Implementasi Pembelajaran Klasikal Dalam Pendidikan Karakter Anak Pada Kelompok Bermain Al-Fawwaz Kota Tasikmalaya

Authors

  • Purwati Purwati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nuruzahra Luthfillah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Taopik Rahman Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9312
Statistics: Abstract viewed : 363 times | pdf downloaded : 562 times

Keywords:

Character education, early childhood, classical learning

Abstract

This study aims to instill character education in early childhood through a classical learning model. This character education is very important considering that what children get from an early age can stick with them until they grow up. The method used in this research is field study or observation and literature study, by analyzing the findings from observations in the field and then linking them to theories related to this research study. The results of the study explain that the classical learning model is still very effective for children's learning, especially in habituation activities for instilling character in children. The process of implementing it at Kober Al-Fawwaz is through disciplinary habituation in children, forming religious character, forming active learning strategies for children, and building good role models for children. Besides that, the character values that are instilled in children are aspects of independence, discipline, environmental care, social care, responsibility, and creativity in children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprily, N. M., Rizqi, A. M., & Purwati, P. (2021). Cageur Bageur Bener Pinter Singer: Filosofi Pengasuhan Sunda Dalam Pendidikan Karakter Di Raudhatul Athfal (Ra). JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 16(1), 11–24. https://doi.org/10.21009/jiv.1601.2
Faiz, A., Kurniawaty, I., & Purwati. (2020). Eksistensi Nilai Kearifan Lokal Kaulinan dan Kakawihan Barudak Sebagai Upaya Penanaman Nilai Jatidiri Bangsa. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(4), 27–30.
Faiz, A., & Purwati. (2022). Peran guru dalam pendidikan moral dan karakter. Journal Education and development, 10(2), 315–318.
Faiz, A., Soleh, B., Kurniawaty, I., & Purwati. (2021). Tinjauan Analisis Kritis Terhadap Faktor Penghambat Pendidikan Karakter Di Indonesia. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 27(2), 82. https://doi.org/10.24114/jpbp.v27i2.24205
Fauziah, F., & Rahman, T. (2021). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak), 2(02), 108–114. https://doi.org/10.24127/j-sanak.v2i02.870
Febriani, A. S., Mulyana, E. H., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Educative Game Berbasis Aplikasi Android Untuk Memfasilitasi Keterampilan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 2(2), 187–196. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i2.24544
Hadiyanti, S. M., Elan, E., & Rahman, T. (2021). Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 337–347. https://doi.org/10.26877/paudia.v10i2.9329
Hanita, H., Nadhirah, Y. F., Huliyah, M., & Juhri, J. (2022). Upaya Mengenalkan Hadits Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Gerakan Tangan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 181–192. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V7I2.6006
Hidayati, S. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini.
Hijriati. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ar Raniry, 3(1), 74–92.
Irhamna, I., & Purnama, S. (2022). Peran Lingkungan Sekolah dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di PAUD Nurul Ikhlas. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 68–77. https://doi.org/10.21831/jpa.v11i1.46688
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Golden Age Universitas Hamzanwadi, 01(2), 82–89.
Lina. (2017). Pelaksanaan Model Pembeajaran Klasikal Di Tk Kecematan Danau Kerinci. 1–80.
Munawaroh, H., Imroatun, & Ibrohim, B. (2019). Upaya Peningkatan Rasa Percaya Diri AUD Melalui Kegiatan Bernyanyi Di Depan Kelas. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 133–142.
Narto, S., & Suparno, B. A. (2020). Evaluasi Program Corporate Social Responsibility Pelatihan Ecobrick dalam Mengelola Sampah Plastik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17(3), 295. https://doi.org/10.31315/jik.v17i3.3778
Nasruddin, M., Sriwinarsih, E., Rukhiyah, Y., Supriyanti, S., & Khasanah, N. (2021). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Terhadap Perilaku Anak Di Rumah Studi Kasus TK Aisyiyah 5 Kota Magelang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 77–88. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.4592
Ngaisah, S. (2015). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Primary : Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 7(1), 89–100. https://doi.org/10.32678/PRIMARY.V7I1.2978
Ngaisah, S. (2018). Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Sentra. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 15–24.
Omeri, N. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 161. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i3.6156
Purwati, P., Darisman, D., & Faiz, A. (2022). Tinjauan Pustaka: Pentingnya Menumbuhkan Nilai Toleransi dalam Praksis Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3729–3735. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2733
Putri, R. J., Rahman, T., & Qonita, Q. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Multiple Intelligences untuk Menyiapkan Siswa di Era Super Smart Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 871–879.
Ratnawati, R. (2021). Model Pembelajaran Klasikal Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. AL-HANIF: Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting, 1(2), 75–80.
Rohmah, U. (2018). Pengembangan Karakter Pada Anak Usia Dini (AUD). Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85–102. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2018.41-06
Sumardi, S., Rahman, T., & Fuadatin, F. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Konsep Bilangan Melalui Media Flashcard. Jurnal Paud Agapedia, 1(2), 190–202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359
Suryana, D. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran). In Prenada Media.
Umayah, U. (2016). Menanamkan Moral Dan Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini Melalui Cerita. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 96–105.
Yuniria, A., Utari, E., & Suhendar. (2022). Analisis Karakter Peduli Sosial Anak Usia Dini Dalam Film Animasi Riko the Series. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 373–386. https://doi.org/10.26877/paudia.v11i1.9318
Zulfa, L. U., Hibana, & Surahman, S. (2021). Peran Guru Meningkatkan Minat Belajar Anak Melalui Pembelajaran Klasikal Pada Masa Pandemi Di RA AL- ANWAR Kediri. Tumbuh Kembang : Kajian Teori dan Pembelajaran PAUD, 8(2), 123–137. https://doi.org/10.36706/jtk.v8i2.14412

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Purwati, Purwati, Nuruzahra Luthfillah, and Taopik Rahman. “Implementasi Pembelajaran Klasikal Dalam Pendidikan Karakter Anak Pada Kelompok Bermain Al-Fawwaz Kota Tasikmalaya”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (August 30, 2024): 73–86. Accessed March 28, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9312.

Issue

Section

Articles