Hubungan Latar Belakang Budaya Orang Tua Terhadap Pengasuhan Anak Usia Dini

Authors

  • Rida Amalia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang Indonesia
  • Laily Rosidah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang Indonesia
  • Atin Fatimah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9315
Statistics: Abstract viewed : 283 times | pdf downloaded : 385 times

Keywords:

cultural background, parents, parenting

Abstract

The purpose of this research is to find out if there is a relationship between parenting and parents' cultural background. This study used quantitative methods with correlational analysis data processing. In this study, 30 parents who have children aged 5-6 years in Benda Village, Sukabumi District, West Java, became the research subjects. Data collection methods used survey techniques and documentation. The analysis test used was Person Product Moment correlation between variable X and variable Y. Based on the results obtained, it can be concluded that there is a significant relationship between parents' cultural background and parenting. This is based on the sign value. 0.000 > 0.05 is considered valid and the Pearson Correlation value of 0.757 indicates a strong interdependence between variables. Thus, there is a clear relationship between parents' cultural background and early childhood care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arumsari, A. D., Arifin, B., & Rusnalasari, Z. D. (2017). Pembelajaran Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini di Kec Sukolilo Surabaya. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2), 133. https://doi.org/10.21107/jpgpaud.v4i2.3575
Atmaja, I. S., Irawan, A., Arifin, Z., Habudin, I., Zakaria, N. M., & Rusmanto, S. (2020). Peranan Kantor Urusan Agama (KUA) Dalam Penguatan Ketahanan Keluarga di Kecamatan Tepus. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 75–88. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i2.575
Cahya Ainun. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Migrasi Penduduk Jawa Akibat Pertumbuhan Penduduk yang Tinggi (Vol. 4, Nomor 1).
Candra, A. N., & Sofia, A. (2017). Gaya Pengasuhan Orang Tua pada Anak usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2).
Elly M. Setiadi, Kama A. Hakim, R. E. (2013). Ilmu Sosial & Budaya Dasar (Ketiga). PT Fajar Interpratama Mandiri.
Fauzia, W. (2021). Konsep Diri Dan Kelekatan Anak: Konsep Diri Dan Kelekatan Anak Yang Diasuh Oleh Ibu, Keluarga Dekat Dan Pengasuh Lain. Jurnal al-Shifa Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.32678/ALSHIFA.V2I1.4659
Handoko, W. D., Fauziah, P., & Dimyati, D. (2021). Gaya Pengasuhan Anak Usia Dini pada Suku Dayak Dusun Laek Desa Bengkilu. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 728–737. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1021
Hidayat, F., & Imroatun, I. (2017). Keluarga Berencana Dan Pengasuhan Anak Usia Dini Di Indonesia Perspektif Psikologi. In A. dkk. (Ed.), Book Two International Conference Proceeding: Konsepsi dan Implementasi Pendidikan Islam Anak Usia Dini (Nomor 52, hal. 164–171). IAIN Pontianak.
Huliyah, M. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 60–71.
Imroatun, I., Adilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/IJEC.V3I2.1005
Imroatun, I., Nirmala, I., Juhri, J., & Muqdamien, B. (2020). Kajian Literatur Pengasuhan Anak Usia Dini Dalam Islam. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 57–66.
Islami, A., Rahayu, S. H., Rukhiyah, Y., Umayah, U., Fauzia, W., & Rahmalia, T. D. (2023). Posyandu Sebagai Sentra Pendidikan Masyarakat Bagi Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 13–22. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.7197
Musi, M. A., Amal, A., & Hajerah. (2015). Pengasuhan Anak Usia Dini Perspektif Nilai Budaya Pada Keluarga Bajo Di Kabupaten Bone. Penelitian Pendidikan INSANI, 18(1), 39–49.
Ngaisah, S. (2018). Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Sentra. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 15–24.
Ngaisah, S., Imroatun, imroatun, Riska Ramadani, D., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru Dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 151–162. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1679
Nurhayati, I., & Agustina, L. (2020). Masyarakat Multikultural: Konsepsi, Ciri dan Faktor Pembentuknya. Akademika, 14(01). https://doi.org/10.30736/adk.v14i01.184
Nurhayati, R. (2019). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini dalam Keluarga. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 79–88. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V4I1.918
Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 909–915.
Ramdhani, M., & Agustina, N. (2017). Hubungan antara tayangan ibu pintar dengan sikap orangtua dalam mendidik anak. Politikum indonesiana, 2(2), 54–62.
Rukiyah, Y., Ibrohim, B., & Karunia, N. (2022). Penanaman Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Oleh Orang Tua Muslim Kepada Anak Usia Dini Saat Wabah COVID-19. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 12(1), 171–184. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v12i1.1200
Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143–146.
Santoso, F. S. (2020). Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 13–22. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.418
Sari, D. K., Saparahayuningsih, S., & Suprapti, A. (2019). Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Yang Berperilaku Agresif. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.33369/jip.3.1.1-6
Setyaningsih, R. (2020). Akulturasi Budaya Jawa Sebagai Strategi Dakwah. Ri’ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 5(01), 73. https://doi.org/10.32332/riayah.v5i01.2304
Sinambela, L. P. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Vol. I. Graha Ilmu.
Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. ALFABETA.
We, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2020). Tradisi Kearifan Lokal Minangkabau “Manjujai” untuk Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1339–1351. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.660
Yulita, O., Anwar, K., Putra, D., Isa, M., & Yusup, M. (2021). Akulturasi Budaya Pernikahan Minangkabau dengan Transmigrasi Jawa di Kabupaten Solok Selatan Sumatera Barat. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 7(2), 1. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.333
Zakiyah, N., Nurhikma, N., & Asiyah, A. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Disiplin Anak Usia 5-6 Tahun Pada Masa Pandemi COVID-19. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 127–138.
Zuhri, S. (2017). Perkembangan Normatif Dan Non-Normatif Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 75–84. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Amalia, Rida, Laily Rosidah, and Atin Fatimah. “Hubungan Latar Belakang Budaya Orang Tua Terhadap Pengasuhan Anak Usia Dini”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (August 30, 2024): 111–122. Accessed March 28, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9315.

Issue

Section

Articles