Nilai Kepemimpinan Bagi Anak Usia Dini Dalam Buku Umar Bin Khattab Jagoanku
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9305


Keywords:
Early Childhood, Storybooks, Leadership Values, Prophet’s FriendAbstract
This research examines the storybook Umar Bin Khattab Jagoanku by Ulfah H.T Dan Reini related to the value of leadership for early childhood in the story. The example of the leader in the story is a friend of the Prophet and the second Caliph, Umar Bin Khattab. The purpose of this study was to analyze the value of leadership in early childhood in the storybook Umar Bin Khattab Jagoanku Karya Ulfah H.T Dan Reini. This type of research is descriptive qualitative with a textual analysis approach or library research in the form of a literature review. Source data from Umar Bin Khattab Jagoanku storybook. Data collection is carried out by reading, understanding, recording, analyzing by collecting, conceptualizing, filtering and sorting out matching data. Data analysis is performed by reducing data, classifying data, and verifying data information. The results of the study found and identified that the value of leadership in the storybook Umar Bin Khattab Jagoanku by Ulfah H.T Dan Reini is shown through an attitude of protection, a brave attitude and an attitude of doing good.
Downloads
References
Alimin, A. A., & Sulastri, S. (2018). Nilai Keberanian dalam Novel Negeri di Ujung Tanduk Karya Tere Liye. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–5. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26737/jp-bsi.v3i1.447
Anwar, H., & Ghozaly, F. (2018). Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Kelas VI. Pusat Kurikulum Dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud RI.
Biddle, K. A. G., & Dkk. (2014). Early Childhood Education Becoming A Professional. SAGE Publications.
Darnis, S. (2020). The Development Of Children’s Story Book Media Based On Oral Story Of Local Tradition To Support The Literacy Program For Kindergarten Level. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).
Deprizon. (2020). Kepemimpinan Umar Bin Khattab Dalam Bidang Pendidikan Islam. Jurnal Islamika: Islamic Studies Journal, 3(1), 182–197. https://doi.org/https://doi.org/10.37859/jsi.v3i1.1913
Fadli, R. (2020). 4 Cara Mudah Membangun Jiwa Kepemimpinan pada Anak. Halodoc.
Fitriani, R. (2016). Peranan Penyelenggara Perlindungan Anak Dalam Melindungi Dan Memenuhi Hak-hak anak. Jurnal Hukum Samudra Keadilan, 11(2), 250–258.
Fitriyyah, D. (2016). Membangun Karakter Anak Melalui Dongeng. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–10.
H.T, U., & Reini. (2016). Umar Bin Khattab Jagoanku (Umar Bin Khattab My Hero). Lingkar Media.
Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group.
Imroatun, I. (2014). Permainan Tradisional Sebagai Pembelajaran Kecakapan Sosial Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Sains Psikologi, 3(1), 1–11.
Istiningtyas, A., & Safitri, W. (2020). Upaya Melatih Jiwa Kepemimpinan Pada Anak Usia Dini Melalui Big Puzzle. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ungu (ABDI KE UNGU), 2(3), 124–127.
Kemendiknas. (2011). Petunjuk Teknis Penyal_uran Dana Bantuan Buku Dan Bahan Ajar Pendidikan Anak Usia Dini. Kemendiknas.
Lusiana, E. (2012). Membangun Pemahaman Karakter Kejujuran Melalui Permainan Tradisional Pada Anak Usia Dini Di Kota Pati. Journal of Early Childhood Education Papers, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.15294/BELIA.V1I1.1601
Muchlis, M. A., & Dkk. (2018). Peran Pendidikan Kepramukaan Dalam Membangun Jiwa Kepemimpinan Peserta Didik Di MA Sulamul Huda Siwalan Mlarak Ponorogo. TARBAWI: Journal On Islamic Education, 2(01), 58–69. https://doi.org/10.24269/tarbawi.v2i01.248
Nasruddin, M., Sriwinarsih, E., Rukhiyah, Y., Supriyanti, S., & Khasanah, N. (2021). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Terhadap Perilaku Anak Di Rumah Studi Kasus TK Aisyiyah 5 Kota Magelang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 77–88. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.4592
Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and practice. SAGE Publications.
Novitasari, K. (2018). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Menanamkan Karakter Tanggung Jawab Pada Anak Kelompok B Di Tk Nasima Kota Semarang. Repository Universitas PGRI Yogyakarta, 1–9.
Nurma, N., & Maemonah, M. (2022). Hakikat Agama Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 29–40.
Pratama, M. A. Q., & Sujati, B. (2018). Kepemimpinan dan Konsep Ketatanegaraan Umar Ibn Al-Khattab. JUSPI: Jurnal Sejarah Peradaban Islam, 2(1), 59–70. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/j.v2i1.1496
Pujiyati, W. (2022). Kepemimpinan Pendidikan Masa Pandemi Covid-19 Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1907–1918. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1804
Purwani, R. (2020). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Karakter Untuk Pembelajaran Membaca Siswa SD Kelas IV. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(2), 180–194. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30659/j.8.2.180-194
Rahayu, N. P., & Dkk. (2022). Urgensi Jiwa Kepemimpinan Guna Menumbuhkembangkan Kesadaran Komunikasi Anak Usia Dini. Jimakukerta: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata, 2(1), 107–112. https://doi.org/https://doi.org/10.36085/jimakukerta.v2i1.2578
Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria (Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan), 9(3), 267–275. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275
Riswandi, & Dkk. (2022). Sekolah Efektif, Learning Organization, dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1873–1880. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1873
Rohmah, O. T., & Dkk. (2022). Pengembangan Media E-Book Budipolis (Buku Digital Politik Islam) Untuk Menanamkan Jiwa Kepemimpinan Khulafaur Rasyidin Pada Siswa Kelas VI SD. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 850–858. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1104
Sadiman, A. S., & Dkk. (2014). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. PT. Raja Grafindo Persada.
Salu, V. S. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Kepemimpinan Anak Sejak Dini. Preprints, 1–7. https://doi.org/10.31219/osf.io/bzfv3
Sanderan, R. (2020). Heuristika Dalam Pendidikan Karakter Manusia Toraja Tradisional. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2). https://doi.org/https://doi.org/10.34307/b.v3i2.213
Sanderan, R. (2021). Dilema Kepemimpinan Kristen, Tuhan Atau Atasan? Unsur-Unsur Fundamental Bagi Pemimpin Kristen Demi Mengejawantahkan Imannya Dalam Profesi Dan Pengabdian. Sophia : Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.34307/sophia.v2i2.40
Saugi, W., Sundari, I., & Agustiah, A. (2020). Penanaman Karakter Kewirausahaan Di TK Alam Al-Azhar Kutai Kertanegara. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 9–20.
Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. CV. Nata Karya.
Sugiyono. (2010). Metode penelitian. Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. CV Alfabeta.
Supriyadi. (2016). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi dan Kearsipan, 2(2), 83–93. https://doi.org/10.14710/lenpust.v2i2.13476
Syafi’i, I. (2021). Takhrij Hadits Nilai Kemanusiaan (Berbuat Baik kepada Istri dan Orang lain). Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 101–115. https://doi.org/https://doi.org/10.35891/amb.v7i1.2756
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marwany Marwany, Heru Kurniawan, Imroatun Imroatun, Yuyun Ayu Lestari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.