Strengthening Character Education through the Implementation of Madrasah’s Culture: A Study at State Islamic Primary School 1 Bantul
DOI:
https://doi.org/10.32678/tarbawi.v6i01.2207


Kata Kunci:
Character Education, Madrasah CultureAbstrak
The study aims to discover the habits that are entrenched in State Islamic Primary School that can influence the formation of learner character values which focused on reading culture and healthy school culture. This study used a descriptive approach and data collection techniques used interviews, observation, and documentation. Besides, the questionnaire was also used to support the data. The subjects of the study were the school principal, board of teachers, staff, and students. The qualitative descriptive analysis used in the form of data reduction (data reduction), data presentation (data display), and conclusions (conclusion drawing/verification). The results of this study showed that State Islamic Primary School 1 Bantul has a madrasah’s culture that is formed based on three main cultures, namely academic culture, social culture, and democratic culture. The culture produced the Madrasah Excellence Program. Through the program, it can build honor characters to students in the form of discipline, responsible, independent, care for the environment, and friendly as well as communicative.
Unduhan
Referensi
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik), cet. 16. Jakarta: Rineka Cipta.
Badriah, L. (2017). Implementasi Landasan Filosofi-Teleologis Pendidikan Islam Dalam Membangun Pendidikan Karakter Telaah Surat Ali Imron Ayat 79). Literasi Jurnal Ilmu Pendidikan Universtas Alma Ata, 8(2). Retrieved from http://ejournal.almaata.ac.id/index.php/LITERASI/article/view/588/437
Choiri, M. (2016). Makna School Culture dan Budaya Mutu Bagi Stakeholder di Madrasah Ibtidaiyah negeri (MIN) Demangan Kota Madiun Tahun Pelajaran 20014/2015. Kodifikasia, 9(1). https://doi.org/10.21154/kodifikasia.v9i1.464
Dalimunthe, R. A. A. (2015). Strategi dan Implementasi Pelaksanaan Pendidikan Karakter di Smp N 9 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1).
Darmayanti, S. E., & Wibowo, U. B. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 223. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2721
Daryanto, D., & Darmiatun, S. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah, cet. I. Yogyakarta: Gaya Media.
Farida, E. (2014). Peningkatan Mutu Madrasah Unggul Pada MTsN Barabai Kalimanatan Selatan. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 12(2), 210–222. https://doi.org/10.32729/edukasi.v12i2.83
Hairuddin, E. K. (2014). Membentuk Karakter Anak dari Rumah. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Hanun, F. (2016). Membangun Citra Madrasah Melalui Program Kels Unggulan Di MTsN 2 Bandar Lampung Developing Madrasah Image Through Preminent School Program At MTsN 2 Of Bandar Lampung. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 14(3), 405–424.
Kurniawan, S. (2014). Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Implementasinya secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat, cet. 3. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Licona, T. (2015). Educating For Character: Mendidik untuk Membentuk Karakter, cet. 4. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyon, M. (2009). Mewujudkan Keunggulan Madrasah. Madrasah, II(1).
Munawar, B., & Rachman, R. (2017). Pendidikan karakter Pendidikan Menghidupkan Nilai untuk Pesantren, Madrasah, dan Sekolah. The Asia Foundation.
Mustakim, B. (2011). Pendidikan Karakter: Membangun Delapan Karakter Emas Menuju Indonesia Bermartabat. Yogyakarta: Samudra Biru.
Permendikbu. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 20 Tahun 2018 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal.
Presiden Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Rosyad, A. M. (2019a). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Muhammadiyah Indramayu. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies. https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v4i1.57
Rosyad, A. M. (2019b). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Managemen Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 173. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i02.2074
Sagala, S. (2009). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Salim, A. (n.d.). Manajemen Pendidikan Karakter di Madrasah (Sebuah Konsep dan Penerapannya). Yogyakarta: Sabda Media.
Sugiyono, S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, cet. 15. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan, Cet. 7. Bandung: Remaja Roesdakarya Offset.
Suyadi, S. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter, Cet. 2. Bandung: Remaja Roesdakarya Offset.
Tim MIN 1 Bantul. (2015). Dokumentasi Profil MIN 1 Bantul.
Wardhani, N. W. (2013). Pembelajaran Nilai-Nilai Kearifan Lokal Sebagai Penguat Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Informal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 56–66.
Waruwu, F. E. (2014). Membangun Budaya Berbasis Nilai: Panduan Pelatihan bagi Trainer, cet.5. Yogyakarta: Kanisius.
Wuryandani, W., Fathurrohman, F., & Ambarwati, U. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Kemandirian di Muhammadiyah Boarding School. Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v15i2.9882
Wuryandani, W., Maftuh, B., . S., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.2168