Maaf, Terima Kasih, Tolong Dan Permisi: Empat Kata Ajaib Dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak

Authors

  • Nuraly Masum Aprily Universitas Pendidikan Indonesia
  • Anfa Kamilatul Rosidah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hani Hashipah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.9316
Statistics: Abstract viewed : 2309 times | pdf downloaded : 2798 times

Keywords:

Four Magic Words, Cultivattion, Social Caracter

Abstract

In an effort to form a quality generation, character education must be carried out from an early age. This article will describe the four magic words in the formation of children’s character in social life. This article was created to be a guide in everyday life and educated children to behave in social life in accordance with the values of correct behavior. This article uses research methods based on library research. Data collection techniques carried out ini research 1) reading, 2) taking notes, 3) processing research materials in achieving relevant results. Collection of primary data in this study from 17 articles and 1 book. The results of this study: First, the habit of using the word ”Sorry” is done through the guidance of parents or eduators. Second, the habit of saying the word ”thank you” is done by giving examples of activities for children to always say the word thank you. Third, the habituation of using the word ”please” is carried out through batuation activities by giving examples to children. Fourth, the habit of saying the word ”Excuse me” is done by giving understanding to children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Adawiyah, R., & Priyanti, N. (2020). Pengaruh Peran Ayah Terhadap Adaptasi Sosial Pada Anak Usia Dini Di Yayasan Nurmala Hati Jakarta Timur. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 155–168.
Alifah, L., Nabilatul Fauziah, D., & Syafrida, R. (2021). Implementasi Metode Pembiasaan Berkata Tolong, Maaf, Terimakasih Untuk Pembentukkan Karakter Pada Anak 5-6 Tahun Di Tk Islam Dzakra Lebah Madu. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran), 4, 390–403.
Andarbeni, S. L. (2013). Studi Tentang Kemampuan Interaksi Sosial Anak Kelompok a Dalam Kegiatan Metode Proyek Di Tk Plus Al-Falah Pungging Mojokerto. Jurnal BK Unesa, 04(01), 285–292.
Anisah, A. S. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(1), 137–143. https://doi.org/10.23887/paud.v10i1.46054
Aprily, N. M., Rizqi, A. M., & Purwati, P. (2021). Cageur Bageur Bener Pinter Singer: Filosofi Pengasuhan Sunda Dalam Pendidikan Karakter Di Raudhatul Athfal (Ra). JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 16(1), 11–24. https://doi.org/10.21009/jiv.1601.2
Bahri, S. (2019). Urgensi Strategi Pembelajaran Karakter Pada Anak Usia Dini. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 75–86.
Cindy, & Anggraeni, E. & M. S. (2021). Metode Pembiasaan Untuk Menanamkan Karakter Disiplin dan Tanggung jawab Di Ra Daarul Falaah Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 5(1), 100–109.
Fauzi, M. (2016). Pembelajaran Karakter Bangsa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyyah. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 6(1), 11–20.
Fitriyah, F. (2019). Implementasi Pengembangan Nilai Moral Dan Agama Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Keteladanan Di Tk Al-Muhsin. Islamic EduKids, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.20414/iek.v1i1.1809
Ginanjar, M. H. (2013). Keseimbangan Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak. Pendidikan, 02, 230–242.
Hidayat, D., & Hafiar, H. (2019). Nilai-nilai budaya soméah pada perilaku komunikasi masyarakat Suku Sunda. Jurnal Kajian Komunikasi, 7(1), 84. https://doi.org/10.24198/jkk.v7i1.19595
Hidayat, F., & Imroatun, I. (2017). Keluarga Berencana Dan Pengasuhan Anak Usia Dini Di Indonesia Perspektif Psikologi. In A. dkk. (Ed.), Book Two International Conference Proceeding: Konsepsi dan Implementasi Pendidikan Islam Anak Usia Dini (Nomor 52, hal. 164–171). IAIN Pontianak.
Marwany, M., Kurniawan, H., Imroatun, I., & Lestari, Y. A. (2023). Nilai Kepemimpinan Bagi Anak Usia Dini Dalam Buku Umar Bin Khattab Jagoanku. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.7012
Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Sebagai Bibit Untuk Masa Depan Bangsa. Al-Ta lim Journal, 20(3), 459–464. https://doi.org/10.15548/jt.v20i3.43
Mutaqin, M. A. (2020). Implementasi Kata Terimakasih, Tolong, dan Maaf Sebagai Pembelajaran Peserta Didik untuk Menanamkan Jiwa Nasionalisme dan Jati Diri Bangsa.
Muzzamil, F., Fatimah, S., & Hasanah, R. (2017). Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Murangkalih Jurnal Pendidikan, 4(1), 972–978.
Ngaisah, S. (2015). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Primary : Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 7(1), 89–100. https://doi.org/10.32678/PRIMARY.V7I1.2978
Ngaisah, S. (2018). Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Sentra. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 15–24.
Nurjanah, Z., Nurhikma, & Asiyah. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Menanamkan Sikap Disiplin Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. as-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(01), 198–211. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.185
Nurma, & Maemonah. (2021). Hakikat agama dalam pembentukan karakter anak usia dini. as-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 29–40.
Parancika, R. B., & Setyawan, E. (2020). Analisis Kesantunan Berbahasa Mahasiswa Universitas Bina Sarana Informatika Dalam Berinteraksi Dengan Dosen Melalui Pesan Singkat Whatsapp: Kajian Pragmatik. Journal educational of Indonesia, 1(1), 1–8.
Pujianti, R., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Raudhatul Athfal. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v6i2.4919
Setiani, & Nadjih, D. (2016). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Agama Islam Di TK ABA Kalibulus Rogobangsan Bimomartani Ngemplak Sleman. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 6(2`), 125–136.
Setyarum, A. (2022). Penanaman pendidikan karakter sopan santun pada anak anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional, 1070–1075.
Sulist, E. (2017). Warisan Untuk Anakku. Elex Media Komputindo.
Zalmi, R. Y., & Mahyuddin, N. (2021). Analisis Kesantunan Berbahasa Anak Pada Buku Cerita Bergambar Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Golden Age, 5(2), 482–492.

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Aprily, Nuraly Masum, Anfa Kamilatul Rosidah, and Hani Hashipah. “Maaf, Terima Kasih, Tolong Dan Permisi: Empat Kata Ajaib Dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (August 30, 2024): 123 – 132. Accessed September 2, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9316.

Issue

Section

Articles