Penerapan Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Make A Match Dalam Menstimulasi Logic Matematika Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9429


Keywords:
Cooperative learning, make a match, math logic, early childhoodAbstract
The application of make a match cooperative learning paradigm to stimulate early childhood math logic is the main discussion in this research. The purpose of this study was to determine the application of make a match cooperative learning in stimulating early childhood math logic. The research method used is descriptive qualitative with sampling using purpossive technique. The results showed: 1) The learning atmosphere of math introduction through cooperative learning model runs well. 2) In addition to gaining basic math knowledge, children's social skills also improved. Children are able to learn and cooperate with the group. 3) Logical intelligence that can be improved includes; Logical reasoning and mathematical reasoning, number sense and problem solving, 4) Some supporting factors in learning mathematics for early childhood are; 1) Cognitive development, 2) Experience and learning environment, 3) Motivation and interest of children, 4) Practice opportunities.
Downloads
References
Alqusyairi, M. S. A. (2021). Matematis Terhadap Kemampuan Computer Self. Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 2(2), 153–165. https://doi.org/DOI Issue : 10.46306/lb.v2i2
Chodijah, S. (2021). Penggunaan Media Bahan Alam untuk Meningkatkan Penalaran Matematis Anak Usia 5-6 Tahun. Action Research Journal, 1(2), 200–206.
Fitriyani, F., Houtman, H., Suroyo, S., & Saabighoot, Y. A. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 8(1), 13–24. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V8I1.1349
Hermawan, T. (2016). Pengaruh Kemampuan Bertanya Terhadap Hasil Belajar. Intersections, 1(1).
Hidayanti, M. (2018). Pengaruh Motivasi Guru Terhadap Efektifitas Pembelajaran Matematika Pada Anak Usia Dini Penelitiam Kuantitatif Di Tk Jati Mulya Desa Kertajati Kecamatan Kertajati Kabupaten Majalengka Tahun 2018. Jurnal Unma, 1–8.
Idris, M., Suroyo, S., Saabighoot, Y. A., & Houtman, H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbantuan Multimedia Terhadap Hasil Belajar Matematika. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 8(1), 35–44. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V8I1.1351
Imroatun, I. (2016). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Utama Anak Raudhatul Athfal. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 40–48.
Imroatun, I., Adilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/IJEC.V3I2.1005
Islami, A., Rahayu, S. H., Rukhiyah, Y., Umayah, U., Fauzia, W., & Rahmalia, T. D. (2023). Posyandu Sebagai Sentra Pendidikan Masyarakat Bagi Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 13–22. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.7197
Musaropah, U., Ayu Zita Sari, N., Hermawan, T., & Nasruddin, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Congklak Pada Pembelajaran Operasi Hitung Bagi Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Intersections, 7(1), 11–19. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V7I1.973
Nadjih, D., & Ari Bowo, A. N. (2021). Hypno Family Melalui Metode Psychodrama Untuk Mengoptimalkan Potensi Dalam Menjalankan Peran Sebagai Anggota Keluarga. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 49–62. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.692
Ningsih, S., Kurniah, N., & D, D. (2016). Penerapan Metode Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(2), 165–175. https://doi.org/10.33369/jip.1.2.100-106
Nuraeni, F. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Kepada Anak Usia 4-6 Tahun Di Paud Nurul Hikmah. Pelangi, 4(2), 325–339. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i2.867
Nuryati, N., Muthmainnah, M., Lubis, H. Z., Talango, S. R., Ibrohim, B., & Nadjih, D. (2021). Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Motivasi Berprestasi Anak Usia Dini Selama Masa Learning From Home. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 139–148. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I2.4649
Pudjawan, K., Ujianti, P. R., & Resmini, N. K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2), 201–211.
Putri, P. O. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Math untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Intersections, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i2.550
Rahman, M. H., & Kencana, R. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Musamus Journal of Primary Education, 2(2), 67–75. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i2.2177
Riana, N., & Karyawati, L. (2019). Intervensi Pada Anak Retardasi Mental Usia 7 – 8 Tahun Dalam Perkembangan Kognitif. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 143–152.
Roliana, E. (2018). Urgensi Pengenalan Konsep Bilangan Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar, 2015, 417–420.
Santoso, F. S. (2020). Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 13–22. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.418
Sarinem, & Putri, P. O. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Math Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswaa Pada Mata Pelajaran Matematika. Intersections, 5(1), 15–20. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V5I1.511
Sirait, M., & Noer, P. A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal INPAFI, 1(3), 252–259.
Suprapta, D. N. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Make a Match Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa. Journal of Education Action Research, 4(3), 240–246.
Ulya, H. (2015). Hubungan Gaya Kognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Siswa. GUSJIGANGKonseling, 1(2), 60–72. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/jkg.v1i2.410
Umar, A., & Lubis, N. A. (2022). Pengenalan Konsep Matematika pada Anak Usia Dini. SEULANGA : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 53–62. https://doi.org/10.47766/seulanga.v3i1.429
Umayah, U., Juhri, J., Muqdamien, B., Fauzia, W., & Maulida Qolbiyah, S. M. (2021). Penggunaan Balok Cuiseniare Untuk Media Pengenalan Bilangan Bagi Anak Usia Dini. Intersections, 6(1), 34–42. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.590
Widyaningtyas, W., Shari, D., Saleh, N. R., & Asmara, B. (2021). Menigkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Bentuk Geometri Melalui Media Bahan Alam Batu Pelangi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 41–52. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.2940
Yani, N. A. (2020). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Make A Match (Mencari Pasangan) Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak (Studi Di Rhaudhatul Athfal Syakirah ). An-Nizom, 5(1), 38–42.
Yulianti, D. (2010). Bermain Sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak. Indeks.
Yulis, R. (2023). Peningkatan Kemandirian Belajar Matematika Materi Konsep Segi Empat Dan Segitiga Dengan Metode RBL Pada Siswa SMPN 91. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 31–40. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1418
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Agus Sriyanto, Maragustam Siregar, Siti Fatonah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.