EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA KONTEKSTUAL DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.32678/primary.v11i2.8193


Keywords:
contextual mathematics learning, ability to understand mathematicsAbstract
The purpose of this study is to examine differences in increasing understanding of mathematical concepts between students who learn using a contextual mathematics approach and students who use conventional learning. The quasi-experimental method was chosen with a pretest-posttest control group design. The research sample is the fourth-grade students of East Bekasi Elementary School, Bekasi City, West Java. Mathematical understanding tests, observation sheets, and interview guides are the instruments used. Data obtained from interviews and observations were analysed descriptively to determine students' responses to learning and see the implementation of learning and students' activities in learning. Data on students' understanding of mathematical concepts were examined through descriptive statistics and inferential statistical tests to calculate the effect size. The results of the study show that there is a significant difference in increasing understanding of mathematical concepts between students who are treated with contextual mathematics learning and students who take conventional mathematics learning. No interaction was found between learning factors and school level on increasing understanding of mathematical concepts. The results of the calculation of the effect size confirm that the effect size of the study can be categorized as a large criterion
Downloads
References
Astuti. (2003). Implementasi Pendekatan Kontekstual pada Pembelajaran Matematika SLTP Semarang. Skripsi.
Atmaja, Putu G., et al. "Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Terhadap Sikap Sosial Dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPS Kelas V Di SD Negeri Gugus Singakerta Kecamatan Ubud Kabupaten Gianyar." Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, vol. 4, no. 1, 2014
Cai, J. Lane, S. & Jakabacsin, M.S. (1996a). Assessing Students Mathematical Comunication” Official of the Science and Mathematics. 96 (5) 238-246.
Gita, I.N. (2007). Implementasi Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar, Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan,
Handayani, H. (2015). PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN DAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 1(1), 142 - 149. https://doi.org/10.36989/didaktik.v1i1.20
Hasanah, Aan. (2004). Pengembangan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Yang Menekankan Pada Representase Matematika. PPS UPI; Tidak Diterbitkan
Herman, T. (2004). Mengajar dan Belajar Matematika dengan Pemahaman, Jurnal Mimbar Pendidikan No.1 Tahun XXIII, Bandung: University Press UPI
Heruman. (2007). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: Rosda
Hirstein, J. (2007). The impact of zoltan dienes on mathematics teaching in the united states. The Montana Mathematics Enthusiast, Monograph 2, 169-172
Hudojo, H. (1998). Pembelajaran Matematika Menurut Pandangan Konstruktivistik. Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional Upaya Meningkatkan Peran Pendidikan Matematika dalam Menghadapi Era Globaliasasi. PPS IKIP Malang: Tidak Diterbitkan..
Hudojo, H. (1998). Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang.
Johnson, E.B. (2010). Contextual Teaching Learning: Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan bermakna, Bandung: Kaifa
Joyce et al.(1986) Models of Teaching, New York: Apress
Mustika, et al. PENGARUH PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA Vol 2, No 6, 2014
Nasution, S. (1982). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Edisi Pertama. Jakarta: Bumi Aksara.
NCTM. (1989). Curiculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM
Nurhadi dan Senduk (2003). Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang
Prastika, Novia, et al. "Pengaruh Pendekatan Kontekstual (Ctl) terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa." Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, vol. 1, no. 3, 2013.
Priatna, N. (2003) Kemampuan Penalaran dan Pemahaman Matematika Siswa Kelas 3 Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama Negeri di Kota Bandung, Disertasi, Bandung: UPI Bandung
Puskur (2007). Kurikulum Matematika 2006, tersedia: http://www.puskur.co.id
Rosnow, R. L. & Rosenthal, R. (1996). Computing contrasts, effect sizes, and counternulls on other people's published data: General procedures for research consumers. Pyschological Methods.
Ruseffendi, E.T. (1991). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA, Bandung: Tarsito
Ruseffendi, E.T. (2005). Dasar-Dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya, Bandung: Tarsito
Sabandar, J. (2001). Aspek Kontekstual dalam Soal Matematika dalam Realistik Mathematics Education. Makalah: Disajikan pada Seminar Sehari tentang Realistik Mathematics Education UPI-Bandung
Sanjaya, W. (2005). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Prenada Media Group.
Soedjadi, R. (1994). Memantapkan Matematika Sekolah Sebagai Wahana Pendidikan dan Pembudayaan Penalaran. Media Pendidikan Matematika Nasional : IKIP Surabaya.
Sugiono, (2008). Metode PenelitianPendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suherman, E. (1990). Petunjuk Praktis untuk Melaksanakan Evaluasi Pendidikan Matematika untuk Guru dan Calon Guru Matematika. Bandung : Wijayakusumah.
Suherman, E. dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer Common Textbook, Bandung: Jurusan Pendidikan Matematika FPMIPA UPI.
Sukayati. (2004). Contoh Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Makalah pada Diklat Instruktur/Pengembang Matematika SD Jenjang Lanjut, Yogyakarta.
Suparno, P. (1997) Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan, Yogyakarta: Kanisius.
Supinah. (2008). Pembelajaran Matematika SD dengan Pendekatan Kontekstual dalam Melaksanakan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.
Supinah. (2008). Penyusunan Sillabus dan Rencana Pelaksanaan Pembellajaran (RPP) Matematika SD dalam Rangka Pengembangan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika
Syaban, M. (2009). Menumbuhkembangkan Daya Matematis Siswa, tersedia di http://educare.e-fkipunla.net
Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta : Prestasi Pustaka.
Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka
Wahyudin (1999). Kemampuan Guru Matematika, Calon Guru Matematika, dan. Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika. Bandung: Disertasi SPs UPI. Tidak diterbitkan
Walle D V. A. Jhon (2007) Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Pengembangan Penagajaran, Jakarta: Erlangga
Wintarti, A. dkk. (2008). Contextual Teaching and Learning Matematika: Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah Kelas VII Edisi 4, Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
www.uccs.edu/~faculty/lbecker/es.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Mansur Mansur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PRIMARY JOURNAL: https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/primaryis licensed under aCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
An author who publishes in PRIMARY: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar agrees to the following terms:
- The author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.