Pengembangan Buku Panduan Praktik Pembuatan Alat Permainan Edukatif Sederhana Untuk Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak

Authors

  • Raisah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan Indonesia
  • Nanda Novita Universitas Medan Area Medan Indonesia
  • Nurul Amelia STIT Al-Hikmah Tebing Tinggi Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v10i2.11251
Statistics: Abstract viewed : 18 times | pdf downloaded : 9 times

Keywords:

development, guidebook, educational toys, language development

Abstract

The use of Educational Game Tools helps teachers in stimulating children's language development. However, teachers experience obstacles in making simple APE and lack of guidance in making and applying it. So this study aims to; develop a practical guidebook for making simple APE in language development, test the feasibility of the guidebook product, Test the effectiveness of the guidebook product. This study uses the Research and Development research method. The subjects of this study were 7 PAUD teachers. The guidebook developed is a book that explains the theory related to APE, how to make APE, and steps for implementing the use of APE to optimize children's language development. Based on the results of the feasibility test obtained from the PAUD material expert validator of 85.93%, which is a very feasible criterion and while the results of the assessment of the PAUD teaching material media expert validator obtained a percentage of 86.53%, which is a very feasible criterion. Based on the results of the practicality test, an average of 88.39% was obtained, so based on the results of the practicality test on teachers it was categorized as very practical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ashari, D. A. (2021). Panduan Mengidentifikasi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1095–1110. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1677

Asyipa, G., Hidayat, D., & Sutarjo. (2024). Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif pada Paud Ar-Rayyan Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 18(1), 22–29. https://doi.org/10.32832/jpls.v18i1.14841

Bastian, A. B. F. M., Imroatun, Muafiqoh, M., Zahra, S. H., & Sajid, D. I. B. (2023). Sikap Orang Tua dan Guru tentang Teknologi Digital Berbasis Media Aplication terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), Article 2. https://doi.org/ 10.25078/ pw.v8i2.3116

Christianti, M. (t.t.). Kajian literatur perkembangan pengetahuan fonetik pada anak usia dini. 530–537.

Dwiyanti, L., & Khan, R. I. (2020). Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui APE. SENASTER" Seminar Nasional Riset …, 1(1), 1–8.

Fitriani, L., & Fidiawati, H. (2021). Tingkat Validasi Pengembangan Media Pembelajaran untuk Menstimulasi Perkembangan Mengenal Huruf Berbasis Bahan Bekas Pada Anak Usia 4-5 Tahun. 6(2), 130–135. https://doi.org/ 10.51529/ijiece.v6i2.263

Hakim, A. N. maulida. (2024). Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Loosepart. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 13(2). https://doi.org/10.26877/ malihpeddas. v13i2.15724

Hartanto, F., Selina, H., & Fitra, S. (2011). Pengaruh Perkembangan Bahasa Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 1-3 Tahun. Sari Pediatri, 12(6), 386–390.

Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik Di Kelas Iii Sd. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127–137. https://doi.org/10.33830/jp.v16i2.343.2015

Khafidhoh, E., Fatkhurrohman, I., & Rondli, W. S. (2023). Analisis Kebutuhan Media E-Ape Dalam Pembelajaran Bahasa Bagi Anak Anak Usia Dini Di Ra an-Nur Tulakan Jepara. Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 17(1), 6.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Mardiani, L., & Yetti, R. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Pendidikan Tambusa, 4(1), 502. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.490

Nasirun, M., Suprapti, A., Daryati, M. E., & Indrawati, I. (2021). Kesesuaian Alat Permainan Edukatif Terhadap Aspek Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 200–206. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.150

Susanto, A. I., & Cahyadi, J. (2020). Perancangan Buku Panduan Digitalisasi Artefak Bagi Benda Bersejarah Koleksi Museum Bank Indonesia Surabaya Menggunakan Teknik Close-Range Photogrammetry. DKV Adiwarna, 9(2).

Susilowati, E., Fathonah, N., Astutik, E. P., Hadi, S., & Prayitno, L. L. (2020). Pendampingan Bunda PAUD dalam Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Sederhana untuk Pengenalan Konsep Bangun Datar. Jurnal SOLMA, 9(1), 131–142. https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.4714

Trimantara, H., & Mulya, N. (2019). Mengembangkan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Alat Permainan Edukatif Puzzle. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 25–34. https://doi.org/10.24042/ ajipaud.v2i1.4553

Downloads

Published

2025-10-14

How to Cite

Nasution, Raisah, Nanda Novita, and Nurul Amelia. “Pengembangan Buku Panduan Praktik Pembuatan Alat Permainan Edukatif Sederhana Untuk Optimalisasi Perkembangan Bahasa Anak”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 10, no. 2 (October 14, 2025): 265–276. Accessed November 7, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/11251.