Penerapan Kurikulum 2013 Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di RA Tarbiyatul Islam Ngagel

Authors

  • Sumiyati Sumiyati Institut Pesantren Mathaliul Falah Pati Indonesia
  • Afridatul Ulwiyah Institut Pesantren Mathaliul Falah Pati Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9311
Statistics: Abstract viewed : 837 times | pdf downloaded : 1030 times

Keywords:

2013 curriculum, cognitive, early childhood

Abstract

The educational curriculum is very important for the implementation and process of education. Without the right curriculum, students will not get the appropriate learning targets. Along with the development of the curriculum era in the world of education, it also continues to experience changes where these changes are adapted to the needs of each student. The research method used is descriptive qualitative. Data was collected using interviews, observation, and documentation techniques on daily learning activities at school. The results showed that: 1) the implementation of 2013 curriculum-based learning at RA Tarbiyatul Islam Ngagel went well. 2) The factors supporting the implementation of learning are class decoration, there are extracurriculars.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, J., Sumarsih., & Delrefi, D. (2018). Kinerja Guru Paud Ditinjau dari Kualifikasi Pendidikan Pengalaman mengajar dan Pelatihan. Jurnal Ilmiah Potensia3(2).https://ejournal.unib.ac.id/index.php/potensia/article/view/2521
Anwar, R., N. (2021). Pendidikan Al Qur'an (TPQ) Sebagai Upaya Membentuk Karakter pada Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) 3(1). http://www.jpdk.org/index.php/jpdk/article/view/73
Armanila, A., Elfidayati, E., Azhari, A. zahro, Sinta, D., & Hafizhoh, S. (2022). Peran Desain Interior dalam Menunjang Kenyamanan Belajar Anak di RA Bi Al-Nazhar. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 65–82. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V7I1.5487
Badriyah, E., S., Hibana, & Samiaji, M., H. (2022). Penggunaan Media Loose Part Dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Tumbuh Kembang Anak Usia Dini 1(1). https://jurnal.unupurwokerto.ac.id/ index.php/tumbang/article/view/104
Fitri, A., E., Saparahayuningsih, S., & Agustriana, N. (2017). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (Penelitian Deskriptif Kuantitatif di Paud IT Auladuna Kota Bengkulu). Jurnal Potensia: PG-PAUD FKIP UNIB 2(1). https://ejournal.unib.ac.id/ potensia/article/view/3032
Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi. Jurnal At-Taqaddum 8 (1). https://journal.walisongo.ac.id/index.php/attaqaddum/article/view/1163
Hasbullah, H. (2016). Model Pengembangan Kurikulum PAUD. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 21–28.
Iliska, I. (2022). Pengaruh Penataan Ruang Kelas Terhadap Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia 4-6 Tahun Di Paud Permata Bunda Kota Bengkulu. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno (UINFAS) Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/8826/
Imroatun, I., Fadilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/ IJEC.V3I2.1005
Karim, M., B., & Wifroh, S., H. (2014). Meningkatkan Perkembangan Kognitif pada Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo 1(2). http://repository.iainbengkulu.ac.id/8826/
Khaeriyah, E., Saripudin, A., & KKartiyawati, R. (2018). Penerapan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini . Awlady: Jurnal Pendidikan Anak 4(2). https://www.jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/awlady/article/view/3155
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University 3(1). http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/ index.php/jga/article/view/739
Lupi, N., Z., N. (2017). Problematika Penerapan Kurikulum 2013 pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini di Kecamatan Bululawang. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini 4(1). https://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo/article/view/3563
Munastiwi, E. (2018). Manajemen Ekstrakurikuler Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2). https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/manageria/article/view/2256
Nasirun, Yulidesni, Indrawati, & Qalbi, Z. (2021). Pengembangan Program Pembelajaran Kurikulum 2013 di PAUD Raudhatul Althfal Muslimat Desa Kungkai Baru Kabupaten Seluma. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2(1). https://ejournal.unib.ac.id/abdipaud/article/view/16560
Noviana, D., Nisa’, T., F., & Karim, M., B. (2019). Tingkat Pengetahuan Guru PAUD Tentang Kurikulum 2013. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini 6(2). https://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo/article/view/6153
Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini". PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2(01). http://journal.unilak.ac.id/index.php/paud-lectura/article/view/2007
Nugraha, E. (2020). Implementasi Program Tahfizh Qur’an Di PAUD Inklusif Dengan Model HOTS. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 95–106.
Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2020). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Akuatik. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 10(1). https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/2620
Nuryati, N. (2017). Perkembangan intelektual pada anak usia dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 59–78.
Pandoman, A. (2022). Manifestasi Acturian Terhadap Tanggung Jawab Berkelanjutan Pada Anak Yatim Piatu Korban Pandemi Covid-19. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(1), 1–14.
Pujaastawa, I., B., G. (2016). Teknik Wawancara Dan Observasi untuk Pengumpulan Bahan Informasi, Universitas Udayana. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penelitian_1_dir/8fe233c13f4addf4cee15c68d038aeb7.pdf
Rozalena. Kristiawan, M. (2017). Pengelolaan Pembelajaran PAUD dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan 2(1). https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/JMKSP/article/view/1155
Rozzaq, U., H., N. (2020). Minat Anak Terhadap Kegiatan Ekstrakurikuler Drum Band di Taman Kanak-Kanak Gugus PAUD 8 Kecamatan Kasihan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(9). https://journal.student.uny.ac.id/ index.php/pgpaud/article/view/16950
Sembiring, A., K., & Filtri, H. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu Di Paud Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectural Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1(2). http://journal.unilak.ac.id/index.php/paud-lectura/article/view/1175
Setyaningrum, S., R., Triyanti, & Indrawani, M., Y. (2014). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini dengan Perkembangan Kognitif pada Anak. Kesmas: Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional 8(6). https://journal.fkm.ui.ac.id/kesmas/article/view/375
Sofyan, F., A. (2019). Implementasi HOTS Pada Kurikulum 2013. Jurnal Inventa 3(1). https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa/ article/view/1803
Somantri, G., R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. Makara Human Behavior Studies In Asia 9(2). https://scholarhub.ui.ac.id/hubsasia/vol9/iss2/8/
Suryana, D. (2013). Hakikat Anak Usia Dini. Dasar-Dasar Pendidikan TK 1, 5-10, https://pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/PAUD4107-M1.pdf
Uzlah, U., & Suryana, D. (2022). Kompetensi Guru PAUD Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(5). https://scholar.archive.org/work/4ggh2rrvkzcjrfsi5f43qkliey/access/wayback/https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/2177/pdf
Widyaningtyas, W., Shari, D., Saleh, N. R., & Asmara, B. (2021). Menigkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Bentuk Geometri Melalui Media Bahan Alam Batu Pelangi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 41–52. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.2940
Zaman, B., & Eliyawati, C. (2010). Bahan Ajar Pendidikan Profesi Guru (PPG) Media Pembelajaran Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia.
Zulherma, & Suryana, D. (2019). Peran Executive Function Brain dalam Perkembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini pada Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Tambusai 3(2). https://jptam.org/index.php/ jptam/article/view/269
Zulkifli, Z., Luthfiyah, Z., Umar, M., Winarni, H., Arifin, Z., & Rahayu, S. H. (2023). Anak Jalanan Dalam Konstelasi Hukum Indonesia. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(1), 95–108. https://doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V2I1.1570

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Sumiyati, Sumiyati, and Afridatul Ulwiyah. “Penerapan Kurikulum 2013 Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di RA Tarbiyatul Islam Ngagel”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (August 30, 2024): 55–72. Accessed August 11, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9311.

Issue

Section

Articles