PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS RME UNTUK SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ira Mira UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Wida Rachmiati UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Eko Wahyu Wibowo UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten

DOI:

https://doi.org/10.32678/primary.v15i2.9669
Statistics: Abstract viewed : 252 times | PDF (Bahasa Indonesia) downloaded : 307 times

Keywords:

Mathematics, Modules, Realistic Mathematic Education, Elementary School

Abstract

Based on observations, there are low mathematics scores for measurement material in 2 different schools. This happened due to the COVID 19 factor and lack of parental guidance. Therefore, as a reference, researchers developed RME-based mathematics teaching materials in the form of realistic mathematics education-based modules. This research uses the R&D method. aims to determine the procedures, feasibility and effectiveness of the module. Based on the research carried out, the results of the research are: procedures carried out based on the ADDIE model, validation from media and material experts respectively 75% and 76%. And this product is considered effective because it can liven up the classroom atmosphere and get student and teacher questionnaire scores of 100% and 85% respectively.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdiyah, R. H. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Operasi Perkalian. Serang: Doctoral disertation UIN SMH Banten .

Futihat, S., Wibowo, E. W., & Mastoah, I. (2020). Pengembangan Media Puzzle Huruf untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca permulaan. jurnal Ibtida'i, 7(2), 137.

Masruroh, K. A. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education pada Materi Kelipatan dan Faktor Bilangan Kelas IV Sekolah Dasar. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika (p. 137). Jakarta : Unindra .

Nasional, D. P. (2003). Undang-undang No 20 . Jakarta: Dendiknas .

Pribadi, B. A. (2009). Model-model Desain Pembelajaran . Jakarta: Dian Rakyat.

Purnamasari, R. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Tentang Pecahan Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Dasar, 6, 119.

Rahmawati, A. (2019). Penerapan Bahan Ajar Matematika Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Perbandingan. PEKA, 3(1), 23.

Sembiring, R. K. (2010). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI): Perkembangan dan Tantangannya. Juornal on Mathematics Education, 1(1), Kemendikbud.

Siswono, T. Y. (2019). Paradigma penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan . Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, R&D dan Penelitian Tindakan. Bandung: Alfabeta.

Wibowo, E. W. (2021). STatistika Dasar Untuk Studi Islam. Bogor: Staini Press.

Widodo, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK R&D. Jakarta : Bumi Aksara.

Yusuf, M. (2019). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif, dan Gabungan. Jakarta: Prenamedia.

Published

2023-12-31

How to Cite

Ira Mira, Rachmiati, W., & Wahyu Wibowo, E. (2023). PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS RME UNTUK SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(2), 276–292. https://doi.org/10.32678/primary.v15i2.9669

Most read articles by the same author(s)