Analisis Implementasi Metode Menggambar Bagi Pembentukan Kreativitas Anak Usia Dini Dalam Perspektif Teori Konstruktivisme

Authors

  • Wuri Hartanti UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda Indonesia
  • Nur Kholik Afandi UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9430
Statistics: Abstract viewed : 645 times | pdf downloaded : 802 times

Keywords:

Drawing method, Creativity, constructivism theory, Early childhood

Abstract

Early childhood plays by involving the five senses. Involvement of the five senses will maximize child development. This research will discuss developing children's creativity using the drawing method, because it is obtained from observations in the field that children's drawing creativity is low. This study uses a qualitative research approach. In this study, the results showed that 14 children had different ideas, children used various media, there were crayons, markers and a combination of crayons and markers. Children tell pictures by 3 children mentioning pictures, and 11 children telling stories about the contents of the pictures according to their imagination. The stages of drawing children are in the range of 10-12. In this study it can be concluded that the drawing method can be used to shape children's creativity and in accordance with the perspective of constructivism theory. It is better to apply the drawing method according to the interests of the child, this will be easy for creative ideas to emerge and the child will feel comfortable expressing his ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assingkily, M. (2019). Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dasar (Metodologi Dalam Islam). Nizhamiyah, vol.ix no.2, juli-desember 2019(2086–4205), 2.

Athiatul, M. (2008). Efektivitas Mendengar Cerita Fiksi Terhadap Peningkatan Kreativitas Verbal Anak.

Baharuddin. (2015). Teori Belajar & Pembelajaran. Ar-ruzzmedia.

Bruner, J. (1990). Acts Of Meaning.

Fajar, A. (2019). Keunikan anak PAUD Dengan Tahapan Menggambarnya.

Fathurohman, O. (2017). Hakikat Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini Di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 27–36.

Gunawan, I., & Palupi, AR. (2016). Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Penilaian. Premiere educandum : jurnal pendidikan dasar dan pembelajaran, 2(02).

Gusliati, P. (2019). Bentuk Kegiatan Pembelajaran Seni Rupa Di Taman Kanak-Kanak Mutiara Ananda Padang.

Heldanita, H. (2018). Pengembangan Kreativitas Melalui Eksplorasi.

Hermansyah. (2019). Pembelajaran Melalui Sentra Seni Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. April 2019, 6.

Huliyah, M. (2016a). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 60–71.

Huliyah, M. (2016b). Pengembangan Daya Seni Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 149–164.

Husnu, U. (2020). Analisis Kreativitas Kegiatan Menggambar Pada Anak Usia Dini. jm2pi: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(2).

Imroatun, I. (2016). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Utama Anak Raudhatul Athfal. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 40–48.

Imroatun, I., Adilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/ 10.35473/IJEC.V3I2.1005

Islami, A., Rahayu, S. H., Rukhiyah, Y., Umayah, U., Fauzia, W., & Rahmalia, T. D. (2023). Posyandu Sebagai Sentra Pendidikan Masyarakat Bagi Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 13–22. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.7197

Kementerian pendidikan nasional. (2014). Permendikbud No 146 Tahun 2014. In ببب (vol. 8, issue 33).

Loita, A. (2017). Karakteristik Pola Gambar Anak Usia Dini.

Lowenfeld, V. (1964). Creative And Mental Growth (4th ed.).

Machmud, H. (2018). Multicultural Learning Model Of PAUD In Coastal Areas.

Machmud, H., & Alim, N. (2018). Multicultural Learning Model Of Paud In Coastal Areas. Jurnal obsesi : jurnal pendidikan anak usia dini, 2(2), 170.

Marwany, M., Kurniawan, H., Imroatun, I., & Lestari, Y. A. (2023). Nilai Kepemimpinan Bagi Anak Usia Dini Dalam Buku Umar Bin Khattab Jagoanku. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I1.7012

Mayar, F. (2022). Peran Dongeng Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini.

Miranda, D. (2019). Pembelajaran Kreatif Anak Usia Dini Di TK Primanda Untan.

Nainggolan, A. (2021). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Implikasinya Bagi Pembelajaran.

Ngaisah, S., Imroatun, imroatun, Riska Ramadani, D., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru Dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13(1), 151–162. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V13I1.1679

Nofianti, R. (2019). Inovasi Media Pembelajaran Cerita Bergambar Dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Di Paud Ummul Habibah Kelambir V Medan.

Nurhayati, R. (2019). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini dalam Keluarga. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 79–88. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V4I1.918

Patriansah, M. (2021). Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Lomba Gambar Bercerita Di Sd 226 Palembang.

Rachmanto, F. (2022). Upaya Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menggambar Dan Mewarnai Tote Bag Di Dusun Ngadirejo Wetan, Desa Pondok, Kecamatan Ngadirojo, Kabupaten Wonogiri.

Ria, A. (2023). Pengembangan Model Bercerita Melalui Simulasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Imajinasi Anak TK B Di TK Areta Amata School Makassar.

Rosinayah, R. (2021). Pengembangan Media Stimulasi Sensori Anak Usia 4-6 Tahun Berbasis Aktivitas Bermain Tujuh Indera.

Sa’ida, N. (2016). Kemandirian Anak Kelompok A Taman Kanak‐Kanak Mandiri Desa Sumber Asri Kecamatan Nglegok Kabupaten Blitar.

Santrock, JW. (2014). Psikologi Pendidikan.

Sari, R. (2019). Pengaruh Kegiatan Menggambar Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Dharma Wanita Wirolegi Sumbersari Kabupaten Jember.

Sari, Z. (2018). Pengaruh Kegiatan Doodle Art Melalui Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok TK Aisyiyah 16 Wotan Panceng Gresik.

Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88. Https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208

Ukar, D. (2021). Analisis Kreativitas Menggambar Anak Melalui Kegiatan Menggambar.

Ulfadhilah, K. (2021). Model Pembelajaran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini.

Urrahmah, N. (2021). Pengembangan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Menggambar Bebas. Vol. 5no. 2, november 2021, urrahmah.

Veryawan, V. (2020). Kegiatan Menggambar Bebas Menggunakan Crayon Dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini.

Winarti, W. (2019). Penerapan Finger Painting Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 06 Surabaya.

Yanti, S. (2021). Analisis Menggambar Doodle Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini.

Yusuf, m. (2017). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Gabungan (4th ed.).

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Hartanti, Wuri, and Nur Kholik Afandi. “Analisis Implementasi Metode Menggambar Bagi Pembentukan Kreativitas Anak Usia Dini Dalam Perspektif Teori Konstruktivisme”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 2 (August 30, 2024): 193–204. Accessed July 5, 2025. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9430.

Issue

Section

Articles