Pentingnya Peran Orangtua Dalam Mencegah Permasalahan Perilaku Sosial AUD

Authors

  • Manzilatul Fathy Universitas Pendidikan Indonesia Tasikmalaya Indonesia
  • Rifasya Nurfadillah Universitas Pendidikan Indonesia Tasikmalaya Indonesia
  • Purwati Purwati Universitas Pendidikan Indonesia Tasikmalaya Indonesia
  • Sima Mulyadi Universitas Pendidikan Indonesia Tasikmalaya Indonesia
Statistics: Abstract viewed : 346 times | pdf downloaded : 336 times

Keywords:

problem social behavior, early childhood, the role of parents

Abstract

In the social development of children, children's social development is very important in living in society with other people, therefore in socializing in their community children must have good social behavior without any unsocial behavior. The purpose of this study was to describe the important role of parents in preventing AUD social behavior problems. This research uses the method of library research (library research). The results of this study concluded that the role of parents is very important in stimulating the development of social behavior, children print parental behavior at home because children are reliable imitators, the importance of the role of parents in implementing parenting and habituation, religious norms and values ​​in an effort to prevent social behavior problems in children. As parents who want their children to have good social behavior, parents must be able to apply parenting/educational methods and use good habituation methods regarding norms and religion while at home.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliu, N., Mahmud, H., & Rahman, M. (2014). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Perilaku Sosial Anak Kelompok B Di TK Mutiara Desa Pohuwato Kecamatan Marisa Kabupaten Pohuwato. Universitas Negeri Grorontalo.
Amiroh, N., Isma, D., & Purwoko, B. (2018). Studi kepustakaan penerapan konseling naratif dalam lingkup pendidikan. Jurnal BK Unesa, 8(2), 79–90.
Ariani, F. (2019). Orang Tua Sebagai Penanam Nilai Pancasila Untuk Anak Usia Dini Di Era Digital. Journal of Early Childhood Education (JECE), 1(2), 60–68. https://doi.org/10.15408/jece.v1i2.12515
Cindy, & Anggraeni, E. & M. S. (2021). Metode Pembiasaan Untuk Menanamkan Karakter Disiplin dan Tanggung jawab Di Ra Daarul Falaah Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 5(1), 100–109.
Faiz, A., & Purwati. (2022). Peran guru dalam pendidikan moral dan karakter. Journal Education and development, 10(2), 315–318.
Hadiati, E., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2021). Pola Asuh Otoriter Dalam Perkembangan. Jurnal Pendidikan, 5(2), 68–79.
Imroatun, I. (2016). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Utama Anak Raudhatul Athfal. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 40–48.
Khairunnisa, F., & Fidesrinur, F. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Perilaku Berbagi Dan Menolong Pada Anak Usia Dini. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1), 33. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i1.703
Lestiawati, I. M. (2013). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemampuan Sosial Anak Usia 6-7 Tahun. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 8(2), 111–119. https://doi.org/10.21009/jiv.0802.4
Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Anak (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). YaaBunayya Jurnal Anak Pendidikan Usia Dini, volume 3 n, 115–122. https://doi.org/10.24853/yby.3.2.16-122
Marliyani, L. (2019). Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun Ditinjau dari Pekerjaan Orang Tua Pembuat Minuman Beralkohol( stadi Kasus Desa ngombakan, Polokarto, Sukoharjo). Unnes.
Massa, N., Rahman, M., & Napu, Y. (2020). Dampak Keluarga Broken Home Tehadap Perilaku Sosial Anak. Jambura Journal Community Empowerment, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.37411/jjce.v1i1.92
Munawaroh, H., Imroatun, & Ibrohim, B. (2019). Upaya Peningkatan Rasa Percaya Diri AUD Melalui Kegiatan Bernyanyi Di Depan Kelas. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 133–142.
Muzzamil, F., Fatimah, S., & Hasanah, R. (2017). Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Murangkalih Jurnal Pendidikan, 4(1), 972–978.
Nadhirah, Y. F. (2017). Perilaku Ketidakmatangan Sosial-Emosional Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 59–74. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Ramandhini, R. F., Rahman, T., & Purwati, P. (2021). Peran Guru dan Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. KERUGMA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 34–51. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.15951
Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal EDUCATIO, 7(3), 1236–1241. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1379
Rohayati, T. (2018). Pengembangan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 131–137. https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10392
Sari, P., & Marlina, S. (2021). Pengaruh Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia 4 Tahun di Dusun Cempaka Putih. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 229–238. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i2.1328
Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206
Senturk, E. (2021). Permasalahan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Di Taman Kanak-kanak (TK) Sekolah Internasional. In Frontiers in Neuroscience (Vol. 14, Nomor 1). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Solehati, T., Kosasih, C. E., & Mediani, H. S. (2022). Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku Orang Tua dalam Mencegah Kekerasan Seksual pada Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5220–5232. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2913
Tri A, F. L. (2016). Perilaku Sosial Anak Usia Dini di Lingkungan Lokalisasi Guyangan (Studi Kasus pada Anak Usia 5-6 Tahun). Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 3(1), 1–75.
Umayah, U. (2017). Perkembangan Sosial Pada Anak Usia Dini. aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 85–96. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Utami, D. T. (2018). Pengaruh Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Generasi Emas, 1(1), 39. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2258
Yunisa, D. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Kaliasin Kec. Tanjung Bintang Kab. Lampung Selatan. UIN Reden Intan Lampung.

Downloads

Published

2023-10-13

How to Cite

Fathy, Manzilatul, Rifasya Nurfadillah, Purwati Purwati, and Sima Mulyadi. “Pentingnya Peran Orangtua Dalam Mencegah Permasalahan Perilaku Sosial AUD”. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 8, no. 1 (October 13, 2023): 87–98. Accessed July 23, 2024. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/assibyan/article/view/9313.

Issue

Section

Articles