Posyandu Sebagai Sentra Pendidikan Masyarakat Bagi Anak Usia Dini

Authors

  • Azmi Islami Universitas Darunnajah Jakarta Indonesia
  • Supriati H. Rahayu Universitas Cokroaminoto Yogyakarta Indonesia
  • Yayah Rukhiyah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia
  • Wulan Fauzia UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia
  • Umayah Umayah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia
  • Tatu Dinar Rahmalia UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9304
Statistics: Abstract viewed : 762 times | pdf downloaded : 998 times

Keywords:

Development, early children, Community Education Centers, Posyandu

Abstract

The aim of the study was to identify the motivations for involvement of members of the Parumasaan rural community in Serang District in visiting Posyandu. Such studies are useful in broadening the horizons of early childhood development in rural areas in addition to disseminating the benefits for community-based early childhood education through Posyandu. Qualitative research methods are the main instrument with observation, interviews and documentation. The interviews were mainly addressed to the visitors from women. The results of the activities show that there are many Posyandu activities and programs that have an impact on the knowledge of visitors in caring for early childhood, whether received directly from the organizers or discussions with fellow mothers. Such knowledge can change people's mindset about nutrition and child development from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahiri, J. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Penerbit Unhalu.
Departemen Kesehatan RI. (2016). Pedoman Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak di Tingkat Pelayanan Kesehatan Dasar.
Dewantara, K. H. (2004). Bagian pertama Pendidikan. Majlis Luhur Taman Siswa.
Fathurrohman, R. I., Norviatin, D., & Ahmad, Z. (2021). Hubungan Antara Usia, Pendidikan Pengetahuan Ibu Terhadap kunjungan Ibu Dengan Anak Balita Ke Posyandu Dalam Kegiatan Penimbangan Dan Penimbangan Balita Di Wilayah Kerja Puskesmas Talun Kabupaten Cirebon. Tunas Medika Jurnal Kedokteran & Kesehatan, 7(2).
Hayati, N., Muthmainnah, & Fatimaningrum, A. S. (2015). Pelatihan Kader Posyandu Dalam Deteksi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2). https://doi.org/10.21831/JPA.V4I2.12359
Hendrawati, S., Mardhiyah, A., Mediani, S., Nurhidayah, I., Mardiah, W., Adistie, F., Nur, N., & Maryam, A. (2018). Pemberdayaan Kader Posyandu dalam Stimulasi Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang (SDIDTK) pada Anak Usia 0 – 6 Tahun di Desa Cileles Kecamatan Jatinangor Kabupaten Sumedang. Media Karya Kesehatan, 1(1). https://doi.org/10.24198/MKK.V1I1.17263
Islamiyati, I., & Sadiman, S. (2022). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Keterampilan Kader Dalam Stimulasi Dan Deteksi Dini Tumbuh Kembang Balita. Jurnal Riset Kesehatan Poltekkes Depkes Bandung, 14(1), 86–96. https://doi.org/10.34011/JURISKESBDG.V14I1.2022
K, F. A., Hamsah, I. A., Darmiati, D., & Mirnawati, M. (2020). Deteksi Dini Tumbuh Kembang Balita di Posyandu. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(2), 1003–1008. https://doi.org/10.35816/JISKH.V12I2.441
Kementrian Kesehatan RI. (2011). Pedoman Umum Pengelolaan Posyandu. Kelompok Kerja Operasional (POKJANAL) Posyandu.
Khofiyah, N. (2020). Edukasi Berpengaruh terhadap Pemberian Stimulasi Perkembangan Anak Usia 12-24 Bulan oleh Ibu di Posyandu Desa Tambakrejo Kabupaten Puworejo. Jurnal Ners dan Kebidanan (Journal of Ners and Midwifery), 7(2), 231–238. https://doi.org/10.26699/JNK.V7I2.ART.P231-238
Maesaroh, S., & Fauziah, A. N. (2019). Perilaku Ibu Dalam Stimulasi Perkembangan Anak Di Posyandu Jetis Juwiring Klaten. Avicenna : Journal of Health Research, 2(2), 96–103. https://doi.org/10.36419/AVICENNA.V2I2.305
Masrullah, F. (2015). Memimpin Dan Mendidik Anak Perspektif Ki Hadjar Dewantara. An-Nisa’, 8(1), 113–126.
Mastoah, I., & MS, Z. (2020). Kendala Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Belajar Pada Masa Covid 19 Di Kota Serang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 121–128.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Rukhiyah, Y., Ibrohim, B., & Karunia, N. (2022). Penanaman Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Oleh Orang Tua Muslim Kepada Anak Usia Dini Saat Wabah COVID-19. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 12(1), 171–184. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V12I1.1200
Setyaningsih, W., & Surachmindari, S. (2022). Pemberdayaan Kader Taman Posyandu dalam Pengenalan Alat Permainan Edukatif pada Ibu Balita. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 172–179. https://doi.org/10.20527/BTJPM.V4I1.4646
Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Surur, A. M., & Nadhirin, A. U. (2020). Manajemen Waktu Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Pada TK Dharma Wanita 1 Baleturi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).
Tiara, D. T. P. (2013). Peran Kader Terhadap Partisipasi Masyarakat Sasaran Posyandu Berkunjung Ke Posyandu. Universitas Jember.
Wahyuni, D. (2017). Partisipasi Masyarakat Dalam Pemberdayaan Kesehatan Warga Kelurahan Perumnas Way Halim Kota Bandar Lampung. IAIN Raden Intan Lampung.
Wati, N. (2020). Analisis Program Pemberian Makanan Tambahan (Pmt) Terhadap Status Gizi Anak Di Posyandu Kelurahan Sembungharjo Semarang. TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 94–98. https://doi.org/10.26858/TEMATIK.V6I2.15539
Widiastuti, R. Y., & Faiza, R. D. (2022). Upaya Kader Posyandu dalam Mengurangi Tingkat Stunting di Desa Pakel Kabupaten Jombang. Learning Community : Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 130–137. https://doi.org/10.19184/JLC.V6I2.34393
Wijaya, H. (2018). Analisis Data Kualitatif Model Spradley (Etnografi). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 3(1), 1–10.
Yunola, S., Bachtiar, H., & Basyir, V. (2020). Hubungan Kunjungan Posyandu Terintegrasi PAUD dengan Status Gizi dan Kemampuan Berbahasa pada Anak Balita Usia 4-5 Tahun di Wilayah Kerja Puskesmas PAUH Kota Padang Tahun 2019. Jurnal Kesehatan Andalas, 8(4). https://doi.org/10.25077/JKA.V8I4.1136

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Islami, Azmi, Supriati H. Rahayu, Yayah Rukhiyah, Wulan Fauzia, Umayah Umayah, and Tatu Dinar Rahmalia. “Posyandu Sebagai Sentra Pendidikan Masyarakat Bagi Anak Usia Dini”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (August 30, 2024): 13–22. Accessed August 11, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9304.

Issue

Section

Articles