Penanganan Speech Delay Pada Anak Usia Dini Melalui Terapi Wicara
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9314


Keywords:
Speech Delay, Early Childhood, Speech TherapyAbstract
This study discusses the handling that can be done in overcoming speech delay in early childhood. The purpose of this study is to find out various strategies or methods that can be used in stimulating speech delay problems in children from an early age through speech therapy. This study used a qualitative approach with library research method where the subjects of this study reviewed several relevant articles and intended for children aged 4-6 years. The results of this study commonly used speech therapy is to train speaking with correct articulation and practice pronunciation of words slowly and repeatedly. This is very effective to do, because in this word repetition process the child will remember and lock every word that continues to be repeated. The authors recommend that future studies use a type of direct observational research into the field, so that previously found data can be accurately proven with facts in the field.
Downloads
References
Aurelia, T., Rahminawati, N., & Inten, D. N. (2022). Analisis Faktor Internal dan Faktor Eksternal yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun. Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education, 2(2). https://doi.org/10.29313/bcsecte.v2i2.3504
Azis, A. (2023). Implementasi Metode Mengulang Kata Terhadap Anak Speech Delay (Terlambat Bicara) (Study Kasus di KB Nurul Jadid Padukoan Desa Alaskokon Kecamatan Modung Kabupaten Bangkalan). Journal of Early Childhood Education Studies Volume, 2, 445–477.
Budiarti, E., Kartini, R. D., Putri H, S., Indrawati, Y., & Daisiu, K. F. (2023). Penanganan Anak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Usia 5 - 6 Menggunakan Metode Bercerita Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 112–121. https://doi.org/10.36418/japendi.v4i2.1584
Fitriyani, F., Sumantri, M. S., & Supena, A. (2019). Language development and social emotions in children with speech delay: case study of 9 year olds in elementary school. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 7(1), 23–29. https://doi.org/10.29210/130600
Humaeroh, H. (2016). Pembelajaran Bahasa Pada Anak Yang Mengalami Keterlambatan Berbicara Untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi. Aṣ-Ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 126–138. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/199
Imroatun, I. (2017). Anak Dengan Kebutuhan Fisik Khusus. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 175–185. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/1347
Imroatun, I., Fadilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/IJEC.V3I2.1005
Imroatun, I., Hunainah, H., Rukhiyah, Y., & Apipah, I. (2021). Perbedaan Tingkat Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Metode Iqro pada Anak Kelas A Taman Kanak-Kanak. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 23–40. https://doi.org/10.23971/MDR.V4I1.2975
Khoiriyah, Ahmad, A., & Fitriani, D. (2016). Model Pengembangan Kecakapan Berbahasa Anak yang Terlambat Bicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1, 36–45.
Kurnia, L. (2020). Kondisi Emosional Anak Speech Delay Usia 6 Tahun di Sekolah Raudhatul Athfal Kecamatan Rangkasbitung Kabupaten Lebak. Jurnal Aksioma Al-Asas:Jurnal Islam Anak Usia Dini, 1(2), 70–85.
Mastariyah, M., Nadhirah, Y. F., & Khaeroni, K. (2019). Upaya Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Usia 4 Sampai 5 Tahun Melalui Metode Bercakap- Cakap Di TK Darussalam Pipitan. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia DiniJurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 119–132.
Mirantisa, F. A., Wirman, W., Firdaus, M., & Lestari, S. S. (2021). Komunikasi Terapeutik Berbasis Kartu (Flash Card) Pada Anak Dengan Gangguan Bicara (Speech Delay) Di Eka Hospital Pekanbaru. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 5(1), 53–62. https://doi.org/10.36341/jka.v5i1.1691
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/IJPE.V3I1.16060
Ngaisah, S., Imroatun, imroatun, Riska Ramadani, D., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru Dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(1), 151–162. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1679
Nurfadhillah, S., Riswanti, C., Mufliha, D., & Solatun, S. (2022). Pendidikan Inklusi: Gangguan Keterlambatan Bicara (Speech Delay) pada Siswa SDN Sukasari 5. TSAQOFAH, 2(6), 635–652. https://doi.org/10.58578/TSAQOFAH.V2I6.635
Rahim, N., Yuhasriati, & Fauzi, S. N. (2021). Strategi Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara anak yang Speech Delay di PAUD Ksya Ulee Kareng Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 6(1), 1–10.
Refiani, D. A., Umayah, & Mu’awwanah, U. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Balok Huruf. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 103–118.
Rozie, F. (2021). Stimulasi Anak Usia 5-6 Tahun Yang Memiliki Gangguan Speech Delay Dalam Mengembangkan Bahasa Ekspresif.
Safitri, J. (2019). Penyuluhan Tentang Perkembangan Wicara Dan Hambatan , Serta Penanganan Speech Delay. Prosiding Temilnas XI IPPI, September, 20–21.
Sunanik, S. (2013). Pelaksanaan Terapi Wicara dan Terapi Sensori Integrasi pada Anak Terlambat Bicara. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 19–44. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.1.542
Suryawati, I. G. A. A. (2010). Model Komunikasi Penanganan Anak Autis. Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 1(1), 27–37.
Taseman, T., Safaruddin, S., Erfansyah, N. F., Purwani, W. A., & Femenia, F. F. (2020). Strategi Guru dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 13–26. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.519
Tyas, A. P. (2022). Dampak Tumpang Tindih Bahasa Ibu Dalam Perkembangan Bahasa Anak. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 113–120. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/5095
Yuniari, N. M., & Juliari, I. G. A. I. T. (2020). Strategi Terapis Wicara yang dapat Diterapkan Oleh Orang Tua Penderita Keterlambatan Berbicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 564–570. https://doi.org/10.23887/JIPP.V4I3.29190
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fadila Rahmah, Seli Amalia Kotrunnada, Purwati Purwati, Sima Mulyadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.