Analisis Peran Gender Terhadap Perbedaan Minat Dan Partisipasi Anak Dalam Pembelajaran STEAM

Authors

  • Tumbularani Tumbularani UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • Raden Rachmy Diana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v9i1.9969
Statistics: Abstract viewed : 301 times | pdf downloaded : 763 times

Keywords:

Learning, Gender, Interest, Participation, STEAM

Abstract

Gender stereotypes that are unconsciously instilled in children's family and social environment can influence their views on learning methods. This study aims to see how gender plays a role in differences in children's interest and participation in STEAM Learning. The population of this study is early childhood in RA Al-Hikmah Beringin District, Deli Serdang Regency, North Sumatra with a sample of 5-6 years old children totaling 20 children.  The results obtained are that there are differences between the interest and participation of boys and girls in STEAM learning. Overall, girls are superior with a percentage of interest and participation of 75.56% and 76.25% while boys are 73.60% and 75.50%. Factors that influence this can be caused by internal factors, namely the characteristics of different ways of thinking between men and women. The external factors that have a strong influence on children's interest and participation in STEAM learning are differences in culture, religion, customs, society, value systems, and certain ethnic groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, M. J. (2018). Hubungan Antara Partisipasi dan Minat belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMP Muhammadiyah 2 Mojoangung.

Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 202. https://doi.org/ 10.21831/jipi.v2i2.8561

Ahmad, N., Ilato, R., & Payu, B. R. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Minat Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.37479/jeej.v2i2.5464

Amin, M. S. (2018). Perbedaan Struktur Otak dan Perilaku Belajar Antara Pria dan Wanita; Eksplanasi dalam Sudut Pandang Neuro Sains dan Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1), 38. https://doi.org/10.23887/jfi.v1i1.13973

Anugrah, M., Hukmi, H., & Febrialismanto, F. (2020). Perbedaan Pengetahuan Sains antara Anak Laki-Laki dan Perempuan Usia 5-6 Tahun di TK Kecamatan Marpoyan Damai Kota Pekanbaru. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 171–179. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1213

Anwar, S., Salsabila, I., Sofyan, R., & Amna, Z. (2019). Laki-Laki atau Perempuan, Siapa yang Lebih Cerdas dalam Proses Belajar? Sebuah Bukti Dari Pendekatan Analisis Survival. Jurnal Psikologi, 18(2), 281. https://doi.org/10.14710/jp.18.2.281-296

Chusniyah, T., Hidayat, F., & Firdaus, M. K. (2020). Perbedaan Intoleransi Politik Jamaah Nahdlatul Wathan Terhadap Jamaah Ahmadiyah Ditinjau Dari Gender. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 10(2), 103–116. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i2.427

Darmadi, Budiono, M. Rifai. (2022). Pembelajaran STEAM Sebagai Pembelajaran Inovatif. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(8), 3469–3474. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i8.924

Sari, E. Dwi Kurnia (2020). Upaya Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SDN 10 Belutu. Childhood Education; Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/10.28918/muwazah.v1i1.281

Edgerton, J. D., Peter, T., & Roberts, L. W. (2014). Gendered habitus and gender differences in academic achievement. Alberta Journal of Educational Research, 60(1), 182–212.

Fitri, D. A. N., & Suryana, D. (2022). Pembelajaran STEAM dalam Mengembangkan Kemampuan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 12544–12552.

Fitriyani, F., Putro, K. Z., Imroatun, I., & Huliyah, M. (2023). Pola Komunikasi Guru Dengan Anak Autis Di Sekolah Khusus Fauzan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9370

Hasan Syahrizal dan M.Syahran Jailani. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Qosim; Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 01, 13–23.

Hasanah, U., Fauzia, W., Kaswati, A., Rahayu, S. H., & Zilfa, R. (2024). Kelengkapan Sarana Prasarana Pada Kelompok Bermain Menuju Lingkungan Ramah Anak. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.2234

Hermawan, T., Khairiani, D., Muthmainnah, M., Saifullah, I., & Bisri, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i2.2173

Ismail, F., Hapida, Y., & Destianah, D. (2017). Pengaruh Model Kooperative Tipe Student Facilitator and Explaining terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VII Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup di MTs Negeri 2 Palembang. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(1), 18–24. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v3i1.1336

Ismiati, D., Nugraha, D. A., & Mansyur, M. Z. (2021). Pengaruh Gender dan Gaya Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Peserta Didik. Didactical Mathematics, 3(1), 82–92. https://doi.org/10.31949/dm.v3i1.1448

Istanto, D., Apsari, N. C., & Gutama, A. S. (2021). Partisipasi Masyarakat dalam Keiatan Bank Sampah (Studi Kasus Pada Kelompok Masyarakat Pengelola dan Nasabah Bank Sampah Wargi Manglayang RW.06 Kecamatan Cibiru, Kota Bandung). Share : Social Work Journal, 11(1), 41. https://doi.org/10.24198/share.v11i1.34367

Juhji, J. (2016). Pembelajaran Sains Pada Anak Raudhatul Athfal. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 49–59.

Kurniasari, P., Widiastuti, D. I., Eng, M., Pd, S., & Pd, M. (2022). Analisis Persepsi Siswa Laki-Laki dan Perempuan Kelas X Terhadap Bidang STEM Setelah Mengikuti Pembelajaran STEM Berbasis Engineering Design Process (EDP) di Sekolah Masa Depan Yogyakarta. 04.

Ngaisah, S., Imroatun, imroatun, Riska Ramadani, D., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru Dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 151–162. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1679

Nisa Ashobah, D., Umi Nurbaeti, R., & Toharudin, M. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa Laki-Laki Kelas V Dalam Pembelajaran Seni Tari (Studi Kasus Di SDIT Nurul Hidayah Brebes). Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(01), 39–44. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i01.57

Nuangchalerm, P., Prachagool, V., Prommaboon, T., Juhji, J., Imroatun, I., & Khaeroni, K. (2020). Views of primary thai teachers toward STREAM education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 987–992. https://doi.org/10.11591/ijere.v9i4.20595

Rahmi Fitrianti dan Habibullah. (2012). Ketidaksetaraan Gender dalam Pedidikan; Studi Pada Perempuan di Kecamatan Majalaya Kabupaten Karawang. Sosiokonsepsia, 17, 100.

RI. (1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 39 Tahun1999 Tentang Hak Asasi Manusia. RI.

Nugroho, Rian. (2012). Gender dan Strategi Pengarus-Utamaanya di Indonesia (1 ed.). Pustaka Pelajar.

Saputri, D. A. R., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2022). Upaya Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Pembelajaran Berbasis Gender Sosial Inklusi pada Peserta Didik Kelas V. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 1735–1742. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2083

Suharti dan Cecep Somantri. (2010). Krisis Pendidikan Anak Laki-laki: Siapa yang Peduli? Jurnal AKRAB, 1, 70.

Sulistyowati, Y. (2021). Kesetaraan Gender dalam Lingkup Pendidikan dan Tata Sosial. IJouGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2). https://doi.org/10.21154/ijougs.v1i2.2317

Suparmi, S. (2023). Peningkatan Minat Dan Kemampuan Guru Dalam Pengembangan Indikator Dan Tujuan Pembelajaran Melalui Workshop Bimbingan Kelompok Di SDN Sumurbatu 14 Pagi. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 65–74. https://doi.org/10.47200/ ULUMUDDIN.V13I1.1422

Tambunan, N. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.993

Tasmini, T. (2022). Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Subtema Kegiatan Di Sore Hari Melalui Whatsapp Group Dengan Pendampingan Orang Tua. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 121–136. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1145

Utomo, H. P., Hendrayana, A., Yuhana, Y., & Saputro, T. V. D. (2021). Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Penalaran Matematis Ditinjau dari Minat Belajar. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 3(2), 106. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v3i2.12643

Warliah, W. (2017). Pendidikan Berbasis Gender Awarness ; Strategi Meminimalisir Bias Gender di Pondok Pesantren. Jurnal Islam Nusantara, 1(2). https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i2.30

Zulanwari, Z. A., Ramdani, A., & Bahri, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Terhadap Soal –Soal PISA Pada Materi Virus dan Bakteri. 5.

Downloads

Published

2024-05-11

How to Cite

Tumbularani, Tumbularani, and Raden Rachmy Diana. “Analisis Peran Gender Terhadap Perbedaan Minat Dan Partisipasi Anak Dalam Pembelajaran STEAM”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 9, no. 1 (May 11, 2024): 85–100. Accessed February 10, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9969.

Issue

Section

Articles