Program Parenting Di TK Negeri Pembina Kota Tasikmalaya

Authors

  • Fadila Rahmah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Putri Chaerunnisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rahma Sukmara Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Purwati Purwati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tasya Nur Ramdhani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Heri Yusuf Muslihin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9369
Statistics: Abstract viewed : 213 times | pdf downloaded : 256 times

Keywords:

School Programs, Early Childhood, Parenting

Abstract

Early age is a golden period where all activities that children carry out at that time can affect the future, one of which is the parenting style applied by parents and the environment which will affect children’s development. Therefore, parents must instill good parenting styles for their children. Not only parents, PAUD institutions also need to carry out learning and parenting programs for parents so that the parenting style applied by parents and teachers is the same so that children’s development will be more optimal. The purpose of this research is to find out how the parenting program is implemented at TKN Pembina Tasikmalaya. The method used is qualitative which is carried out with in-depth interviews, so that researchers obtain clearer data. From the results of the interviews, it can be concluded that the Tasikmalaya TKN Pembina can be said to be quite good at implementing parenting programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambari, R. P., Lita, L. L., & Khamidun, K. K. (2018). Perubahan Perilaku Anak Prasekolah dalam Pemenuhan Asupan Gizi Seimbang melalui Penerapan PAUD Sadar Gizi di TK-IT Mutiara Hati Kota Semarang. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2). https://doi.org/10.29313/ga.v2i2.4267
Candra, S. (2018). Pelaksanaan Parenting bagi Orang Tua Sibuk dan Pengaruhnya bagi Perkembangan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), 267–287. https://doi.org/10.21043/THUFULA.V5I2.3475
Hidayat, F., & Imroatun, I. (2017). Keluarga Berencana Dan Pengasuhan Anak Usia Dini Di Indonesia Perspektif Psikologi. In A. dkk. (Ed.), Book Two International Conference Proceeding: Konsepsi dan Implementasi Pendidikan Islam Anak Usia Dini (Issue 52, pp. 164–171). IAIN Pontianak.
Husnawati, H., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Keberanian Anak Usia 5-6 Tahun di RA Aisyah Afiqannisa Kota Bekasi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 915–919. https://doi.org/10.54371/JIIP.V5I3.504
Husniyah, A. (2019). Parenting Bagi Orang Tua Muda di Pusat Pembelajaran Keluarga Surabaya Perspektif Abdullah Nashih `Ulwan. Al-Hukama’: The Indonesian Journal of Islamic Family Law, 9(1), 172–194. https://doi.org/ 10.15642/ALHUKAMA.2019.9.1.172-194
Ihsani, N., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2018). Hubungan Metode Pembiasaan Dalam Pembelajaran Dengan Disiplin Anak Usia Dini. In Jurnal Ilmiah Potensia (Vol. 3, Issue 1).
Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.152
Lestari, Y., Made, A., & Gusti, N. (2019). Program Parenting Untuk Menumbuhkan Kesadaram Pentingnya Keterlibatan Orang Tua Di PAUD. Pratama Widya Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4, Nomor 1.
McKay, M. M., Gopalan, G., Franco, L. M., Kalogerogiannis, K., Umpierre, M., Olshtain-Mann, O., Bannon, W., Elwyn, L., & Goldstein, L. (2010). It takes a village to deliver and test child and family-focused services. Research on Social Work Practice, 20(5), 476–482. https://doi.org/10.1177/ 1049731509360976
Nisa Srimayarti, B., Afrima Yenni, R., Penulis, K., Studi Administrasi Rumah Sakit, P., & Dharma Landbouw Padang, S. (n.d.). Implementasi Program Pemberian Makanan Tambahan Anak Sekolah (PMT-AS) Implementation of Supplementary Feeding Programs School Children Program Studi Administrasi Rumah Sakit, STIKES Dharma Landbouw Padang, Indonesia.
Nur, A., & Malli, R. (n.d.). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Di Desa Bontoala Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa.
Rasyidi, A., & Azmi, K. (2022). Pendidikan Kesehatan pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Makan Bersih. Jurnal Al Mahsuni: Jurnal Studi Islam Dan Ilmu Pendidikan, 10(2). https://ojs.kopertais14.or.id/index.php/ almahsuni/article/view/218
Robiah, & Kurniawaty, L. (2022). Program Pemberian Makanan Sehat bagi Anak Usia Dini di PAUD Nur Hidayah Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 Nomor 2, 16123–16128.
Rukiyah, Y., Ibrohim, B., & Karunia, N. (2022). Penanaman Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Oleh Orang Tua Muslim Kepada Anak Usia Dini Saat Wabah COVID-19. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(1), 171–184. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v12i1.1200
Santoso, F. S. (2020). Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 13–22. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.418
Sari, H. N., Maryani, K., & Rusdiyani, I. (2022). Pola Asupan Gizi Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi COVID-19. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 51–64. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/ assibyan/article/view/5437
Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206
Sarnoto, A. Z., Ibrohim, B., & Nugroho, T. (2021). Kerja Sama Guru Dan Orang Tua Pada Pembelajaran Tahfid Quran Bagi Anak Usia Dini. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 125–138. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.796
Uyuni, Y. R. (2019). Konsep Pola Asuh Orang Tua Dalam Perspektif Islam Terhadap Tumbuh Kembang Anak Dalam Keluarga. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 53–64. http://jurnal.uinbanten.ac.id/ index.php/ assibyan/article/view/1964
Vinayastri, A. (2015). Pengaruh Pola Asuh (Parenting) Orang-Tua Terhadap Perkembangan Otak Anak Usia Dini. In Jurnal Ilmiah WIDYA (Vol. 33).
Wati, N. (2020). Analisis Program Pemberian Makanan Tambahan (PMT) Terhadap Status Gizi Anak Di Posyandu Kelurahan Sembungharjo Semarang. Tematik: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 94–98. https://doi.org/10.26858/TEMATIK.V6I2.15539
Windiyanti, T., Fahmi, F., & Sayekti, T. (2022). Implementasi Program Parenting Di Kelompok Bermain Cerdas Ceria Kota Serang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 245–254. https://doi.org/10.32678/ ASSIBYAN.V7I2.6751
Wiyani, N. A. (2020). Manajemen Program Pembiasaan bagi Anak di PAUD Banyu Belik Purwokerto. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 029–042. https://doi.org/10.21043/THUFULA.V8I1.7044
Zurriyati, E., & Mudjiran, M. (2021). Kontribusi Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Keterlibatan Siswa Dalam Belajar (Student Engagement) Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1555–1563. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.889

Downloads

Published

2023-11-11

How to Cite

Rahmah, Fadila, Putri Chaerunnisa, Rahma Sukmara Putri, Purwati Purwati, Tasya Nur Ramdhani, and Heri Yusuf Muslihin. “Program Parenting Di TK Negeri Pembina Kota Tasikmalaya”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 2 (November 11, 2023): 133–146. Accessed July 23, 2024. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9369.

Issue

Section

Articles