PENGEMBANGAN MEDIA COMIC BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN HOTS SISWA SEKOLAH DASAR PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH

Authors

  • Fira Faridatus Solihah Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Asep Saefurohman UIN SULTAN MAULANA HASANUDDIN BANTEN
  • Mansur Mansur UIN SULTAN MAULAN HASANUDDIN BANTEN

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v15i1.8063

Keywords:

media pembelajaran comic book, kemampuan HOTS, pembelajaran IPA

Abstract

The purpose of this study was to determine the development procedures, feasibility and effectiveness of comic book learning media to improve HOTS abilities in class V science learning at SD Negeri Batuceper 1. This type of research is research and development with the ADDIE model through 5 stages namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Data collection techniques using interviews, questionnaires, test results and documentation. Data analysis techniques using descriptive qualitative and descriptive quantitative. Based on the results of the due diligence, the media expert obtained a percentage of 90.76% and the results of the due diligence of the material expert obtained a percentage of 91.66%, both of which were included in the very feasible criteria. The average result of the feasibility test obtained a percentage of 98.90% which was included in the very feasible criteria to be tested in the field. Meanwhile, the results of the effectiveness test using the results of the pretest and posttest tests in the field test to get a score 0.70 ≤ (g) ≤ 1.00 which is 0.82 included in the high criteria. Based on the results of the feasibility and effectiveness of comic book learning media to improve students' HOTS abilities, it is feasible and effective to be used in helping students' understanding, attracting students' attention and interest in learning and hone students' thinking skills in science learning at SD Negeri Batuceper 1 Tangerang City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambaryani, & Airlanda, G. septian. (2017). Pengembangan Media Komik untuk Efektifitas dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), Volume: 3, Nomor: 1, 19–28.
Batubara, H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif. Fatawa Publishing.
Dewi, N. R., Anggraeni, E. D., Muktiari, B. R., & Safitri, A. (2021). Book Chapter Pengembangan Buku Ajar Berorientasi pada Pembelajaran Preprospec Berbantuan TIK. Lakeisha.
Ernawati, D., & Suryanti. (2016). Pengembangan Media Komik Pembelajaran IPA Kelas IV Tahun Ajaran 2015/2016 di SD. JPGSD, Vol. 4 No. 02, 86–95.
Farhurrohman, O., & Sa’adiah, S. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di Madrasah Ibtidaiyah (MI). Ibtidai: Jurnal Kependidikan Dasar, Vol. 7, No. 1, 37–50.
Febrianti, Y., Saefurohman, A., & Juhji. (2019). Efektifitas Penerapan Model Children Learning in Science Terhadap Pemahaman Konsep IPA. Ibtida’i, Vol. 6, No. 01, 30–40.
Ismafitri, R., Alfan, M., & Kusumaningrum, S. (2022). Karakteristik HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Numerasi di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan (JRIP), Vol. 4, No. 1, 49–55.
Khasanah, N., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2021). Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Based Learning pada Materi Daur Hidup Hewan Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 2, No. 1, 26.
Kurniawati, O. W., Nuriman, & Mahmudi, K. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Materi IPA Tema Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 9, No. 3, 313–322.
Pinatih, S. A. C., & Putra, DB. Kt. Ngr. S. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Sainstifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Penddikan, Vol. 5, No. 1, 115–121.
Purwanto, D. (2013). Pengembangan Media Komik IPA Terpadu Tema Pencemaran Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Pendidikan Sains e-Pensa, Vol. 01 No. 01, 71–76.
Sari, Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Komik IPA Dengan Penanaman Nilai Budai Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPSD, Vol. 3 No. 2.
Setiyawan, H. (2017). Pembelajaran Matematika Model Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Matematika Materi Luas Bidang pada Kelas III SD. Inovasi, XIX (1), 8–17.
Sulthon. (2016). Pembelajaran IPA Yang Efektif dan Menyenangkan Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). Elementary, Vol. 4, No. 1, 38–54.
Wicaksono, A. G., Jumanto, & Irmade, O. (2020). Pengembangan media komik komsa materi rangka pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, Volume 10 (2) 215 – 226, 215–226.
Yuliandini, N., Hamdu, G., & Respati, R. (2019). Pengembangan Soal Tes Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) Taksonomi Bloom Revisi di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, Vol. 6, No.

Published

2023-06-30

How to Cite

Fira Faridatus Solihah, Saefurohman, A. ., & Mansur, M. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA COMIC BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN HOTS SISWA SEKOLAH DASAR PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.32678/primary.v15i1.8063

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>