Pengaruh Kompetensi Guru PAUD Dalam Meningkatkan Daya Tarik Pembelajaran Di Era New Normal
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v7i2.9827


Keywords:
teacher competence, early childhood, new normal eraAbstract
Teacher competence is a professional standard for educators in understanding learning materials, as well as matters relating to the learning process. The purpose of this study was to determine the effect of PAUD teacher competence in increasing the attractiveness of learning in the New Normal Era. This study uses a quantitative method in which the data processing uses simple linear regression. The population in this study were 50 teachers in Bantul Regency, Yogyakarta. Methods of data collection using a questionnaire technique and also interviews. To test the analysis using the F regression test and the coefficient of determination. Based on the results obtained that there is a strong influence between understanding teacher competence and increasing the attractiveness of learning in this new normal era. This is based on the acquisition of the percentage of the influence of 63.7%. So that there is a link between the knowledge of teacher competence and increasing children's interest in learning.
Downloads
References
Ayuningtyas, T. Y., & Wijayaningsih, L. (2020). Efektivitas Permainan Detumbar (Dengarkan, Temukan gambar) terhadap Minat Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 814. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.724
Azkiya, Z., Khomaeny, E. F. F., & Nugraha, F. (2022). Tingkat Kecemasan Guru Taman Kanak-Kanak Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Kota Tasikmalaya. As-sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 112.
CNN Indonesia. (2021, September). 1.244 Guru Wafat, P2G Sindir Nihil Ucapan Duka Kemendikbud.
DIKPORA. (2021). Pemerintah Kabupaten Bantul Dinas Pendidikan, Pemuda dan Olahraga. 2019(September), 14.
Djafri, N. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Budaya Kerja Kepala Sekolah di Pendidikan Anak Usia Dini Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 940950. https://doi.org/ 10.31004/obsesi.v4i2.494
Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru (Suatu Studi Meta-Analysis Desertasi Pascasarjana UNJ). Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 05(01), 919.
Dwi, B., Amelia, A., Hasanah, U., & Putra, A. M. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Fadlilah, A. N. (2021). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi COVID-19 melalui Publikasi Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373384. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548
Fatihah, N., & Difla Nadjih. (2017). Hubungan Pendidik Dan Terdidik Dalam Al-Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(2), 7386.
Febrialismanto. (2017). Analisis Kompetensi Profesional Guru PG PAUD Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Pendidikan Anak, 6, 121136. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17700
Huda, M. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Dan Motivasi Belajar Siswa ( Studi Korelasi pada Mata Pelajaran PAI ). Jurnal Penelitian, 11(2), 237266.
Jamilah. (2020). Guru profesional di era new normal: Review peluang dan tantangan dalam pembelajaran daring. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(2), 238. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.7494
Jaya, H. N., & Idhayani, N. (2021). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. 5(2), 15661576. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.911
Kumala, V. M., Susilo, J., & Susanto, R. (2018). Hubungan Pengetahuan Pedagogik Dengan Kompetensi Pedagogik Serta Perbedaannya Di Sekolah Negeri Dan Sekolah Swasta. Jurnal SNIPMD, 1(1), 123.
Mansyur, U., Alwi, E. I., & Akidah, I. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Google Form sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 2334. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V7I1.1112
Masdafni. (2021). Pembelajaran Kombinasi pada PTMT Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX-C SMPN 1 Seberida. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 68616869.
Misbah, I. (2021). Pengembangan Kompetensi Guru SMK Negeri 4 Takalar dalam Pengelolaan Pembelajaran di Era New Normal. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulawesi Selatan, 2, 220236.
Mulyati, M. (2019). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Peminatan Anak Usia Dini Terhadap Pelajaran. Alim Journal of Islamic Education, I(2), 277294.
Munirah. (2020). Menjadi Guru Beretika Dan Profesional (Pertama). CV. Insan Cendekia Mandiri.
Mursalin, Sulaiman, & Nurmasyitah. (2017). Peran Guru Dalam Pelaksanaan Manajemen Kelas Di Gugus Bungong Seulangakecamatan Syiah Kualakota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 105114.
Muspiroh, N. (2016). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Menciptakan Efektifitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi,.
Nuryati, N. (2016). Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pemberdayaan Organisasi Himpaudi Di Kecamatan Serang. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 165176.
Pasaribu, D. S. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di Kelas XII IPS SMA Negeri 1 Angkola Selatan. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan (IPTS), 4(2), 5157.
Rasmani, U. E. E., Rahmawati, A., Palupi, W., Jumiatmoko, J., Zuhro, N. S., & Fitrianingtyas, A. (2021). Manajemen Soft skills Guru dalam Menguatkan Mutu Pembelajaran di PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 886893. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1584
Rizki Tiara, D., & Pratiwi, E. (2020). Mengukur Kesiapan Guru Sebagai Dasar Pembelajaran Daring Di Lembaga PAUD. Jurnal Golden Age, 4(02), 362368. https://doi.org/10.29408/jga.v4i02.2624
Shaleh, M., & Anhusadar, L. (2021). Kesiapan Lembaga PAUD dalam Pembelajaran Tatap Muka pada New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 21582167. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1139
Sum, T. A., & Taran, E. G. M. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 543. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.287
Trinova, Z. (2012). Hakikat belajar dan bermain menyenangkan bagi peserta didik. Al-Ta lim Journal, 9(3), 209215.
Zakiya & Nurhafiza. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356365. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.196
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Siti Nurul Aprida, Nurul Fauziah, Abd Rosyid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.