Abracadabra Games Guna Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Anak
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9371


Keywords:
science games, ,experiment, critical thinkingAbstract
This article discusses research related to the application of the scientific experimental method as an effort to improve the critical thinking skills of early childhood (5-6 years). This study aims to observe the initial conditions of early childhood critical thinking skills before being given treatment or implementing learning activities using the scientific experimental method. This research was conducted in Group B (5-6 years) SPS TAAM Nurul Cendekia Cibeureum Tasikmalaya City. There were 17 research subjects, consisting of 10 girls and 7 boys. This type of research uses Classroom Action Research (PTK) which is carried out in 3 cycles. The instrument used is an observation sheet for early childhood critical thinking skills. The results of the 3-cycle study showed that there was an increase in the critical thinking skills of early childhood through science experiment activities. The results of children's learning with the scientific experimental method managed to achieve a higher percentage than before. a capability that is characterized by four aspects of creativity: fluency, flexibility, originality, and elaboration.
Downloads
References
Imamah, Z., & Muqowim, M. (2020). Pengembangan kreativitas dan berpikir kritis pada anak usia dini melalui metode pembelajaran berbasis STEAM and loose part. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 263- 278.
Imroatun, I., Adilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/IJEC.V3I2.1005
Imroatun, I., Widat, F., Fauziddin, M., Farida, S., Maryam, S., & Zulaiha. (2021). Youtube as a Media for Strengthining Character Education in Early Childhood. Journal of Physics: Conference Series, 1779(1), 012064. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1779/1/012064
Itsna, A., Munawar, M., & Hariyanti, D. P. D. (2022). Stimulasi Kemampuan Berfikir Kritis Anak Usia Dini Di Masa Belajar Dari Rumah (BDR). Wawasan Pendidikan, 2(1), 32-39.
Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102-119.
Mawadah, A. H. (2018). Pemanfaatan Big Book Sebagai Media Literasi Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 57–72.
Mu’alimin., & Cahyadi, RAH (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik Pasuruan: Ganding Pustaka.
Mulyadi, O. W., Mahfud, H., & Pudyaningtyas, A. R. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Guided Discovery Dalam Pembelajaran Sains. Kumara Cendekia, 9(1), 1-10.
mutaqin, M. Z., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Tanggung Jawab Pendidik Dan Implikasinya Terhadap Lingkungan Pendidikan Islam. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(2), 143–162. https://doi.org/10.47200/ ULUMUDDIN.V11I2.867
Nadjih, D., & Ari Bowo, A. N. (2021). Hypno Family Melalui Metode Psychodrama Untuk Mengoptimalkan Potensi Dalam Menjalankan Peran Sebagai Anggota Keluarga. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 49–62. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.692
Nuryati, N., & Yuniawati, N. (2019). Peningkatan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Kelas SD Awal Usia 6-8 Tahun Melalui Metode Praktikum Membatik. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 1–12.
Prihantoro, A. (2021). Asesmen Formatif Pada Pendidikan Anak Usia Dini Di Indonesia. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 53–64. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v6i1.3955
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(1), 49–60. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v9i1.283
Rahmi, P. (2020). Pengenalan Sains Anak Melalui Permainan Berbasis Keterampilan Proses Sains Dasar. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 43-55.
Reswari, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Steam Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis (Hots) Anak Usia 5-6 Tahun. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 1-10.
Rosyani, R., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2022). Pengaruh Kepedulian Orang Tua Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Berdasarkan Analisis Pola Pengasuhan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 157–166. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V7I2.5728
Suryana, D. (2014). Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Perkembangan Anak. Jurnal Pesona: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 2(1), 65-72.
Wahid, S. M., & Suyanto, S. (2015). Peningkatan keterampilan proses sains melalui percobaan sederhana anak usia 5-6 tahun di TK-IT Albina Ternate. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(1), 55-66.
Yunita, H., Meilanie, S. M., & Fahrurrozi, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 425-432.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aprila Wanda Paradita, Fajar Nugraha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.