Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.32678/ibtidai.v10i2.8208


Keywords:
Media diorama, pemahaman IPAAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh penerapan media diorama terhadap siswa dalam memahami materi struktur dan fungsi bagian pada tumbuhan. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen dengan rancangan pretest-posttest control group design. Sampel yang terlibat dalam penelitian ini adalah dua kelompok siswa yang berjumlah 21 dan 20 orang siswa. Kedua kelompok ini diberikan perlakuan yang berbeda. Tes objektif berupa pilihan ganda dengan satu jawaban benar digunakan sebagai salah satu teknik pengumpulan data menggunakan metode tes objektif. Data yang terkumpul kemudian dianalisis secara komparatif. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat hasil belajar perbedaan yang signifikan antara kedua kelompok. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan media diorama terhadap pemahaman siswa pada mata pelajaran IPA
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Khaeroni Khaeroni, Ayu Julia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/ibtidai is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
An author who publishes in Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar agrees to the following terms:
- The author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal. They will not be made available for any other purpose or to any other party.