Authentic Assessment Innovation In Arabic Vocabulary Test: A Case Study Of TKIT Yasmin Muadz Bin Jabal

Authors

  • Sulistyaningsih Sulistyaningsih Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • R Umi Baroroh Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v10i2.11723
Statistics: Abstract viewed : 19 times | pdf downloaded : 10 times

Keywords:

Authentic assessment, Early childhood, Mufrodat assessment

Abstract

This study aims to evaluate and develop assessment methods in Arabic language learning, especially in the aspect of mufrodat, at TKIT Muadz Bin Jabbal. The results showed that the assessment has not covered all aspects of learning thoroughly. Therefore, an authentic assessment approach is needed that assesses the process to learning outcomes. This authentic assessment is designed through fun, contextual, and interactive activities, such as matching words with pictures, following verbal instructions, or creating simple works. The approach helps children understand mufrodat more effectively by linking learning to everyday experiences. This innovation is expected to create a more meaningful and enjoyable learning process for early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian Autentik pada Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Amrulloh, M. A. (n.d.). Sistem Penilaian dalam Pembelajaran

Ariani, K., Jampel, I. N., & Antara, P. A. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Kelompok A. 5(02). Elita. Edukasi.Vol.1No.2April 2024 (n.d.).

Fauziah, T., & Alawiyah, T. (2016). Kendala Guru dalam Menerapkan Penilaian Autentik di SD Kabupaten Pidie. 1.

Hadi, Y. A., & Ramdhani, S. (n.d.). Metode Bermain Peran Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 6 Tahun.

Handayani, I. N. (n.d.). Implementasi Penilaian Autentik )Authentic Assesment) dalam Kurikulum 2013 di Paud Terpadu 'Aisyiyah Nur'aini Ngampilan Yogyakarta

Hardianti, F. (2019). Alat Permainan Edukatif Scrabble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B. Jurnal Golden Age, 3(01), 17. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i01.1354

Hidayat, W., & Andriani, A. (2020). Pelaksanaan Penilaian Autentik Guru Pendidikan Anka Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 88–95. https://doi.org/10.17509/cd.v11i2.24922 Ijuka artikel indo fiks.pdf.crdownload. (n.d.).

Ismail, F. (2013). Inovasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (Model-Model Penilaian Berbasis Afektif). 02.

Istimak (1).pdf. (n.d.). [No title found]. (n.d.). Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban.

Nurman, M. (n.d.). Implementasi Authentik Assessment dalam Pembelajaran Bahasa Arab pada Madrasah Aliyah Swasta di Kecamatan Selong Kabupaten Lombok Timur (Studi Kasus Di MA Mu’alimin NW Pancor).

Munip, Abdul. Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Prastyo, M. A. N., & Kholisin, K. (2023). Penerapan Metode Imla’ al-mandzur dan Imla’ al-istima’i untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas 7. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 3(1), 75–87. https://doi.org/10.17977/um064v3i12023p75-87

Rahayu, N. (2020). Hasil Karya Siswa Sebagai Penilaian Autentik Berbasis kelas di Kelompok B Usia 5-6 Tahun TK An-Nur 1 Yogyakarta. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 23–29. https://doi.org/10.17509/ cd.v11i1.17279

Ramadhanti, L. R., & Vinayastri, A. (2022). Pengembangan Instrumen Karakter Cinta Damai Pada Anak Usia Dini. 6(02).

Subrata, I. M., & Rai, I. G. A. (2019). Penerapan Penilaian Autentik dalam Pembentukan Karakter Siswa. https://doi.org/10.5281/Zenodo.3552023

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung. 2013

Wijaya, K., Nasution, M. M. R., Al-Fattah, M. A. W., Umrodi, U., & Huwaida, J. (2023). Inovasi Pembelajaran PAI bagi Anak Usia Dini berdasarkan Nilai Pendidikan Finlandia menurut Timothy D. Walker. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6195–6208. https://doi.org/10.31004/ obsesi.v7i5.5240

Yulianti, D., & Adawiyah, R. (2022). Pengembangan bahan ajar kartu huruf Untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf Anak usia 5-6 tahun. 6(01).

Zahro, I. F. (n.d.). Penilaian dalam pembelajaran Anak Usia Dini

Zulwati, P. R., Fatmawati, F. A., & Agustina, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5- 6 Tahun Di Tk Aba 42 GBA. 6(02).

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

Sulistyaningsih, Sulistyaningsih, and R Umi Baroroh. “Authentic Assessment Innovation In Arabic Vocabulary Test: A Case Study Of TKIT Yasmin Muadz Bin Jabal”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 10, no. 2 (October 13, 2025): 253–264. Accessed November 7, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/11723.