PENERAPAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.32678/primary.v13i2.4699


Keywords:
Motivasi Belajar siswa, Model Contextual Teaching and Learning (CTL)Abstract
Penelitian ini dilakukan karena motivasi belajar siswa kelas IV SDN Singapadu masih rendah. Hal ini disebabkan guru masih mendominasi pembelajaran, belum menstimulasi peserta didik untuk aktif dalam pembelajaran dan belum mengaitkan materi IPA dengan kehidupan nyata atau lingkungan sekitar. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bertujuan meningkatkan motivasi belajar IPA dengan menerapkan pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL). Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket dan observasi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN Singapadu. Penelitian Tindakan ini dilakukan dalam dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan setelah diberikan tindakan dengan mengaplikasikan pembelajaran CTL terjadi peningkatan jumlah siswa yang memiliki kategogi motivasi belajar tinggi yaitu 30,55% (pra siklus) menjadi 75% (siklus I) dan selanjutnya menjadi 97,22 % (siklus II). Maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran CTL dapat meningkatkan motivasi belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri Singapadu.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
PRIMARY JOURNAL: https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/primary is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
An author who publishes in PRIMARY: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar agrees to the following terms:
- The author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.