Pengembangan Lembar Kerja Anak Berbasis Bahasa Ibu Bagi Peningkatan Pra-Literasi Di Kober Peupado
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i2.10711


Keywords:
children's worksheets, mother tongue, pre-literacy, early childhood, creationAbstract
This research aims to develop mother tongue-based children's worksheets to improve the pre-literacy aspects of early childhood in PAUD in Golewa District. The limited availability of teaching materials that utilize children's worksheets is one of the challenges faced by teachers in teaching children, who are generally more familiar with their mother tongue than Indonesian. This research uses development research with the ADDIE model, which consists of five stages: analysis, design, development, implementation and evaluation. The research results show that mother tongue-based children's worksheets can increase children's interest in learning and make it easier for them to understand the material. It is hoped that these findings can contribute to improving the quality of pre-literacy aspects in early childhood in Ngada district
Downloads
References
Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 Pada Pendidikan Di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, Dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar, 17(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Anggreani, C. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Bermuatan Budaya Lokal untuk Anak Usia Dini. Edukati. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3500–3508.
Balacano, S. C. (2019). Binisaya: Design and Evaluation of Mother Tongue-Based Instructional Materials. 2019, 230–236.
Chambers, B., Cheung, A. C. K., & Slavin, R. E. (2016). Chambe Literacy and language outcomes of comprehensive and developmental-constructivist approaches to early childhood education. Educational Research , 18, 88–111.
Imroatun, I. (2021). Model-Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini FTK UIN SMH Banten.
Ismiani, dkk. (2020). Penggunaan Bahasa Ibu Dalam Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. urnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(5).
Kurniawan, H., Handayani, W., & Daryanto, A. (2019). Language Development and Cognitive Skills of Early Childhood in Rural Areas. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(3), 375–384.
Laksana, D. N. L, Lawe. Y. U, Ripo, F, Bolo, M. O, & Dua, T. D. (2020). Lembar Kerja Siswa Berbasis Budaya Lokal Ngada untuk Pembelajaran Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 227–241.
Lestari, S. (2017). Penggunaan Bahasa Ibu Sebagai Media Pembelajaran di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 37–47.
Liu, E. S., Dua Dhiu, K., & Fono, Y. M. (2022a). Pengembangan Lembar Kerja Anak Berbasis Bahasa Ibu Dengan Pendekatan Budaya Lokal Kabupaten Nagekeo Pada Tema Kebutuhanku Untuk Pembelajaran Anak Usia 5-6 Tahun Di Tkn Pembina Boawae. Jurnal Citra Pendidikan, 2(4), 184–197. https://doi.org/10.38048/jcp.v2i4.939
Liu, E. S., Dua Dhiu, K., & Fono, Y. M. (2022b). Pengembangan Lembar Kerja Anak Berbasis Bahasa Ibu Dengan Pendekatan Budaya Lokal Kabupaten Nagekeo Pada Tema Kebutuhanku Untuk Pembelajaran Anak Usia 5-6 Tahun Di Tkn Pembina Boawae. Jurnal Citra Pendidikan, 2(4), 184–197. https://doi.org/10.38048/jcp.v2i4.939
Masnipal. (2018). Menjadi Guru PAUD Profesional. PT Remaja Rosdakarya.
Mongkek, M.F., Ngura, E.T., & Rewo, J. M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Anak sebagai Bahan Ajar untuk Perkembangan Aspek Moral Anak Usia 5-6 Tahun di TKK Satap Rutosoro. Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 88–94. https://doi.org/10.26887/paudia.v8i2.4814
Nafsia, A., & Ngura, E. T. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Anak untuk Aspek Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 843–848.
National Association for the Education of Young Children. (2019). National Association fDevelopmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Washington,DC:Author.
Ngura, E. T., & Yasinta Maria Fono. (2023). Pengembangan LKA Tematik (Transportasi, Alat Komunikasi dan Negaraku) Berbasis Bahasa Ibu dengan Pendekatan Budaya Lokal Nagekeo untuk Pembelajaran Anak Usia A 5-6 Tahun di Kabupaten Nagekeo. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 5(1), 50–61. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2147
Pertiwi, D. W. , & P. D. (2019). Pengaruh Penggunaan Bahasa Ibu Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 52(2), 127–136.
Pratiwi, H., & . M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Anak Dengan Menggunakan Pendekatan Konstruktivistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Sains Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(1).
Pujiaswati, R., Mulyana, E. H., & Mulyadi, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Anak (Lka) Model Stem Pada Konsep Terapung Melayang Tenggelam Untuk Memfasilitasi Keterampilan Saintifik Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 107–117. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27202
Rahayu, S., & Supriyanti, F. (2019). Developing Indonesian Early Childhood Education Teachers’ Knowledge and Skills in Implementing Multicultural Picture Books: A Case Study of a Teacher Professional Development Program. Journal of Early Childhood Teacher Education, 40(1), 66–82.
Rahayu, S. H., Wahyuni, T., Imroatun, I., & Niputih, T. (2024). Introduction of Batik Jumputan for The Growth of Creative Thinking in Rural Preschools in Indonesia. BOCAH: Borneo Early Childhood Education and Humanity Journal, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.21093/bocah.v3i2.8273
Rahmawati, A. M., & Rachmah, H. (2022). Penggunaan Lembar Kerja Siswa dalam Proses Pembelajaran di TK X Cihampelas. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 51–57. https://doi.org/10.29313/jrpgp.vi.899
Sulistyarini, R. (2020). The Effectiveness of Local Language and Games in Early Childhood Literacy Development. Journal of Primary Education, 9(1), 1–8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yasinta Maria Fono, Efrida Ita, Maria Efrasia Odo, Kristina Ngole, Marselina Ninu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.