Pengembangan Buku Panduan Praktik Pembuatan Alat Permainan Edukatif Sederhana Untuk Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v10i2.11251
Abstract viewed : 18 times
|
pdf downloaded : 9 times
Keywords:
development, guidebook, educational toys, language developmentAbstract
The use of Educational Game Tools helps teachers in stimulating children's language development. However, teachers experience obstacles in making simple APE and lack of guidance in making and applying it. So this study aims to; develop a practical guidebook for making simple APE in language development, test the feasibility of the guidebook product, Test the effectiveness of the guidebook product. This study uses the Research and Development research method. The subjects of this study were 7 PAUD teachers. The guidebook developed is a book that explains the theory related to APE, how to make APE, and steps for implementing the use of APE to optimize children's language development. Based on the results of the feasibility test obtained from the PAUD material expert validator of 85.93%, which is a very feasible criterion and while the results of the assessment of the PAUD teaching material media expert validator obtained a percentage of 86.53%, which is a very feasible criterion. Based on the results of the practicality test, an average of 88.39% was obtained, so based on the results of the practicality test on teachers it was categorized as very practical.
Downloads
References
Ashari, D. A. (2021). Panduan Mengidentifikasi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1095–1110. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1677
Asyipa, G., Hidayat, D., & Sutarjo. (2024). Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif pada Paud Ar-Rayyan Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 18(1), 22–29. https://doi.org/10.32832/jpls.v18i1.14841
Bastian, A. B. F. M., Imroatun, Muafiqoh, M., Zahra, S. H., & Sajid, D. I. B. (2023). Sikap Orang Tua dan Guru tentang Teknologi Digital Berbasis Media Aplication terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), Article 2. https://doi.org/ 10.25078/ pw.v8i2.3116
Christianti, M. (t.t.). Kajian literatur perkembangan pengetahuan fonetik pada anak usia dini. 530–537.
Dwiyanti, L., & Khan, R. I. (2020). Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui APE. SENASTER" Seminar Nasional Riset …, 1(1), 1–8.
Fitriani, L., & Fidiawati, H. (2021). Tingkat Validasi Pengembangan Media Pembelajaran untuk Menstimulasi Perkembangan Mengenal Huruf Berbasis Bahan Bekas Pada Anak Usia 4-5 Tahun. 6(2), 130–135. https://doi.org/ 10.51529/ijiece.v6i2.263
Hakim, A. N. maulida. (2024). Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Loosepart. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 13(2). https://doi.org/10.26877/ malihpeddas. v13i2.15724
Hartanto, F., Selina, H., & Fitra, S. (2011). Pengaruh Perkembangan Bahasa Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 1-3 Tahun. Sari Pediatri, 12(6), 386–390.
Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik Di Kelas Iii Sd. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127–137. https://doi.org/10.33830/jp.v16i2.343.2015
Khafidhoh, E., Fatkhurrohman, I., & Rondli, W. S. (2023). Analisis Kebutuhan Media E-Ape Dalam Pembelajaran Bahasa Bagi Anak Anak Usia Dini Di Ra an-Nur Tulakan Jepara. Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 17(1), 6.
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8
Mardiani, L., & Yetti, R. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Pendidikan Tambusa, 4(1), 502. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.490
Nasirun, M., Suprapti, A., Daryati, M. E., & Indrawati, I. (2021). Kesesuaian Alat Permainan Edukatif Terhadap Aspek Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 200–206. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.150
Susanto, A. I., & Cahyadi, J. (2020). Perancangan Buku Panduan Digitalisasi Artefak Bagi Benda Bersejarah Koleksi Museum Bank Indonesia Surabaya Menggunakan Teknik Close-Range Photogrammetry. DKV Adiwarna, 9(2).
Susilowati, E., Fathonah, N., Astutik, E. P., Hadi, S., & Prayitno, L. L. (2020). Pendampingan Bunda PAUD dalam Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Sederhana untuk Pengenalan Konsep Bangun Datar. Jurnal SOLMA, 9(1), 131–142. https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.4714
Trimantara, H., & Mulya, N. (2019). Mengembangkan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Alat Permainan Edukatif Puzzle. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 25–34. https://doi.org/10.24042/ ajipaud.v2i1.4553
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raisah Nasution, Nanda Novita, Nurul Amelia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.