PENGELOLAAN PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN CD INTERAKTIF

Authors

  • Almaida Almaida Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Meulaboh, Aceh Barat, Nanggroe Aceh Darussalam

DOI:

https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i01.1824
Statistics: Abstract viewed : 359 times | PDF downloaded : 356 times

Keywords:

Pembelajaran Aqidah Akhlak, Media Pembelajaran, CD Interaktif, Madrasah

Abstract

This study aims to determine the learning process of Aqidah Akhlak with interactive CD learning media. This is done because students have low interest and motivation in learning the subjects of Aqidah Akhlak in the madrasa. This study uses classroom action research conducted in two cycles consisting of three stages, namely: planning, implementation and reflection. The target of this study was a fifth grade student at State Islamic Middle School I, Meulaboh West Aceh. The research sample consisted of 18 students who followed the learning process. From the results of the analysis it was found that: 1) student learning completeness in the first cycle of student learning completeness was lower than the standard set, 2) in the second cycle students' learning completeness reached 68.75% exceeding the standards set. Thus, it can be said that the improvement in the increase in interest and motivation of students in Aqidah Akhlak lessons can be done with interactive CD media with various improvements to the obstacles and problems that occur in practice in the classroom.

Keywords: Aqidah Akhlak Learning, Learning Media, Interactive CD, Madrasah

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albana, Seif Rifki. 2015. “Penggunaan Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Siswa Kelas VIII A MTs Muhammadiyah Blimbing Polokarto Sukoharjo Tahun Pelajaran 2014/2015”. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta
Aqib, Zainal, dkk. 2011. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan. TK. Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Baharun, Hasan. 2015. “Penerapan pembelajaran active learning untuk Meningkatkan hasil belajar siswa di madrasah”. Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni 2015, 34-46.
Dedi Wahyudi & Devi Septya Wardani. “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Akidah Akhlak Melalui Multimedia LCD Proyektor”. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA. Vol. 18(1), Agustus 2017, 1-15
Degeng, I Nyoman Sudana. 1997. Strategi Pembelajaran. Malang: IKIP Malang.
Hamalik, Oemar. 2008. Media Pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Hofstetter, Fred T. 2001. Multimedia Literacy. Third Edition. McGraw-Hill International Edition, New York.
Mulyana, E. 2007. Kurikulum Tingakat Satuan Pendidikan: Suatu Panduan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nugroho, Rizki Septian Adi. 2011. “Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Kombinasi Media CD Interaktif dan Lembar Kerja Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Matematika Dalam Materi Garis Singgung Lingkaran di SMPN 3 Cepiring”. Skripsi. IAIN Walisong Semarang. Available at
library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/118/jtptiain-gdl-rizkisepti-5871-1-073511015.pdf
Putra, Ilham Eka. 2013. “Teknologi Media Pembelajaran Sejarah Melalui Pemanfaatan Multimedia Animasi Interaktif”. Jurnal TEKNOIF. Vol. 1(2), Oktober 2013, 20-25. Available at:
ejournal.itp.ac.id/index.php/tinformatika/article/download/142/141
Smaldino, Sharon E., Deborah L. Lowther and James D. Russell. (2011). Instructional technology & media for learning: Teknologi pembelajaran dan media untuk belajar. Jakarta: Kencana.
Suhardjono, Supardi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Suryawati, Dewi Prasari. 2016. “Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di MTs Negeri Semanu Gunungkidul”. Jurnal Pendidikan Madrasah, [S.l.], v.1, n.2, p.309-322, Dec. 2016. ISSN 2527-6794. Available at:
http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/JPM/article/view/1218.
Tim Medikomp, 1994. Definisi CD interaktif. Bandung: Elex Media Komputindo.
Uno, Hamzah B. & Lamatenggo, Nina. 2011. Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahyudi, Dedi & Devi Septya Wardani. 2017. “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Akidah Akhlak Melalui Multimedia Lcd Proyektor”. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, Vol. 18(1), 2017, 1-15. Available at
https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/issue/view/360
Wibowo, Endro Joko. 2013. “Media Pembelajaran Interaktif Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas IV”. Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer FTI UNSA 2013. Vol 2 (1), Maret 2013, ISSN: 2302-1136, 75-78 available at http://portal.ejurnal.net/index.php/seruni/article/view/1082

Downloads

Published

2019-06-27

How to Cite

Almaida, A. (2019). PENGELOLAAN PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN CD INTERAKTIF. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 23–34. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i01.1824

Issue

Section

Original Research Article