Peran Pendidik Dalam Menangani Tantrum Anak Usia 4-5 Tahun Dengan Metode Time Out
DOI:
https://doi.org/10.32678/assibyan.v10i1.10941


Keywords:
Time out, tantrum, early childhoodAbstract
The Role Of Educators In Handling Tantrum In Children Aged 4-5 Years Using The Time Out Method. This study aims to determine the efforts of educators in handling tantrum children using the time out method. The time out method is a temporary elimination method used by educators to handle tantrum children by separating children from their peers such as the corner of the class so as not to hurt people around them, children calm their emotions and reflect on the actions they do. Tantrums are emotional outbursts experienced by children, marked by changes in angry behavior, rolling around and throwing things. The method used in this study is qualitative or field studies, observation and literature studies, by analyzing the findings from observations in the field and connecting them to theories related to the research study. The problem in this study is based on RA Miftahul Huda which has problems with tantrum children in class A aged 4-5 years. The results of the study explain that the application of the time out method at RA Miftahul Huda is very effective in dealing with tantrum children, children tend to calm down and be quiet more quickly if using the time out method.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna, Ed.). Syakir Media Press.
Alucyana, Yunita, Y., Nabila, R., Safitri, R., & Fahriah, S. (2024). Resiliensi Guru PAUD Ditinjau Dari Regulasi Emosi, Usia Dan Masa Kerja Pada Sekolah Inklusi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 11–20. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V9I1.9456
Asmorosari, F., Asikhin, N. N., Kusbiantoro, D., & Harmiardillah, S. (2024). Pengaruh Edukasi Audio Visual terhadap Pengetahuan Ibu dalam Penanganan Anak Temper Tantrum Usia Prasekolah di Tk Desa Kepoh Kecamatan Kepohbaru Kabupaten Bojonegoro. Inovasi Kesehatan Global, 1(3), 207–218. https://doi.org/10.62383/ikg.v1i3.716
Asqia, N., Ashari, N., Suridhan, & Aulia, S. F. (2023). Penerapan Metode Time Out dalam Memodifikasi Perilaku Manipulatif Tantrum pada Anak Usia 4-5 Tahun di Desa Mirring Kabupeten Polewali Mandar (Studi Kasus). Anakta : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2). https://doi.org/10.35905/anakta
Azizah, F. F., Imroatun, & Fachmi, T. (2023). The Concept Of Parenting Patterns From An Islamic Perspective On Early Childhood Growth And Development At RA Al-Ishlah. Proceeding of Annual International Conference on Islamic Education and Language (AICIEL), 710–716. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/aiciel/article/view/9770
Bakrisuk Salim, F., & Pamuji. (2024). Studi Kasus Tentang Efektivitas Intervensi Perilakudalam Mengatasi Tantrum pada Anak Usia Dini. Cendikia Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 182–188.
Cahy, M. L. D. (2020). Stimulasi Metode Time Out dalam Menerapkan Sikap Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3.
Chamida, N. M. M. M. A. M. Z. A. (2024). Solusi Tantrum dalam Tfsir An-Nur Karya Hasbi Ash-Shiddieqy. Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 6(1). https://doi.org/10.3783/tashdiqv2i9.2461
Darma, C., Marmawi, & Miranda, D. (2019). Penerapan Metode Time Out pada Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak Islam Semesta Khatulistiwa. Urnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8, 187–196.
Dewi, T. R. A. M. M. G. E. (2020). Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 04(1), 181–190.
Dutjen PAUD Diknas. (2020). Mengajarkan Anak Usia Dini Keterampilan Mengelola Emosi. http://buku.kemdikbud.
Fadillah, N. K. W. H. (2024). Dampak Perilaku Tantrum Terhadap Penggunaan Smartphone Pada Anak Usia Dini. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(2).
Fitriyah, I., Setiawati, Y., & Yuniar, S. (2019). Mengatasi Tempra Tantrum pada Anak Prasekolah. Airlangga University Press.
Fitriyani, F., Putro, K. Z., Imroatun, I., & Huliyah, M. (2023). Pola Komunikasi Guru Dengan Anak Autis Di Sekolah Khusus Fauzan. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 147–154. https://doi.org/10.32678/ASSIBYAN.V8I2.9370
Fuadia, N. N. (2022). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 3(1).
Harahap, S. H. R. S. R. (2023). Strategi Guru dalam Menangani Anak Usia 4-5 Tahun Mengalami Temper Tantrum di RA Bahrul Ilmi Padang Sidempuan. PETEKA (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 6(3). https://doi.org/10.31604/ptk.v6i3.610-616
Hidayat, N. A. H. E. U. Y. U. (2024). Upaya Guru dalam Menangani Tempra Tantrum pada Anak Kelas IV SDN Bulansari Kabupaten Subang. Jurnal Tahsinia, 5(4), 512–522.
Idhayanti, R. I., Winarsih, S., Masini, M., Sarwono, B., Agustina, R., Safitri, S., Wijayanti, N. Z. D., Rahmawati, N. D., & Nurjanah, A. S. (2022). Cegah Tantrum pada Anak Melalui Dampingan Ibu Balita. Jurnal LINK, 18(1), 37–42. https://doi.org/10.31983/link.v18i1.8050
Imroatun, Muthmainnah, Rahayu, S. H., Chesueni, S., & Mayuso, H. (2023). Organizational Behavior Strategic In Facing The Institutional Changes In Islamic Early Children Education. Proceeding of Annual International Conference on Islamic Education and Language (AICIEL), 672–678. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/aiciel/article/view/9764
Irchamni, A., Sos, S. I., & Pd, M. (2022). Strategi Program Bimbingan Konseling Islam Sebagai Upaya Terapi Dan Antisipasi Perilaku Tantrum Pada Anak Usia Dini. In Jurnal Ilmiah Pedagogy (Vol. 20).
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014a). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014b). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia nomor 146.
Lailiyah, W. H., Nisa, Z., & Nisfa, L. N. (2023). Pengaruh Temper Tantrum Terhadap Perubahan Perilaku dan Psikis pada Anak Usia Dini. Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 4(1), 61–69.
Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1).
Puspita, M. S. (2019). Kemampuan Mengelola Emosi Sebagai Dasar Kesehatan Mental Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(1).
Rahmawati, E. (2024). The Relationship Between Parenting Style and The Incidence Of Temper Tantrums In Toddlers. Prima Wiyata Health, 5(1), 17–21. https://doi.org/10.60050/pwh.v5i1.55
Rohman, N. A. N. (2021). Modifikasi Perilaku Tantrum Melalui Permainan dan Metode Time Out Pada Anak Usia Dini. Early Childhood Education and Development Journal, 3(2). https://jurnal.uns.ac.id/ecedj
Rohma, S. A., Budyawati, I. P. L., & Atika, N. A. (2023). Efektivitas Penerapan Teknik Time Out Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Anak Kelompok di TKMNU Giri Kecamatan Buling Kabupaten Jember. JPP PAUD FKIP Untirta, 10(2).
Rony Zulfirman. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendididkan Agama Islam di Man 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2). http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i2.11758
Rusherina, R., & Maulani, M. (2022). Penurunan KejadianTemper Tantrum Pada Anak Usia Prasekolah dengan Menggunakan Pola Asuh yang Tepat. JONAH: Journal of Nursing and Homecare, 1(1).
Sadita, A. A. (2023). Temper Tantrum Behavior in Early Childhood as Communication with Parents. Journal of Insan Mulia Education, 1(2), 45–52. https://doi.org/10.59923/joinme.v1i2.7
Samsudin, A. M. A. (2021). Peran Guru Profesional sebagai Fasilitator dan Komunikator dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia, 5(2).
Sari, M., & Sitepu, M. J. (2024). Peran Guru dalam Mengatasi Anak Temper Tantrum melalui Metode Time Out pada Aktivitas Pembelajaran. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 230–241. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.518
Sari, P. P., Sumardi, & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 157–170.
Sukatin, C. H. P. R. M. et al. (2020). Analisis Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 77–90. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-05
Talango, R. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. ECIE Journal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Early Childhood Islamic Education Journal, 01(01). https://kbbi.web.id.kembang,
Tobing, S. M., & Nurjannah. (2021). Teori Klasikal dan Kontenporer: dari Behaviour hingga Time out. Juenal At- Taujih Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(2), 2021. http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Taujih
Warni, E. W., Haue ui, A. S., Suminar, D. R., Antawati, I. D., Nur, H., Hendriani, W., Daulay, N., Desiningrum, R. D., & et.al. (2019). Psikologi Perkembangan: Memahami Dinamika Perkembangan Anak. Zifatama Zawara.
Wati, W. A. K. D. S. M. (2021). Peran Guru dalam Mengatasi Perilaku Tantrum pada Anak Usia Dini di Day Care Sekolah Dolan Perumahan Villa Bukit Tindar Malang. Dewantara: Jurnal Pendidilan Islam Anak Usia Dini, 1. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index
Yenti, Y. (2021). Pentingnya Peran Pendidik dalam Menstimulasi Perkembangan Karakter Anak di PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2045–2051.
Zulfika, I. (2020). Analisis Bentuk Ekspresi Emosional Tokoh dalam Novel Takhta Nirwana Karya Tasaro. Jurnal Konsepsi, 8(4). https://p3i.my.id/index.php/konsepsi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Siti Sulistiawati, Ayu Aprilia Pangestu Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.