Penerapan Kegiatan Market Day Dalam Membangun Karakter Percaya Diri Anak Di TK Insan Mulia Sungai Abu
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v10i1.11312


Keywords:
Early childhood, Confident character, Market Day, DevelopmentAbstract
This study aims to analyze the role of Market Day activities in building self-confidence in early childhood at TK IT Insan Mulia Sungai Abu. The approach used is qualitative descriptive with observation, interviews, and documentation methods. The results of the study show that Market Day provides a fun learning experience while fostering children's self-confidence. Through this activity, children learn to communicate, interact, and develop social skills and independence. Children who were initially shy became more confident in speaking and promoting their products. Thus, Market Day serves as an effective method to enhance children's self-confidence and social skills from an early age.
Downloads
References
Abdullah, S. M. (2019). Social Cognitive Theory: A Bandura Thought Review published in 1982-2012. Volume 18. https://doi.org/10.24167/psidim.v18i1.1708
Aprily, N. M., Rosidah, A. K., & Hashipah, H. (2023). Maaf, Terima Kasih, Tolong Dan Permisi: Empat Kata Ajaib Dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 123–132. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.8312
Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak The Importance Of Childhood Education For Child Development. Dinamika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). https://doi.org/DOI: 10.30595/dinamika.v8i1.943
Asmara, F. D. (2023). Pengaruh Kegiatan Market Day terhadap Kemampuan Bahasa Ekspresif dan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Kelompok B di Tk Negeri Pembina Kecamatan Subah. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(03), 529–536. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i03.3309
Astuti, F. H., & Maharani, J. F. (2024). Manajemen Tripusat Pendidikan Dalam Membentuk Karakter Siswa di SD IT Ash-Shiddiqin. Jurnal EduTech, 10(1). https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/19258
Brahmana, N., & Pasaribu, M. (2023). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini (3-7 Tahun) di Sekolah Rendah (Al-Qudwah) Selangor Malaysia. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 892–901. https://doi.org/10.56832/edu.v3i1.331
Damayanti, I. (2018). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Demonstrasi di PAUD Binika Desa Sukaramai – Langkat.
Dariah, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Melalui Bermain Peran (Study Kasus Di Kelompok Bermain Al-Munawar). Jurnal Comm Edu, Volume 1 Nomor 3. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/article/view/1592
Fajzrina, L. N. W., Ismaiyah, N., Loka, N., & Mujiati, T. (2023). Menumbuhkan Jiwa Entrepreneurship pada Anak Usia Dini melalui Event Market Kids. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 7(Isu 3). https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4638
Ghozali, M., & Apriyadayanti, R. (2022). Market Day Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Kewirausahaan Pada Anak. Kreativasi : Journal of Community Empowerment, 1(2). https://doi.org/10.33369/kreativasi.v1i2.23741
Hernani, S. Y. (2022). Implementasi Kegiatan Market Day Dalam Upaya Menumbuhkan Karakter Kejujuran Anak Usia Dini Di Kelompok A Ra Al Husna Sugihrejo Gabus Pati [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri KUDUS.
Hikmah, R., Novita, D., & Astuti, L. S. (2023). Sosialisasi Literasi Numerasi dalam Kegiatan Market Day. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 6(5), 591. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v6i5.18777
Juwita, R. P., Fajriah, H., & Hijriati, P. (2022). Penerapan Kegiatan Market Day Terhadap Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun di TK IT Mina Aceh Besar. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 78–88. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i2.6528
Kholili, A. N., & Fajaruddin, S. (2020). Manajemen strategik peningkatan mutu lembaga pendidikan Muhammadiyah di Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 53–69. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.31630
Khotimah, A. K., Al Amin, M. N. K., Santoso, F. S., Shobaruddin, D., & Yusri, N. (2024). Penanaman Agama Pada Keluarga Muslim Dari Pernikahan Di Bawah Umur. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 31–44. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.2223
Kusayang, T. T. (2022). Peran Wanita Karir Dalam Membentuk Karakter Anak Di Iain Kerinci. Jurnal Tunas Pendidikan, 4(2), 113–125. https://doi.org/10.52060/pgsd.v4i2.721
Latif, A., Fahlevi, M. A., & Kurniawati, H. (2023). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Kegiatan Market Day Di Sekolah Alam Matoa Kota Depok. 2.
Mirza, R. (2017). Memaksimalkan Waktu Senggang Dengan Bermain Bersama Anak Guna Meningkatkan Kepedulian Orang Tua Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah, Vol. V, No. 1(1).
Muhaemah, M. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Studi Kasus Di RA Daarul Muqimien Buaran Jati Sukadiri Tangerang. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 89–100.
Muthmainnah, M., Sobirin, S., Rahman, A. S., Arifin, Z., & Riwaldi, R. (2024). Edukasi Ketahanan Keluarga Berbasis Agama Islam Di Desa Banyuraden. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1), 79–92. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i1.2369
Nasruddin, M., Santoso, F. S., Sobirin, S., & Suprianto, A. (2024). Parenting In Daycare To Strengthen Family Resilience Based On Islamic Law. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 321–330. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V9I2.11071
Nisa, K., & Jannah, M. (2021). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Ketangguhan Mental Atlet Bela. Character, 08.
Otasia, O. mora. (2022). Analisis Penanaman Karakter Percaya Diri Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Metode Bermain Peran Di Tk Al-Amanah [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh.
Rahman, A., Rambe, A. R., & Triana, R. (2023). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Perkembangan Peserta Didik. Pema Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 149–158. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.302
Rena, M. M. (2022). Hak Pendidikan Anak Usia Dini pada Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 dalam Perspektif Islam. Jurnal Alasma : Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah, Volume 4(1).
Rohmah, U. (2018). Pengembangan Karakter Pada Anak Usia Dini (AUD). AL-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85–102. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2018.41-06
Rosyad, A. M., & Zuchdi, D. (2018). Aktualisasi pendidikan karakter berbasis kultur sekolah dalam pembelajaran IPS di SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 5(1), 79–92. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v5i1.14925
Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325
Saripudin, A. (2019). Analisis Tumbuh Kembang Anak Ditinjau Dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Equalita: Jurnal Pusat Studi Gender dan Anak, 1(1), 114. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i1.5161
Saugi, W., Sundari, I., & Agustiah, A. (2020). Penanaman Karakter Kewirausahaan Di TK Alam Al-Azhar Kutai Kertanegara. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 9–20.
Septia, A. (2024). Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Melalui Kegiatan Market Day Pada Anak Kelompok B Di Tk It Al-Fayyadh Jatiagung Lampung Selatan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Syam, A. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi Imm Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus Di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek, Volume 5 Nomor 1. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3448
Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2). https://doi.org/10.29210/3003205000
Ulya, N., & Diana, R. R. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 5(02). https://doi.org/10.29408/jga.v5i02.3706
Wanget, S. (2025). Peran Orang Tua Dalam Perkembangan Anak Berkebutuha Khusus suatu Kajian Pastoral Konseling. ATOHEMA:Jurnal Teologi Pastoral Konseling, Vol 2 No 1. https://doi.org/: https://doi.org/10.70420/atohema.v2i1.67
Yuliatun, Y. (2018). Belajar Membaca Bagi Anak Usia Dini: Stimulasi Menumbuhkan Minat Baca Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 127. https://doi.org/10.21043/thufula.v2i1.4269
Yusuf, I., Hartati, S., & Sumadi, T. (2021). Implementasi Pembelajaran Entrepreneurship di Taman Kanak-kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1158–1168. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1737
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Citra Purnama Sari, Titin Kusayang

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.