Pola Komunikasi Guru Dengan Anak Autis Di Sekolah Khusus Fauzan
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9370


Keywords:
Communication Patterns, Teachers, Autistic ChildAbstract
The purpose of this research is to find out the teacher's communication patterns with autistic children at the Fauzan Special School through the PECS method. The method used is descriptive qualitative research, data collection techniques using observation by observing the communication patterns of teachers and children with autistic, documentation in the form of unstructured in-depth interviews. The results of the research were carried out through phases in PECS, from these phases it can be seen how much the communication patterns of children with autistic and teachers through the use of PECS media children can acquire language vocabulary, can say and comment little by little. The conclusion from this research is that the pattern of communication between children with autism and teachers can be done through the use of PECS media, but this method must be done routinely so that eventually children can acquire language and can communicate it with their peers.
Downloads
References
Amaliah, S., Maryani, K., & Khosiah, S. (2022). Hubungan Menonton Video Youtube Dengan Kemampuan Komunikasi Anak Usia 5 -6 Tahun. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 121–132.
Boham, S. E. (2013). Pola komunikasi orang tua dengan anak autis (Studi pada orang tua dari anak autis di Sekolah Luar Biasa AGCA Center Pumorow Kelurahan Banjer Manado). Acta Diurna Komunikasi, 2(4).
Effendi, O. U. (1993). Ilmu, Teori, Dan Filsafat Komunikasi. PT. Citra Aditya Bakti.
Flippin, M., Reszka, S., & Watson, L. R. (2010). Effectiveness of the Picture Exchange Communication System (PECS) on communication and speech for children with autism spectrum disorders: A meta-analysis. Am J Speech Lang Pathol, 19(5), 178–195.
Howlin, P., Gordon, R. K., Pasco, G., Wade, A., & Charman, T. (2007). The effectiveness of Picture Exchange Communication System (PECS) training for teachers of children with autism: a pragmatic, group randomised controlled trial. Journal of child Psychology and Psychiatry, 48(5), 473–481.
Humaeroh, H. (2016). Pembelajaran Bahasa Pada Anak Yang Mengalami Keterlambatan Berbicara Untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 126–138.
Imroatun, I. (2017). Anak Dengan Kebutuhan Fisik Khusus. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 175–185.
Juniayanti, D., & Susila, I. K. D. (2022). Efektivitas Penggunaan Media PECS untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Anak Autis di SLB Negeri 1 Gianyar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(1), 1–7.
Kurniawan, I. (2018). The improvement of autism spectrum disorders on children communication ability with PECS method Multimedia Augmented Reality-Based. Journal of Physics: Conference Series, 947(1), 12009.
Mansoor, S., Kristiani, A., & Sabilillah, M. F. (2022). PECS Media On Knowledge About Dental And Mouth Health Of The Deaf At SLB Yayasan Bahagia Tasikmalaya City. JDHT Journal of Dental Hygiene and Therapy, 3(2), 105–109.
Munawaroh, H., Imroatun, & Ibrohim, B. (2019). Upaya Peningkatan Rasa Percaya Diri AUD Melalui Kegiatan Bernyanyi Di Depan Kelas. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 133–142.
mutaqin, M. Z., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Tanggung Jawab Pendidik Dan Implikasinya Terhadap Lingkungan Pendidikan Islam. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(2), 143–162. https://doi.org/10.47200/ ULUMUDDIN.V11I2.867
Nadhirah, Y. F. (2017). Perilaku Ketidakmatangan Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 59–74. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Noviani, E. (2014). Pengaruh Permainan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kosakata Pada Anak Autis Kelas Tk Di Sekolah Autisme Bina Anggita Yogyakarta. Widia Ortodidaktika, 3(1).
Nurfadhillah, S., Nurrohmah, N., & Prasasti, D. (2021). Peran Guru dalam Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Autis di SDN Kunciran 07. Jurnal Diamika Pendidikan, 1, 196–203.
Onibala, T. (2021). Pola Komunikasi Guru Dalam Mendidik Anak Autis Di Agca Center Pumorow Manado. 2013–2015.
Rahayu, S. M. (2014). Deteksi dan intervensi dini pada anak autis. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).
Ramadhan, M. (2013). Ayo belajar mandiri pendidikan keterampilan dan kecakapan hidup untuk anak berkebutuhan khusus. Jogjakarta: Javalitera.
Samovar, L. A., Porter, R. E., McDaniel, E. R., & Roy, C. S. (2016). Communication between cultures. Cengage Learning.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Supratman, B., Nashir, F., Rahman, A. S., Arifin, Z., & Sembodo, C. (2019). Pelaksanaan Jaring Aspirasi Sebagai Komunikasi Publik Pemerintah Daerah Kabupaten Kulon Progo. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v4i1.501
Umayah, U. (2017). Perkembangan Sosial Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 85–96. https://doi.org/10.1017/ CBO9781107415324.004
Widodo, R. B., Swastika, W., & Prilianti, K. R. (2021). Penerapan PECS-Bahan Ajar Autisme. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Universitas Ma Chung, 1, 333–340. https://doi.org/10.33479/ senampengmas.2021.1.1.333-340
Yeni, E., & Anisa, R. S. (2021). Pola Komunikasi Antara Guru dengan Anak Autis dalam Proses Belajar Mengajar di SLB-C Syauqi Day Care Serdang Bedagai. Jurnal Somasi, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fitriyani Fitriyani, Khamim Zarkasih Putro, Imroatun Imroatun, Muhiyatul Huliyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.