Menstimulasi Kemandirian Anak Autisme Melalui Pembelajaran Individual Berbasis Spiritual
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i2.10722


Keywords:
stimulating, independence, autism, individual learning, spiritualAbstract
Autistic children often have difficulty living independently due to unstable brain function, to help stabilize their brain function, inner peace is needed by providing positive stimulation through spiritual habits to achieve inner and outer peace. This study aims to explain the stages of stimulating the independence of autistic children through spiritual-based individual learning, which is applied at the Pondok Perkampungan Ainul Yakin Gunung Kidul. This study uses a descriptive qualitative technique by collecting data through observation and interviews. Data were analyzed using the process of reduction, presentation, and conclusion. The study results indicate that spiritual habits can be used as an alternative to stimulate the independence of autistic children, such as the habit of praying, Islamic studies, and routine picket. This habit is adjusted to the class category and independence. This finding implies that spiritual habits can help autistic children become more independent, through the habit of developing themselves as perfect human beings created by God.
Downloads
References
Ahmad Rijali. (2019). Analisis Data Kualitatif. Dalam Alhadharah Jurnal Ilmu Dakwah (Vol. 17, hlm. 81).
Anggreni, A., Irwan, M., Sunita, J., & Suhdi, H. (2022). Life Skills Education Through Non-Formal Education For People With Physical Disabilities. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 10(2), 235. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v10i2.116728
Antono, M. N., & Rosyid, A. (2021). Penyusunan Program Pembelajaran Individu Pada Pembelajaran Bahasa Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Keleyan Bangkalan Madura. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 77. https://doi.org/10.33603/dj.v8i1.4863
Badiah, L. I., Jauhari, M. N., & Sambira, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Guru Paud Dalam Menyusun Program Pembelajaran Individual Anak Berkebutuhan Khusus Di PAUD Permata Bunda. SPEED Journal : Journal of Special Education, 3(2), 95–100. https://doi.org/10.31537/ speed.v3i2.287
Chan, F., Kurniawan, A. R., Melinda, L. G., Priantini, R., Zubaedah, Z., Suharti, S. R., & Khodijah, S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Pada Peserta Didik Di Sd Negeri 187/1 Teratai. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 137–145. https://doi.org/10.24903/pm.v4i2.405
Evans, B., & London, C. (2013). How autism became autism: The radical transformation of a central concept of child development in Britain. History the Human Sciences, 26(May 2023), 3–31. https://doi.org/10.1177/ 0952695113484320
Fahira, Z., & Nasution, A. F. (2024). Problematika Orang Tua dalam Penanaman Ibadah pada Anak di Kota Medan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 21–34. https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i1.9812
Farisia, H. (2017). Strategi Optimalisasi Kemampuan Belajar Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) melalui Program Pembelajaran Individual (PPI). SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(2), 1–17.
Fitriyani, F., Putro, K. Z., Imroatun, I., & Huliyah, M. (2023). Pola Komunikasi Guru dengan Anak Autis di Sekolah Khusus Fauzan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 146–154. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2
Gunardi, Valentri, A., & Ika Evitasari Aris. (2023). Inovasi Pendidikan Sekolah Dasar di Era Society (E. Ariestika, Ed.). CV Pena Persada.
Haryanto, S. (2022). Kerangka Pardigmatik Psikologi Spiritual. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(4), 1115. https://doi.org/ 10.29210/020221723
Herman, D., & Ramdhani, M. R. (2022). Meningkatkan Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Program Home Visit. EDUCIVILA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.30997/ ejpm.v3i1.5289
Husain, R., & Kaharu, A. (2020). Menghadapi Era Abad 21: Tantangan Guru Pendidikan Anak Usia Dini di Kabupaten Bone Bolango. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 85. https://doi.org/ 10.31004/obsesi.v5i1.527
Imroatun, I. (2017). Anak Dengan Kebutuhan Fisik Khusus. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 175–185.
Lestari, D., & Andayani, B. (2020). Program Pembelajaran Individual: Meningkatkan Keterampilan Mengancingkan Baju pada Anak Disabilitas Intelektual Sedang. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 27–40. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2020.61-03
Marwah, N. (2021). Ibadah Sebagai Bentuk Komuniikasi Transendental. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 7(2), 100–110.
Mirdad, J., & Pd, M. I. (2020). Model-Model Pembelajaran ( Empat Rumpun Model Pembelajaran ). (Indonesia Jurnal Sakinah) Jurnal Pendiidkan dan Sosial Islam, 2(1), 14–23.
Pradnyaswari, A. A. A., Suminar, D. R., & Marheni, A. (2022). Psikoedukasi untuk Meningkatkan Pemahaman Terkait Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) pada Guru TK Inklusi ‘X’ Denpasar. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 11(3), 479. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v11i3.8318
Prayogo, M. M. (2019). Keterampilan Tata Boga Bagi Siswa Autis di SMK Inklusif Kota Bandung. Inklusi, 6(2), 179. https://doi.org/10.14421/ijds.060201
Rahma, Z., & Maemonah, M. (2021). Filsafat Behaviorisme Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Rudolf Steiner. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 29–40. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v6i1.2616
Retnaningtyas, W., & Zulkarnaen, Z. (2023). Strategi Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak Usia Dini di Lingkungan Sekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 374–383. https:// doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3826
Rodiyana, R., & Puspitasari, W. D. (2019). Menumbuhkan Kepemimpinan Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 188–194. https:// doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1442
Saptadi, N. T. S., Hadikusumo, R. A., Sa’idah, S., Hanifah, P. N., Perang, B., Martahayu, V., Linggi, A. I., Aliyah, A., Maulani, G., & others. (2023). Pendidikan Inklusif (A. C. Purnomo, Ed.). Sada Kurnia Pustaka.
Setiawan, D., Hardiyani, I. K., Aulia, A., & Hidayat, A. (2022). Memaknai Kecerdasan melalui Aktivitas Seni: Analisis Kualitatif Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4507–4518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2521
Shifa, S. N., & Fauziah, N. (2023). Pengaruh Sholat dalam Perspektif Islam Terhadap Psikologi Seseorang. Jurnal Religion, 1(6), 840–850.
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik dan Penerapannya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177. https://doi.org/10.30821/ansiru.v7i1.16108
Syahputra, M. A. D. (2022). Pentingnya Pendekatan Interpersonal Skills untuk Mengembangkan Hard Skill & Soft Skill pada Mahasiswa. JEJAK : Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah, 1(2), 82–90. https://doi.org/10.22437/ jejak.v1i2.16320
Syamsudin, & Supriyanto, A. (2018). The Concept of Individual Learning Plan. The 8th University Research Colloquium 2018: Universitas Muhammadiyah Purwokerto, November, 160–165.
Tran, C. Van, Minh, M., Thi, P., & Thi, T. (2020). Inclusive Education for Students with Autism Spectrum Disorder in Elementary Schools in Vietnam: The Current Situation and Solutions. IEJEE: International Electronic Journal of Elementary Education, 12(3), 265–273. https://doi.org/10.26822/ iejee.2020358220
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Umi Risatul Firdaus, Tumbularani Tumbularani, Bono Setyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.