Analisis Peran Gender Terhadap Perbedaan Minat Dan Partisipasi Anak Dalam Pembelajaran STEAM
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i1.9969


Keywords:
Learning, Gender, Interest, Participation, STEAMAbstract
Gender stereotypes that are unconsciously instilled in children's family and social environment can influence their views on learning methods. This study aims to see how gender plays a role in differences in children's interest and participation in STEAM Learning. The population of this study is early childhood in RA Al-Hikmah Beringin District, Deli Serdang Regency, North Sumatra with a sample of 5-6 years old children totaling 20 children. The results obtained are that there are differences between the interest and participation of boys and girls in STEAM learning. Overall, girls are superior with a percentage of interest and participation of 75.56% and 76.25% while boys are 73.60% and 75.50%. Factors that influence this can be caused by internal factors, namely the characteristics of different ways of thinking between men and women. The external factors that have a strong influence on children's interest and participation in STEAM learning are differences in culture, religion, customs, society, value systems, and certain ethnic groups.
Downloads
References
Abidin, M. J. (2018). Hubungan Antara Partisipasi dan Minat belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMP Muhammadiyah 2 Mojoangung.
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 202. https://doi.org/ 10.21831/jipi.v2i2.8561
Ahmad, N., Ilato, R., & Payu, B. R. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Minat Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.37479/jeej.v2i2.5464
Amin, M. S. (2018). Perbedaan Struktur Otak dan Perilaku Belajar Antara Pria dan Wanita; Eksplanasi dalam Sudut Pandang Neuro Sains dan Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1), 38. https://doi.org/10.23887/jfi.v1i1.13973
Anugrah, M., Hukmi, H., & Febrialismanto, F. (2020). Perbedaan Pengetahuan Sains antara Anak Laki-Laki dan Perempuan Usia 5-6 Tahun di TK Kecamatan Marpoyan Damai Kota Pekanbaru. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 171–179. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1213
Anwar, S., Salsabila, I., Sofyan, R., & Amna, Z. (2019). Laki-Laki atau Perempuan, Siapa yang Lebih Cerdas dalam Proses Belajar? Sebuah Bukti Dari Pendekatan Analisis Survival. Jurnal Psikologi, 18(2), 281. https://doi.org/10.14710/jp.18.2.281-296
Chusniyah, T., Hidayat, F., & Firdaus, M. K. (2020). Perbedaan Intoleransi Politik Jamaah Nahdlatul Wathan Terhadap Jamaah Ahmadiyah Ditinjau Dari Gender. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 10(2), 103–116. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i2.427
Darmadi, Budiono, M. Rifai. (2022). Pembelajaran STEAM Sebagai Pembelajaran Inovatif. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(8), 3469–3474. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i8.924
Sari, E. Dwi Kurnia (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SDN 10 Belutu. Childhood Education; Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/10.28918/muwazah.v1i1.281
Edgerton, J. D., Peter, T., & Roberts, L. W. (2014). Gendered habitus and gender differences in academic achievement. Alberta Journal of Educational Research, 60(1), 182–212.
Fitri, D. A. N., & Suryana, D. (2022). Pembelajaran STEAM dalam Mengembangkan Kemampuan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 12544–12552.
Fitriyani, F., Putro, K. Z., Imroatun, I., & Huliyah, M. (2023). Pola Komunikasi Guru Dengan Anak Autis Di Sekolah Khusus Fauzan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9370
Hasan Syahrizal dan M.Syahran Jailani. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Qosim; Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 01, 13–23.
Hasanah, U., Fauzia, W., Kaswati, A., Rahayu, S. H., & Zilfa, R. (2024). Kelengkapan Sarana Prasarana Pada Kelompok Bermain Menuju Lingkungan Ramah Anak. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.2234
Hermawan, T., Khairiani, D., Muthmainnah, M., Saifullah, I., & Bisri, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i2.2173
Ismail, F., Hapida, Y., & Destianah, D. (2017). Pengaruh Model Kooperative Tipe Student Facilitator and Explaining terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VII Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup di MTs Negeri 2 Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(1), 18–24. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v3i1.1336
Ismiati, D., Nugraha, D. A., & Mansyur, M. Z. (2021). Pengaruh Gender dan Gaya Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Peserta Didik. Didactical Mathematics, 3(1), 82–92. https://doi.org/10.31949/dm.v3i1.1448
Istanto, D., Apsari, N. C., & Gutama, A. S. (2021). Partisipasi Masyarakat dalam Keiatan Bank Sampah (Studi Kasus Pada Kelompok Masyarakat Pengelola dan Nasabah Bank Sampah Wargi Manglayang RW.06 Kecamatan Cibiru, Kota Bandung). Share : Social Work Journal, 11(1), 41. https://doi.org/10.24198/share.v11i1.34367
Juhji, J. (2016). Pembelajaran Sains Pada Anak Raudhatul Athfal. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 49–59.
Kurniasari, P., Widiastuti, D. I., Eng, M., Pd, S., & Pd, M. (2022). Analisis Persepsi Siswa Laki-Laki dan Perempuan Kelas X Terhadap Bidang STEM Setelah Mengikuti Pembelajaran STEM Berbasis Engineering Design Process (EDP) di Sekolah Masa Depan Yogyakarta. 04.
Ngaisah, S., Imroatun, imroatun, Riska Ramadani, D., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru Dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 151–162. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1679
Nisa Ashobah, D., Umi Nurbaeti, R., & Toharudin, M. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa Laki-Laki Kelas V Dalam Pembelajaran Seni Tari (Studi Kasus Di SDIT Nurul Hidayah Brebes). Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(01), 39–44. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i01.57
Nuangchalerm, P., Prachagool, V., Prommaboon, T., Juhji, J., Imroatun, I., & Khaeroni, K. (2020). Views of primary thai teachers toward STREAM education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 987–992. https://doi.org/10.11591/ijere.v9i4.20595
Rahmi Fitrianti dan Habibullah. (2012). Ketidaksetaraan Gender dalam Pedidikan; Studi Pada Perempuan di Kecamatan Majalaya Kabupaten Karawang. Sosiokonsepsia, 17, 100.
RI. (1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 39 Tahun1999 Tentang Hak Asasi Manusia. RI.
Nugroho, Rian. (2012). Gender dan Strategi Pengarus-Utamaanya di Indonesia (1 ed.). Pustaka Pelajar.
Saputri, D. A. R., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2022). Upaya Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Pembelajaran Berbasis Gender Sosial Inklusi pada Peserta Didik Kelas V. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 1735–1742. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2083
Suharti dan Cecep Somantri. (2010). Krisis Pendidikan Anak Laki-laki: Siapa yang Peduli? Jurnal AKRAB, 1, 70.
Sulistyowati, Y. (2021). Kesetaraan Gender dalam Lingkup Pendidikan dan Tata Sosial. IJouGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2). https://doi.org/10.21154/ijougs.v1i2.2317
Suparmi, S. (2023). Peningkatan Minat Dan Kemampuan Guru Dalam Pengembangan Indikator Dan Tujuan Pembelajaran Melalui Workshop Bimbingan Kelompok Di SDN Sumurbatu 14 Pagi. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 65–74. https://doi.org/10.47200/ ULUMUDDIN.V13I1.1422
Tambunan, N. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.993
Tasmini, T. (2022). Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Subtema Kegiatan Di Sore Hari Melalui Whatsapp Group Dengan Pendampingan Orang Tua. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 121–136. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1145
Utomo, H. P., Hendrayana, A., Yuhana, Y., & Saputro, T. V. D. (2021). Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Penalaran Matematis Ditinjau dari Minat Belajar. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 3(2), 106. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v3i2.12643
Warliah, W. (2017). Pendidikan Berbasis Gender Awarness ; Strategi Meminimalisir Bias Gender di Pondok Pesantren. Jurnal Islam Nusantara, 1(2). https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i2.30
Zulanwari, Z. A., Ramdani, A., & Bahri, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Terhadap Soal –Soal PISA Pada Materi Virus dan Bakteri. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tumbularani Tumbularani, Raden Rachmy Diana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.