  • Nurul Laili Afrida Universitas Nurul Jadid Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v15i2.9445
Statistics: Abstract viewed : 299 times | PDF (Bahasa Indonesia) downloaded : 933 times

Keywords:

Ganze Method, Language Structure, Serial Image

Abstract

This research discusses the poor ability to manage word structures, the low learning outcomes in class II at MI Ihyaul Islam, including when speaking Indonesian, they tend to stutter and when reading they still stutter. In this research. aims to describe the use of the global method (ganze method) in improving language structure in second grade students at MI Ihyaul Islam. This research uses a qualitative approach with a field research type. The data collection technique in this research uses three types of data collection, namely, field observation, interviews and documentation. The research results show that before implementing the global method, students were less fluent in vocabulary or speaking, but after implementing the global method, students found it easier to manage language structures using series of picture media. The results of the research show that there is an increase in the global method (ganze methot), including students being good at managing word structures and teachers getting learning results that meet expectations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, G. P., & Riyanto, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Pembelajaran Tematik Dengan Metode Global Kelas 1 Sdn Kajen 02. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 2(3), 93. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v2i3.1238

Al-Rasyid, A. A. M., & Siagian, I. (2023). Struktur Bahasa Indonesia dan Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Dini. 3.

Anita. (2022). Peningkatan Keterampilan Memparafrasekan Puisi Dengan Pemanfaatan Media Gambar Ilustrasi. LANGUAGE : Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 86–93. https://doi.org/10.51878/language.v2i1.1121

Aulia, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 3(1), 1–7. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i1.338

Babuta, A. I., & Rahmat, A. (2019). Peningkatan Kompetensi Pedagodik Guru Melalui Pelaksanaan Supervisi Klinis Dengan Teknik Kelompok. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–28. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.496

Fariq, W. M. (2023). Analisis Deskriptif Inovasi Strategi dan Pembelajaran dalam Kerangka Merdeka Belajar Metode. 12(3), 189–202.

Khaerunisa, K. (2018). Penerapan Media Musikalisasi Puisi Terhadap Peningkatan Kemampuan Mengapresiasi Puisi Siswa X Mipa3 Sman 87 Jakarta. Pena Literasi, 1(2), 124. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.124-137

Kurniati, M., & Nuryani, N. (2020). Pengaruh Sosial Media Youtube Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun (Studi Pada Anak Speech Delay). Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 16(1), 29. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i1.2494

Malik, M. S., & Maemunah, M. (2020). Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Usia Dasar (Studi Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia 7-12 Tahun di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Salafiyah Tajungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati). JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 6(2), 195–214. https://doi.org/10.19109/jip.v6i2.5754

Maya Pinkan Warouw, T. S. C. (2023). PKM Pelatihan Bahasa Inggris Menggunakan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa di SD Negeri 49 Manado Community Service on English Teaching Using Pictures Series to Improve Students ’ Speaking Skills at SD Negeri 49 Manado. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(01), 32–35.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 51 Tahun 2018 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Dan Sekolah Menengah Kejuruan. Permendikbud, 1–25. jdih.kemdikbud.go.id

Misdawati, M. (2019). Analisis Kontrastif dalam Pembelajaran Bahasa. `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 8(1), 53. https://doi.org/10.31314/ajamiy.8.1.53-66.2019

Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Nilai-nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409

Mustahang, Muhammad Isnaini, S. (2022). Penerapan Ganze Methode (Metode Global) Dalam Meningkatkan Kualitas Membaca Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 8 BANYUASIN II DESA MUARA SUNGSANG. 4(2), 177–187.

Oktaviyanti, I., Amanatulah, D. A., Nurhasanah, N., & Novitasari, S. (2022). Analisis Pengaruh Media Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5589–5597. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2719

Padmawati, K. D., Arini, N. W., & Yudiana, K. (2019). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(2), 190–200. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i2.18626

Rozi, F., & Siti Rahayu, S. (2022). Implementasi Media Gambar Ilustrasi Naturalis dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak. Manazhim, 4(2), 505–516. https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i2.1924

Rozi, F., Widat, F., & Efandari, E. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Picture And Picture Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(Maret), 127–142. http://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/murobbi/article/view/380/231

Rumilah, S., & Cahyani, I. (2020). Pembentukan Kata dan Morfem Sebagai Proses Morfemis dan Keterangan : Dunia Bunyi atau Simbol Dunia Makna Struktur Bahasa Pragmatik. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(01), 70–87. http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/593/1/Struktur bahasa%3B pembentukan kata dan morfem sebagai proses morfemis dan morfofonemik dalam bahasa indonesia.pdf

Ruyatul Hilal Muhtar, T. M. (2019). Pemerolehan Bahasa dan Penggunaan Bahasa Anak Usia Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 170–178. https://doi.org/10.20961/jpi.v5i1.33836

Setiawan, T., Sumilat, J. M., Paruntu, N. M., & Monigir, N. N. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Problem Based Learning pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9736–9744. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4161

Setyowati, N. A., Yustiana, S., & Ulia, N. (2021). Pengembangan Buku Membaca Permulaan Berbasis Metode Global Sebagai Buku Pendamping Guru Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 2(1), 23. https://doi.org/10.30595/jrpd.v2i1.8778

Siagian, T. (2021). RINGKASAN ISI BUKU MELALUI MODEL COOPERATIVE. 5(2), 113 – 118.

Sundari, K., Dermawan, D. D., & Azmi, U. (n.d.). METODE GLOBAL SISWA KELAS I DI SDN JAKAMULYA I. XI(2), 136–143.

Widat, F., Hayati, F. N., Muslimah, M., & Jadid, U. N. (2021). Model Pengasuhan Berbasis Tontonan Edukasi Islami Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Mun ’ Im. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(September 2021), 180–196.

Yani, N. T., Roshayanti, F., Agustini, F., & Indriastuti, P. (2023). Pengaruh Metode Global Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kelas I SDN Karangrejo 01 Kota Semarang. 3, 12119–12130.

Published

2023-12-31

How to Cite

Faizatul Widat, & Laili Afrida, N. (2023). PENGGUNAAN METODE GLOBAL (GANZE METHOD) DALAM MENINGKATKAN STRUKTUR BAHASA MELALUI MEDIA GAMBAR BERSERI. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(2), 141–160. https://doi.org/10.32678/primary.v15i2.9445