Implementasi Permainan Mini Maze Mengemudi Untuk Peningkatan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i2.10706


Keywords:
mini maze driving, play, improvement, cognitive developmentAbstract
The purpose of this study was to implement a mini maze driving game to improve the cognitive abilities of children aged 4-5 years. One aspect of child development that must be met is the cognitive aspect. In addition, teachers must also be creative in creating an interesting learning atmosphere so that all aspects of child development can be met. This study used a descriptive qualitative method. The location of the study was at KB-RA Al-Azhar Mosque in Group A aged 4-5 years. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. Data analysis used interactive analysis. The results of the study proved that the implementation of this mini maze driving game can improve children's cognitive abilities which include first, problem-solving skills in the form of the ability to find solutions when choosing the wrong path. Second, developing logical thinking skills where children are trained to think to find the right path. Third, symbolic thinking skills such as knowing geometric shapes, namely circles, squares, and rectangles.
Downloads
References
Amalia, E. R., & Khoiriyati, S. (2018). Effective learning activities to improve early childhood cognitive development. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 103–111.
Charlesworth, R., & Lind, K. (1990). Math and science for young children. Singular.
Constantina, E. L., & Rachma, H. (2015). Pengaruh Permainan Maze Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Pada Anak Kelompok A. Jurnal Teratai, 4(2), 1–5.
Hadiyanti, S. M., & Rahman, T. (2021). Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. 10(2), 337–347.
Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain dan permainan anak usia dini. 4.
Imroatun. (2021). Model-Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini FTK UIN SMH Banten.
Imroatun, I. (2016). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Utama Anak Raudhatul Athfal. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 40–48.
Istiqomah, N., Yogyakarta, S. K., & Info, A. (2021). Konsep dasar teori perkembangan kognitif pada anak usia dini menurut jean piaget. 15(2), 151–158. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10974
Khobir, A. (2009). Upaya mendidik anak melalui permainan edukatif. Forum Tarbiyah, 7(2), 197–208.
Mayesky, M. (1990). Creative activities for young children. (No Title).
Meuthia, N. (2021). Penggunaan Media Permainan Dadu Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. 10(2), 354–363.
Mulianah. (2017). Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI ( Pendidikan Karakter ……) Khaironi Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi ( Pendidikan Karakter ……) Khaironi. 01(2), 82–89.
Mulyani, N. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Bermain Gerak Dan Lagu Di TK Negeri Pembina Kabupaten Purbalingga. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 13–24.
Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2019). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Akuatik. 42–50.
Nurasiah, D. (t.t.). EDUKATIF ULAR TANGGA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN. 7(November 2020), 105–112.
Paud, P. G., Ageng, U., Banten, T., & Utsmanil, T. K. (t.t.). PENINGKATAN KECERDASAN VISUAL SPASIAL ANAK Kecerdasan visual spasial adalah dengan mengerjakan kegiatan sesuai Imajinasi merupakan bagian integral perkembangan setiap anak dan layak dipupuk dengan mengajar-.
Potensia, J. I. (2023). Accepted: January 19. 8(1), 131–138.
Rahman, U. (2009). Karakteristik perkembangan anak usia dini. 12(1), 46–57.
Reka Zahara, Lubis, R., & Khadijah. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping pada Anak usia 5-6 Tahun di RA Al Kamal. Jurnal Roudhah, 7(01), 26–29.
Safira, S., & Fidesrinur, F. (2021). Peningkatan kemampuan mengenal bentuk geometri melalui maze geometri pada anak usia 4-5 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(1), 1–9.
Salkind, N. J. (2009). Teori-teori perkembangan manusia. Bandung: Nusa Media.
Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.
Sianipar, A., Yuslia, M. O. F., Nursihab, M., Jannah, M., & Widjayatri, R. D. (2022). Efektivitas Ape Maze Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 210–223.
Susanti, R. A., & Widodo, B. (2023). Pengembangan media maze raksasa untuk aspek perkembangan kognitif anak usia 4-5 tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 131–138.
Utami, F. N., & Pusari, R. W. (2018). Analisis kemampuan kognitif pemecahan masalah anak dalam bermain balok. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 3(2), 70–79.
Veronica, N. (2018). PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini. 4, 49–55.
Wijayanti, A. (t.t.). Pengembangan Permainan Maze Tiga Dimensi Pada Kemampuan Motorik Kasar Kelompok B Di Tk Pgri I Jogorogo Ngawi Arwendis Wijayanti.
Yuniasih, Y., Loita, A., & Aprily, N. M. (2023). Permainan Maze dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Anak Usia Dini. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 7(1), 64–71. https://doi.org/10.31537/jecie.v7i1.1205
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kholifah Hayyu Risani, Sofa Muthohar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.