Improving the Quality Education Through Madrasah Committees

Authors

  • Suswati Hendriani State Islamic University Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia
  • Ernadiati Ernadiati State Islamic University Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia
  • Elda Herlina State Islamic University Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32678/tarbawi.v8i02.6679
Statistics: Abstract viewed : 126 times | PDF downloaded : 0 times

Keywords:

madrasah committee, quality education

Abstract

Madrasah could not erase the negative impression of "low quality schools" attached so far. The education quality improvement program has many problems at the application level, including the case of Muhammadiyah schools. One thing that supports or affects the quality of education is the madrasah committee. Therefore, this study aimed to determine the role of madrasah committees in improving the quality of education at the planning, implementation, and evaluation stages. This research can be categorized as qualitative research with a case study method. Qualitative descriptive data analysis techniques became the choice in this study. Based on the research, in general, the role of the madrasah committee is good. The committee runs according to what is expected. The madrasah committee carries out planning, implementation, and evaluation as a form of participation in advancing the quality of education in the madrasah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abin, M. R. (2017). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 87–102, https://doi.org/10.21274/taalum.2017.5.1.87-102.
Anwar, K. (2018). Peran Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 41–56, http://dx.doi.org/10.30659/jpai.1.1.41-56.
Febriana, L., Isnaini, M., & Syarifuddin, A. (2019). Peranan Komite Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MAN 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 152–163, https://doi.org/10.19109/pairf.v1i2.3234.
Hariri, H., Karwan D., H., & Ridwan. (2017). Manajemen Pendidikan. Media Akademi; Yogyakarta.
Haris, A. (2006). Respon Sekolah Muhammadiyah Terhadap Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah [MBS]; Studi Pada Empat Sekolah di Komplek Perguruan Muhammadiyah Tlogomas Malang. Humanity, 2(1), 10–16.
Hasan, H. (2014). Fungsi Komite Sekolah dalam Perkembangan dan Implementasi Program Sekolah Di SD Negeri 19 Kota Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 2(3), 1–12.
Helmi, J. (2018). Implementasi Program Kerja Komite Sekolah. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 18–33, https://doi.org/10.35445/alishlah.v10i1.61.
Ismail, F. (2018). Manajemen Berbasis Sekolah: Solusi Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmiah Iqra’, 2(2), http://dx.doi.org/10.30984/jii.v2i2.541.
Khoiriyah, I & Sulasminten. (2014). Peran Komite Madrasah Dalam Penyelenggaraan Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri 1 Gresik. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 3(3), 29–41.
Kompri. (2014). Manajemen Sekolah Teori dan Praktek. Alfabeta: Bandung.
Laminsar, L. (2014). Peran Komite madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Pondok Pesantren Modern Terpadu Tuanku Lintau Kabupaten Tanah Datar. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 91–100, http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v2i1.374.
Maujud. (2017). Peran Partisipasi Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah (Studi Kasus Di Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan Kota Mataram). Palapa: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 92–121, https://doi.org/10.36088/palapa.v5i2.48.
Mirhasan. (2019). Skripsi. Peran Komite dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah (MTs) Negeri 2 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung; Lampung.
Mulyono, W. D., & Pardjono, P. (2014). Peran komite madrasah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK di Kabupaten Lamongan, Jawa Timur. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(3), 391–404, https://doi.org/10.21831/jpv.v4i3.2562.
Mursidi, A. (2013). Pengelolaan Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di SD Islam Al Azhar 29 Semarang. JMP, 2(1), 20–32, https://doi.org/10.26877/jmp.v2i1.403.
Ningsih, K. D., Harapan, E., & Destiniar, D. (2021). Pengaruh Komite Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 1–14, http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.3921
Permendikbud No. 75 Tahun 2016. (n.d.). Komite Sekolah. Mendikbud; Jakarta.
Pohan, M., M. (2018). Peran Komite Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendididikan. Jurnal Ansiru PAI, 2(2), 97–106, http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v2i2.2025.
Qomar, M. (2009). Manajemen Pendidikan Islam. Erlangga: Jakarta.
Rohmah, N & Fanani, Z. (2017). Pengantar Manajemen Pendidikan: Konsep dan Aplikasi Fungsi Manajemen Pendidikan Perspektif Islam. Madani: Malang.
Ryuzen. (2017). Strategi Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 145–165, https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2122.
Wardiah, S., Murniati, & Djailani. (2015). Peran Komite madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SD Negeri 1 Lhoknga. Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah, 3(2), 12–21.

Downloads

Published

2022-11-16

How to Cite

Hendriani, S. ., Ernadiati, E., & Herlina, E. . (2022). Improving the Quality Education Through Madrasah Committees. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 8(02), 189–200. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v8i02.6679

Issue

Section

Original Research Article